הצוות המנצם עם יוזם ההאקתון והמנטור. צילום: ליאת אלדר
הצוות המנצם עם יוזם ההאקתון והמנטור. צילום: ליאת אלדר
הודעה לעיתונות

טכנולוגיה לספירה מדוייקת של מושבות חיידקים באמצעות שילוב תמונות בזוויות תאורה שונות זכתה בהאקתון של Merck בישראל

צוות סטודנטים ממכון ויצמן ואוניברסיטת תל אביב, שהציג טכנולוגיה לספירה מדויקת של מושבות חיידקים, המאפשרת בין השאר ייעול עבודת מעבדה ובדיקות למניעת זיהום מזון זכה במקום ראשון בתחרות ההאקתון של Merck העולמית, שנערכה זו הפעם השנייה בתל אביב.
האלגוריתם לספירת מושבות חיידקים מבוסס על צילום של אותו משטח תחת תאורה מזוויות שונות – ומשלוח התמונות המתקבלות לעיבוד וניתוח בסביבת ענן. הניתוח הזה מתבצע תחילה על כל תמונה בנפרד – ואחר כך תוך איחוד התוצאות. עד היום ספירת מושבות חיידקים, החיונית בתעשיית הבריאות, המזון ועוד, נעשית באופן ידני או בצילום מלמעלה, והדיוק לוקה בחסר.
במקום השני זכה מכשיר המאפשר צפייה באפקטים של פיגמנטים של צבע תחת זוויות תאורה שונות זו מזו – העשוי להוות כלי עתידי לקטלוג השיווק של הפיגמנטים אותם מציעה Merck לתעשיית הקוסמטיקה, למשל. המכשיר נועד לתת מענה לקושי להדגים בקטלוג דיגיטלי ובתמונות אפקטים של חומרים כגון ברק, אפקט פנינה ועוד. המכשיר בונה מודל תלת-מימדי של אובייקט צבע באמצעות צילום סדרת תמונות המשלבת תאורה מזוויות שונות. "קופסת התאורה" הייחודית מאפשרת לבחון משטח פיגמנטים, להעלות את התמונה המתקבלת לספריית תמונות – ולהציע ללקוחות להשתמש בספריה הזאת בעת פיתוח מוצרים המשלבים חומרי גלם של Merck.
במקום השלישי זכה צוות שפיתח יישום לסייען האישי אלקסה (Alexa) של אמזון, המיועד להפעלה בצמוד למיטת החולה בבית החולים – ומנהל את מכלול הנתונים הרפואיים של החולה הזה. מטרת היישום להפחית מקרי פגיעה ומוות כתוצאה מטעויות של הצוות הרפואי.
רשימת האתגרים הטכנולוגיים שהוצגו בפני הסטודנטים המתחרים, שבאו מכלל המוסדות האקדמיים המובילים בישראל, כללה גם אפשרות לפתח מכונה אוטומטית למעקב אחר אחסון ושימוש בחומרים כימיים אותם מייצרת Merck, שתעקוב אחר דפוסי השימוש של לקוחות החברה בחומרים האלה ותייעל את תהליכי ניהול שרשרת האספקה שלהם. במסגרת אתגר אחר, התבקשו המתמודדים להציע מערכת מבוססת סמארטפון בלבד שתשפר התמדה של פציינטים בטיפול הרפואי ובנטילת תרופות באופן מסודר ועקבי.
אירוע ההאקתון של Merck נערך בישראל זו השנה השנייה. בהפקת האירוע ובניהולו חברו נציגים של כל מגזרי הפעילות של Merck: בריאות ותרופות, מדעי החיים וחומרים מתקדמים. ההאקתון הוא חלק משורת תוכניות של Merck המיועדות לקידום חדשנות ושיתופי פעולה עם האקדמיה והיזמות, הכוללות את פעילות החממה הטכנולוגית ביבנה, ומרכז החדשנות הצומח של החברה בדרמשטדט, גרמניה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ורד רהט-רוט דוברות ויחסי ציבור.