מפרסם: משרד החינוך
תאריך: 23/10/2017 12:42
נושא: חינוך
הודעה לעיתונות

מחוננים? משרד החינוך נותן הזדמנות שווה לכולם

המשרד הגדיל את מספר המחוננים והמצטיינים המאותרים, והרחיב באופן ניכר את תכניות המצטיינים שלא עברו איתור

לקראת שלב א' של מבחני המחוננים, השבוע, משרד החינוך החל ליישם תכנית חומש חדשה:

  • תלמידים מחוננים (מאותרים) – השנה יגדל מספר המאותרים בעוד 500, ויגיע ל-3,500. סך הכל יהיו השנה כ-16,000 תלמידים מחוננים במערכת החינוך. במסגרת יישום תכנית החומש, בכל שנה יגדל מספר המחוננים בעוד כ-500, ולאחר 5 שנים יגיע מספרם לכ-18,200.
  • תלמידים מצטיינים (מאותרים) – השנה יגדל מספרם של התלמידים המצטיינים המאותרים בעוד כ-1,000, ובסך הכל יגיע מספרם ל-12,000 תלמידים. במסגרת יישום תכנית החומש, בכל שנה יגדל המספר בעוד כאלף, ולאחר 5 שנים יגיע מספרם לכ-17,000.
  • מצטייני בתי הספר (ללא מבחן איתור) – בשנת הלימודים הנוכחית יגדל מספרם בכ-5,000 תלמידים, ובסך הכל ילמדו השנה בתכניות המצטיינים כ-75,000 תלמידים. לאחר 5 שנים יגיע מספרם לכ-85,000 תלמידים.

שר החינוך נפתלי בנט: "המשרד מחויב לטיפוח המצוינות, והשנה התחלנו לתרגם את זה למעשים. הגדלנו את כל תכניות המחוננים והמצטיינים, כשהמטרה היא לתת מסגרת מתקדמת ומתאימה לכל תלמיד שיש לו את הכישרון ואת הרצון. תפקידנו הוא למשוך את התלמידים כלפי מעלה, את כולם, ואנחנו נחושים לעשות זאת".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מחוננות או הצטיינות אינן נחלתו של מגזר כזה או אחר, וכמובן אינה נגזרת של מיקום גיאוגרפי. משרד החינוך מחויב לטפח ולמצות את מלוא הפוטנציאל של כל תלמיד בישראל, ומתוקף כך אנו מרחיבים הן את התכניות עבור תלמידים מאותרים, ולא פחות חשוב מכך – הן עבור תלמידים מצטיינים שלא עברו מבחן איתור".

השבוע, ביום ד', יחל תהליך הקבלה לתכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ולמצטיינים לשנת הלימודים תשע"ט. תהליך האיתור כולל שני שלבים: מבחן שלב א', יתקיים לכל תלמידי השכבה ביום ד' 25.10.2017 בשעתיים הראשונות של יום הלימודים, בבתי ספר רשמיים ובבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים שקיבלו אישור. המבחן נועד לסייע לצוות בית הספר לזהות את 15% בעלי ההישגים הגבוהים ביותר בשכבת הגיל. על סמך הישגי ההישגים במבחן, וחוות דעת של הצוות החינוכי, יופנו התלמידים להיבחן בשלב ב' (האיתור).

המבחן בודק ידע ומיומנויות בתחום השפה והמתמטיקה בלבד. מדובר במבחן ששאלותיו מבוססות על חומר שנלמד בבית הספר. אין כל צורך להתכונן למבחן זה. מורי ביה"ס הונחו לבצע טרם המבחן מספר שאלות דוגמה עם התלמידים.
ישנם ילדים שאינם בשלים עדיין למבחנים מסוג זה. לשם כך ניתן לערער ולבקש להיבחן שוב בשלב מאוחר יותר.

השלב השני של הבחינה, שלב ב', יתקיים במרכזי בחינה. במבחן זה נבחנים כ-15% מהתלמידים שהופנו על ידי בית הספר, על סמך הישגיהם בשלב א', או שהופנו בעקבות חוות דעת של הצוות חינוכי. מדובר במבחן כושר קוגניטיבי בעל דרגת קושי גבוהה יותר, הבנוי ממספר תת-מבחנים כמו שפה, חשיבה מתמטית, חשיבה מופשטת וכדומה.

גם למבחני שלב ב' אלו אין צורך להתכונן ולא נכון להתכונן. אמנם מדובר במבחן קשה ומורכב יותר, אך יש לזכור כי המחוננות היא תופעה מולדת המאפיינת פחות מ5% מהאוכלוסייה. אחד המרכיבים המרכזיים של המחוננות הוא רמת אינטליגנציה גבוהה בהרבה מהממוצע.

במשרד החינוך רואים בדאגה רבה את תופעת ההכנה הפרטית למבחנים אלו, המציעה לתלמידים בכיתות א' ב' להצטרף לקורסים המתיימרים להכין את הילדים לקראת מבחני האיתור למחוננים ולמצטיינים. אין כל מידע מחקרי על הצלחות בהכנות פרטיות אלו, ולעתים הן מפתחות צפיות לא ריאליות ויוצרות על התלמידים עומס רגשי. כמו כן הן עלולות להביא לתכניות הייחודיות תלמידים שאינם מתאימים לכך, אשר לא יעמדו בדרישות התכנית לאורך זמן.

תלמידים מחוננים – הרחבה של עוד 500

לתוכניות הייחודיות למחוננים מופנים תלמידים שהישגיהם במבחן שלב ב' הגיעו לאחוזון הארצי של כ-97 מכלל אוכלוסיית התלמידים בשנתון הנבחן. זהו מספר קטן מאוד של תלמידים באופן יחסי לכלל שכבת הגיל.
בשנת הלימודים תשע"ז ניגשו לשלב א' כ-88,000 נבחנים מכיתות ב' ג' במגזר היהודי ו-38,000 אלף תלמידים במגזר הערבי. מתוכם איתר המשרד כ-3,000 תלמידים בלבד לתכניות הייחודיות למחוננים (תלמידים נוספים מאותרים כל שנה במעבר בין יסודי לחטיבת הביניים, ובמעבר לתיכון, וכן בשלבי הערעור השונים). במסגרת יישום תכנית החומש של משרד החינוך, יורחב האיתור והטיפוח של תלמידים מחוננים בעוד כ-500 תלמידים.

תלמידים מצטיינים (מאותרים) – הרחבה של עוד 1,000

לתוכניות למצטיינים, המתקיימות במספר מרכזים ברחבי הארץ, מומלצים תלמידים השייכים גיאוגרפית לאותו מרכז ואשר הישגיהם היו באחוזון הארצי של כ-92 ולא הגיעו לאחוזון ה-97. כחלק מיישום תכנית החומש, מספר התלמידים המאותרים כמצטיינים יגדל השנה בעוד כאלף.

מצטייני בתי הספר (ללא מבחן איתור) – הרחבה של עוד 5,000

משרד החינוך מפתח בשנים האחרונות מגוון רחב מאוד של מענים למצטיינים בית ספריים וישוביים, שההשתתפות בהם אינה כרוכה במבחן איתור כלשהו אלא בהישגים ובמוטיבציה שלהם ללמידה. מטרת המשרד היא להעניק טיפוח והעשרה לכלל התלמידים הנמצאים בחמישון העליון של ההישגים במערכת, באמצעות תכניות בית ספריות ויישוביות, כמו: "אמירים", "מצוינות 2000", "חינוך לפסגות", "קדם עתידים", "נחשון", "אקדמיה בתיכון" ועוד.
סה"כ למדו בתכניות המיועדות לחמישון העליון בשנת הלימודים הקודמת כ-70 אלף תלמידים. השנה הרחיב המשרד את התכניות למצטיינים, ומספר התלמידים יעמוד על 75 אלף. מספר זה יוסיף ויתרחב מאוד בשנים הקרובות.

המשרד מאפשר מספיק נקודות כניסה לתכניות למצטיינים השונות, ובמשרד משוכנעים כי כל תלמיד מצטיין ימצא במערכת את כיוונו והמקום לפתח את כישרונותיו ויכולותיו.
ניתן לצפות בכמה דוגמאות לשאלות משלב א' בשנים קודמות בדף הפייסבוק של המשרד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החינוך.