מפרסם: האגודה לצדק חלוקתי
תאריך: 15/05/2017 12:50
נושא: משפט, נדל"ן, ערבים
הודעה לעיתונות

בעקבות פנייה ליועץ המשפטי לחברת עמידר, נדחו המועדים האחרונים במכרזים לשיווק נכסים בשל אי פרסום בשפה הערבית

היועץ המשפטי של חברת עמידר הודיע כי המכרזים לשיווק נכסים שפורסמו בשפה העברית בלבד באתר האינטרנט של החברה יוקפאו, ויידחה המועד האחרון להגשת הצעות במסגרתם, עד לפרסומם בשפה הערבית ובעיתון ערבי נפוץ, כדרישת החוק.

בהמשך לפניית השותפים בפרויקט להגנת זכויות דיור בעיר חיפה, המבוצע ע"י האגודה לצדק חלוקתי, העמותה לקדמה חברתית והקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים – אוניברסיטת חיפה, ובמימון האיחוד האירופי, ליועץ המשפטי של חברת עמידר בדרישה לפרסם המכרזים לשיווק נכסים בתחומי העיר חיפה ובכלל, גם בשפה הערבית, מחברת עמידר התקבלה תשובה לפיה הם פועלים ליישום הוראות הדין בכל הקשור לפרסום בשפה הערבית, ועל כן תפורסם מודעה עדכנית בשפה הערבית לגבי המכרזים. לצורך כך, המועד האחרון להגשת הצעות יידחה, וייערכו סיורים נוספים בנכסים המוצעים למכירה.
רקע:
על פי נתונים שהתקבלו, חברת "עמידר" שיווקה בעשור האחרון כ-1,066 נכסים בתחומי העיר חיפה, וכיום היא מנהלת כ-190 נכסים פנויים, אשר מיועדים לשיווק במכרזים פומביים.
כמו-כן, בחודש האחרון פורסמו 4 מכרזים לשיווק נכסים בחיפה, כאשר המועד האחרון להגשת הצעות הינו 15.05.2017. פרסום זה, נעשה באתר חברת "עמידר" ובשפה העברית בלבד.
כיוון שפרסום המכרזים לשיווק אותם נכסים נעשה אך ורק בשפה העברית ובאמצעות אתר האינטרנט של החברה, ככלל, הנכסים, שרובם מצויים בשכונות ערביות, משווקים תוך הדרה של האוכלוסייה הערבית.
יוצא אפוא, שהאוכלוסייה הערבית שסובלת ממצוקת דיור חמורה, וזקוקה לפתרונות דיור, מודרת מפרסומים אשר יכולים להקל את מצוקתה בתחום הדיור, ולספק קורת גג נאותה.
נוכח האמור, עו"ד נורה אשקר-זהר מהאגודה לצדק חלוקתי פנתה בשם הארגונים השותפים בפרויקט, ליועץ המשפטי של חברת עמידר, בדרישה להקפאת המכרזים שכבר פורסמו, וכן לפעול לתיקון ההפרה שקיימת כיום לאלתר וללא כל דיחוי.
הארגונים רואים בהדרת האוכלוסייה הערבית מהפרסומים האמורים כהמשך לאפליה והקיפוח ההיסטוריים מהם סובלת האוכלוסייה הערבית בכלל, ובתחום הקרקע, התכנון והדיור בפרט, וכן פגיעה בשוויון הזדמנויות לכלל התושבים בהתמודדות במכרזים האמורים.
לעמדת הארגונים השותפים, המצוקה ממנה סובלת האוכלוסייה הערבית בחיפה ובכלל היישובים הערביים מחייבת את המדינה לשקול שיקולים של נקיטה במדיניות של אפליה מתקנת, אולם במקום זאת, אנו עדים להתמשכות מגמת ההדרה מפתרונות דיור אפשריים ולנקיטה באמצעים מפלים בכל תכנית ממשלתית ו/או עירונית.
עוד נטען בפניית הארגונים כי פרסום בשפה הערבית מתחייב אף ממעמדה הנעלה כשפה רשמית, כפי שהוכרה בשורה ארוכה של פסקי דין, וכן ציינו כי בפרסום בשפה הערבית יש משום כבוד למיעוט הערבי ולשפתו, דבר שמתחייב אף מתקנות חובת מכרזים.
לדברי עו"ד נורה אשקר-זהר מהאגודה לצדק חלוקתי "מדובר בצעד חשוב אך ראשוני בדרך הארוכה להנגשת פתרונות לדיור הולם לאוכלוסייה הערבית. יש להקפיא את המכרזים המפורסמים ולעצור כל פרסום למכרזים כאמור, עד לתיקון ההפרה וההדרה של האוכלוסייה הערבית מהפרסומים", והוסיפה: "השימוש בשפה הערבית נועד למימוש החופש והזכות של המיעוט הערבי לחיות את חייו בכבוד בשפתו. זכות זו מטילה חובה תואמת על הרשויות, לפרסם את פרסומיהן גם בשפה הערבית."

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.