Bitya Risena
Bitya Risena
Mira Maylor
Mira Maylor
Boedi Widjaj
Boedi Widjaj
Hila Ben Ari
Hila Ben Ari
Avner Sher
Avner Sher
Sasha Tamarin
Sasha Tamarin
נחמה גולן
נחמה גולן
לילי אלמוג
לילי אלמוג
מיכה אולמן
מיכה אולמן
יהודית ברמץ
יהודית ברמץ
הודעה לעיתונות

הביאנלה של ירושלים 1.10-16.11.2017

200 אמנים מכל העולם * 25 תערוכות ומיצבים * 8 מתחמים

כ-200 אמנים עכשוויים, מישראל ומרחבי העולם, יקחו חלק השנה בביאנלה השלישית של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית. הביאנלה תפתח ב-1 באוקטובר ותמשך עד ה-16 בנובמבר. הביאנלה תארח כ-25 מיצגים ועבודות אמנות מניו יורק, לוס אנג'לס, דאלאס, לונדון, פריז, סנט פטרסבורג, בודפשט, ניו דלהי, סינגפור וכמובן תל אביב וירושלים, ב-8 חללים ברחבי העיר: מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון ארצות המקרא, בניין פולונסקי במכון ון-ליר, האכסניה האוסטרית בעיר העתיקה, בית חסיד בעמק רפאים, בניין בזק ברחוב שופן, מוזיאון סקירבל בהיברו יוניון קולג' ומוזיאון אסירי המחתרות במגרש הרוסים.

הביאנלה של ירושלים שמה לה למטרה לקדם אמנים ואוצרים מקצועיים הפעילים בשדה האמנות העכשווית ובעבודתם יש נגיעה לעולם התוכן היהודי. הביאנלה פועלת תחת המסגרת המושגית של אמנות יהודית עכשווית ורואה את ירושלים כמרכזו הטבעי של שדה ייחודי זה.
הביאנלה מתקיימת השנה תחת הכותרת "קווי פרשת מים" שלקוח מתחום הגיאולוגיה ומתייחס לאוסף הנקודות בהם טיפת גשם מתפצלת לשני זרמים או יותר. מלבד העובדה שירושלים ממוקמת על קו פרשת המים הארצישראלי, העיסוק בקו פרשת המים באופן מטאפורי מאפשר חקירה של הנקודות בהם אנחנו, כיחידים וכקבוצות, מתפצלים לזרמים שונים. בנוסף קווי פרשת המים כמושג לשוני מסמן אירוע או אירועים של שינוי חשוב - אירועים ששינו את פני ההיסטוריה.

רם עוזרי, מייסד הביאנלה מציין: ״באירועי עבר שאלנו את השאלה מהי אמנות יהודית עכשווית, והאם הקטגוריה הזו בכלל קיימת. בביאנלה השנה השאלות הללו עדיין פתוחות, אבל פחות מרכזיות. מה שבפוקוס בביאנלה 2017 היא השאלה איך אמנות עכשווית יכולה להיות רלוונטית לשיח ובאילו מקומות אמנים, אוצרים ויוצרים יכולים לקחת חלק בעיצוב ההווה והעתיד של העם היהודי. הביאנלה פועלת ליצירת מרחב, בתוך עולם האמנות, שבו הדיון בנושאים שעל הפרק יכול להתקיים וקולם של אמנים, שהוא קול חשוב, יכול להישמע. הביאנלה השלישית תעסוק בנושא 'קווי פרשת המים'' ותבחן את המושג מנקודת מבט ספרותית, מטאפורית והיסטורית. כולי תקווה שביאנלה 2017 תהווה קו פרשת מים בהתפתחות התחום ובאופן הטמעתה של האמנות היהודית העכשווית בסצינת האמנות העכשווית בישראל".

הביאנלה מספקת במה לאמנים עכשוויים ממגוון מגזרים, חילוניים, דתיים וחרדים - המתייחסים בעבודתם למחשבה, רוח, מסורת וחוויה יהודית. לאחר שתי ביאנלות מוצלחות (2013,2015) הוזמנה הביאנלה להציג תערוכות סן דייגו, ניו יורק ומיאמי. כעת, נערכים בביאנלה לקראת אירוע השיא השלישי – ביאנלה 2017.

חלק מהמיצגים והפרויקטים הנקראים אנשים בתנועה, סוקרים חוויות מכוננות ומעצבות חיים של יחידים ושל קהילות, הנובעות ממעבר ממקום למקום - בין אם החלטה יזומה להגר, לעלות לארץ או לרדת, ובין אם החלטה כפויה למצוא מקלט. בין התערוכות שיוצגו במתחם בזק ברחוב שופן:
ארץ החלומות לא נמצאה - אמנים שהיגרו מברית המועצות כילדים מציגים את ההגירה מנקודת מבט של געגועים לזיכרונות ילדות. ארץ החלומות בוחנת את הרצון של האמנים לחשוף את השורשים האינדיבידואליים והקולקטיביים שלהם, ולחפש עבר שבסופו של דבר לא נמצא בשום מקום. אוצרת: מריה וייטס.
ארצות הבית, בוחנת את השתקפות האמנים באחד מהרגעים המכוננים במאה האחרונה: מעבר של הקהילות היהודיות בתוך העולם הערבי והמוסלמי לאירופה, ארה״ב וישראל. התערוכה מציגה את הנושא משתי נקודות מבט- אישית וקהילתית. אוצרת: ד"ר מירב בלס.
585,000 m2 כולל עבודות של 11 אמנים הונגריים צעירים שמשקפים חללים סמליים שנמצאו ברובע היהודי במחוז ה7 של בודפשט, באמצעות אמנות חזותית מהתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה ועד היום. אוצרת: אנדראה אוסטריץ.

במוזיאון מגדל דוד יתארחו 2 תערוכות יחיד:
טופוגרפיה חלופית- אבנר שר, אמן אדריכל ישראלי, בוחן בתערוכה חדשה שאוצרת ד"ר סמדר שפי את המתח בין הקביעות ובין הארעיות שנטען כי טבוע בגאוגרפיה הרוחנית והאורבנית של ירושלים. טופוגרפיה אלטרנטיבית מורכבת משתי סדרות, מפות של ירושלים וספוליה, העוסקות במרחב העיר המשתנה באופן מתמיד. כחלק מהתערוכה יפוזרו מעין פתקים (טריזים) קטנים, פיסות שעם צבועות אדום שעל כל אחת מהן נכתבה משאלה בשפה אחרת. שר מתייחס דרכן לאמונות השונות ולגילויי הדבקות הדתית העממית שהתפתחו סביב ירושלים, ובמיוחד המנהג היהודי של הטמנת פתקים בכותל. בעבודה תלוית המקום, כמו בעבודותיו האחרות, שר אינו משחזר או מעתיק אובייקט אלא יוצר שפה סימבולית: צבע דם-ארגמן (המסמן את בגדי הכוהנים ועד דם הקורבנות) וצורה שמזכירה דף נייר מקופל או פתק שנתחב לאבני הכותל.
החלל שבפנים - לילי אלמוג הופכת את הנשים שהוסתרו תחת שמלותיהן השחורות, לצלליות היוצרות מחיצה בתוך הנוף האורבני ויוצרת סקרנות לגבי המידע החסר. אוצרת: אילת ליבר.

עוד בביאנלה:
ממזרים- מיצג בו ארבעה אמנים ישראלים חוקרים את המציאות הכואבת של הקאסטה הבלתי ניתנת לניתוק של היהדות, תוך בחינת ליבו של היחסים המורכבים בין דת ומדינה בישראל. אוצרת: נורית יעקוב-ינון (מתחם בזק)
אדם, נוצר כזכר ונקבה: עבודות של ארבעה אמנים ישראלים ידועים: מיכה אולמן, אפרת נתן, הילה בן ארי ונחמה גולן. המפגש בין היצירות, שמקורם בחוגים חברתיים ודתיים שונים חושף קרקע משותפת של תרבות יהודית ועמדתה על שוויון מלא בין נשים וגברים. אוצרים: רבקה בלקש ורותי רובינשטיין. (מוזאון ארצות המקרא)
To and Fro הוא מיצג קבוצתי של אמנים צרפתיים ואמנים המתגוררים בצרפת שמתייחסים לפרשנות הצרפתית לטקסט של רבי נחמן מברסלב. אוצרת: ד"ר בת שבע גולדמן (מכון ון ליר ירושלים)

מים, לב, פנים - התערוכה, ששמה מגיע מן הפסוק בספר משלי "כמים הפנים לפני, כן לב האדם לאדם", מתמקדת במערכת היחסים שבין האמן לצופה במהלך הצגת עבודה. אוצרת: אביטל נאור וכסלר.

תערוכות קבוצתיות מארה"ב:
• Flashpoints: A Collective response, מלוס אנג׳לס

  • Jerusalem Between Heaven and Earth מניו יורק
  • אמני ירושלים בעולם החדש –מדאלאס טקסס

מיצגים מבריטניה:
לרגל ציון 100 שנה להצהרת בלפור יוצגו בביאנלה עבודות של שלוש אמניות בריטיות המתייחסות לאחד האירועים החשובים בהיסטוריה האחרונה של העם היהודי – קו פרשת מים של ממש.

במסגרת הביאנלה יתקיימו אירועי שיח גלריה ופאנל דיונים עם האמנים והאוצרים, וכן סיורים מודרכים, פרטיים וקבוצתיים, בעברית ובאנגלית, בין האתרים המארחים את הביאנלה. http://www.jerusalembiennale.org/tours-1/

הביאנלה של ירושלים נתמכת על-ידי קרן לישטאג (סן דייגו), קרן לורי טיש (ניו יורק), קרן משפחת למברט (ניו-יורק), מת'יו ברונפמן, קרנות הצדקה ליר Leir, תורמים פרטיים, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים.

עלות: 45 ₪ כרטיס כניסה לאדם. ניתן לרכוש כרטיסים במכירה מקודמת באתר הביאנלה.
לפרטים נוספים - http://jerusalembiennale.org/
לפרטים נוספים לגבי סיורים מודרכים ניתן לשלוח מייל ל[email protected]
'''

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מרום תקשורת.