הודעה לעיתונות

איך הגיע מכתש ירוחם למרכז העיר?

הודעה לעיתונות:
איך הגיע מכתש ירוחם למרכז העיר?

תושבי ירוחם נדהמו לגלות במרכז העיר את האגם, המכתש ובעלי החיים שמקיפים את העיר בדרך כלל וגם שידורים חיים מהמפעלים בעיר

קולות של ציפורים ובעלי חיים שבקעו מהמרכז המסחרי בלב ירוחם משכו אליהם מאות תושבים שחולפים במרכז העיר מדי יום. על המדרכה הופיעו סימנים מסקרנים שנראו כאילו אגם ירוחם הסמוך זורם אל מרכז העיר יחד עם הברווזים ששטים בו. על קירות הבתים הופיעו הנופים הנשקפים ממכתש ירוחם – ההרים, החולות ובעלי החיים. על קירות אחרים הוקרנו רגעים היסטוריים מתולדותיה של העיר ואפילו מבט לאחור אלפי שנים אחורה על מה שהתרחש באותה נקודה.
ההפתעה הזו שהפכה עד מהרה לשיחת היום בעיר היא יוזמה משותפת של עיריית ירוחם, ארגון The Natural Step ישראל, קרן ברכה, טרמינל המעצבים, ומיינדסט שחברו יחד תחת הכותרת "שם זה פה" כדי לחבר את מרכז ירוחם לאוצרות הטבע שמקיפים את העיר ולייצר לא רק חוויה מהנה לקהל אלא גם שינוי התנהגותי.
הנופים שהוקרנו על המסכים והקירות במרכז העיר הם תוצר של תיעוד מתמשך בן שנה של האגם והמכתש לאורך כל שעות היום, כך שבכל רגע נתון ראו התושבים כיצד נראים המכתש והאגם באותה שעה של היום. לא רק אוצרות הטבע זכו לכבוד, גם המפעלים בעיר. שידורים ישירים מפסי הייצור של פניציה ואמיליה אפשרו לכל התושבים לראות את התעשייה שמקיימת את העיר והיא מקור גאוותה.
מיכאל ביטון ראש מועצת ירוחם שגם חילק לילדי היישוב ארטיקים בצבעים חום וירוק כצבעי המכתש והאגם: "החלטנו לעודד מעצבים לטעום את ירוחם, והפרויקט צלח כיוון שהם טעמו ונהנו. שיתפנו יזמים שיש להם מבט חדש, אוהב ואסתטי על ירוחם, יש לנו חלום לחדש את כל המרחב הציבורי, זה לא פשוט לגרום לאזרח להתייחס אחרת, המקום הזה לפני 7 שנים היה שייך למכורים של הימורים אלכוהול וסמים. והופך עכשיו למיזם מעורר השראה כי בירוחם יש זכות יסוד לחיים אסתטיים, אתה לא צריך להיות עשיר בשביל סביבה מוגנת מוארת ונקייה".
בירוחם מאמינים כי לב העיר החדש יהפוך גם למוקד משיכה עבור תיירים מכל הארץ ומחוצה לה, בהם גם מבקרי המלון בעיר.

ציטוטים נוספים מהגורמים המעורבים והיוזמים:
ד״ר טלי יריב משעל, מנהלת קרן ברכה, המממנת של הפרויקט: "פחות או יותר רגע אחרי שנכנסתי לתפקיד התחלנו לקדם את הפרויקט הזה. אני מקווה שהנגיעה במקום מסוים תייצר השפעה רחבה יותר. צריך לאפשר למקום לחיות ולהחיות דרך הסביבה שמקיפה אותו. זו המשימה כרגע, כי כשהמקום נהיה יפה יותר, הוא גם נעשה טוב יותר".
מיכל ביטרמן, מנכ"לית וממייסדי ארגון The Natural Step ישראל שיזם את הפרויקט אמרה: ״לעמוד בלב המרכז המסחרי של ירוחם ולשמוע ציוץ ציפורים - זה בעיניי כל הסיפור. יש עיר, יש טבע, לכל אחד יש סיפור ונוכחות משל עצמו, אבל יש את החיבור וחשוב לחיות את החיבור הזה. רצינו להביא את הטבע המדהים הזה אל תוך העיר, במטרה לייצר חיבור יומיומי עבור התושבים של ירוחם ועבור האורחים שמגיעים"
אדר' רוני דניאל, מוביל הפרויקט מטעם The Natural Step ישראל: ״החיבור בין האגם למכתש הוא שילוב בין שני קסמים. מצד אחד מים. מצד שני חול. שניהם ביחד יוצרים בוץ. בוץ יכול להיות לכלוך או, אם מתאמצים קצת, חומר בנייה שאפשר לפסל ולייצר איתו משהו חדש. המקום שיצרנו פה הוא השילוב הזה, של הטוב שבעולמות. מים. חול. בטון. חזקים יחדיו בשילוב למען התושבים״

על הליך יצירת הפרויקט
הפרויקט הוא עדות לכוחו של הלא צפוי לעורר השראה ולהצית מחשבה. מטרת הפרויקט הייתה לעורר באנשים תחושת אחריות שנובעת מתוך ההנאה במרחב הציבורי.
הפרויקט יצא לדרך ביוזמת The Natural Step ישראל, ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון וסגנית ראש העירייה טל אוחנה, וכלל שיח עמוק ומרתק שנמשך כמעט שנתיים עם תושבים, ארגונים, פעילים, ונושאי תפקידים במטרה לערב כמה שיותר כוחות מקומיים בשלבי ההפקה והביצוע ועל ידי כך לחזק גם את הכלכלה המקומית.
במסגרת הפרויקט הגיעו לירוחם עשרות מעצבים שנפגשו עם התושבים והנופים אשר שימשו להם מקורות השראה לפתרונות העיצוביים שבאו לידי ביטוי בפרויקט.
ארגון The Natural Step ישראל פועל משנת 2012 להטמעת קיימות אסטרטגית בחברה הישראלית מתוך תפיסה של חדשנות, להניע שינוי מערכתי במטרה ליצור חברה מקיימת, בריאה, הוגנת ומאושרת בישראל, תוך הישענות על גישה מדעית ופרקטית לתכנון אסטרטגי לקיימות, בשילוב כלים ותפיסות חדשניות מעולמות העיצוב והכלכלה ההתנהגותית. הארגון מהווה חלק מרשת בינלאומית הפועלת קרוב לשלושה עשורים להטמעת קיימות אסטרטגית בקרב ארגונים עסקיים וציבוריים

לפרטים נוספים:
יניב אפוטה
דובר המועצה המקומית ירוחם
052-8760143

מיכל ביטרמן
מנכ"ל
The Natural Step ישראל
054-4604582

קישור להורדת תמונות:

https://drive.google.com/drive/folders/0B78sqj4Uot4nUG5VUWFXYVBrU0E

קרדיט: חיים יפים ברבלט ( מצוין על גבי התמונות)
שאר התמונות: ללא קרדיט - משוחרר מזכויות יוצרים

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מועצה מקומית ירוחם.