מפרסם: מרכז רפואי אסף הרופא
תאריך: 21/01/2018 16:31
נושא: בריאות
יח"צ
יח"צ
הודעה לעיתונות

דומים ושונים: סוכרת נעורים

השבוע נערך לראשונה כנס למתבגרים, כ- 35 נערים ונערות, בני 14-18, המתמודדים עם סוכרת נעורים (סוכרת מסוג 1) המטופלים במסגרת אותה היחידה לאנדוקרינולגיה וסוכרת ילדים ונוער במרכז הרפואי אסף הרופא- יחידה בניהולה של ד"ר מריאנה רחמיאל.

הרציונל העומד מאחורי היוזמה, מסבירה רוני עומר, פסיכולוגית היחידה, הינו בשל העובדה כי תקופת ההתבגרות מכילה אתגרים ומשימות התפתחותיים ייחודיים לצעיר אשר דורשים התייחסות.
בני הנוער חווים התפתחויות פיזיולוגיות ושינויים גופניים פיזיים הדורשים מהמתבגר להסתגל ולקבל אותם, התפתחויות קוגניטיביות כאשר יכולת החשיבה מתחדדת ומשתכללת ומעל לכל, התפתחות פסיכולוגית-רגשית כאשר המשימה העיקרית המוטלת על המתבגר היא גיבוש הזהות האישית
מחלה כרונית כדוגמת סוכרת נעורים (סוג 1), עלולה להתנגש עם האתגר ההתפתחותי מולו ניצב המתבגר. ניהול מחלת הסוכרת, מסבירה ד"ר רחמיאל, דורש ניטור יומיומי של רמות הסוכר, בקרה ושליטה, יכולת קבלת החלטות ותגובה בטווח זמן קצר, מתן זריקות אינסולין קבועות, או הזלפת אינסולין מתמדת דרך משאבה, הקפדה על איזון הרגלי האכילה, פעילות גופנית ושמירה על סדר יום, ומעבר לכך כמובן פגישות מעקב קבועות במרפאה.

על פי נסיוננו, מציינות עומר וד"ר רחמיאל, בשעה שהמתבגר שואף לעצמאות ושחרור מתכתיבים שונים הוא לעתים מתקשה או מתנגד להיענות לטיפול במחלה שדורשת שמירה על איזון ומאופיינת בבקרה מתמדת וספונטניות דלה.

"תמיכה חברתית משפיעה על המסוגלות העצמית של המתבגר, על היכולת להסתגל ולהיענות לטיפול הרפואי. מפגש של מתבגרים אשר עוברים תהליכים התפתחותיים דומים לצד התמודדות עם סוכרת מאפשר להם לחלוק מנסיונם, לחוש זיקה הדדית, חיברות, לכידות ומעל לכל עשויה להעניק את התחושה כי הם לא לבד" מדגישה גילה לביא, מומחית קלינית בסוכרת ומרכזת תחום הסוכרת במרכז הרפואי אסף-הרופא.

הנושא המרכזי של הערב עסק בנושא של הדומה והשונה בינינו כמתבגרים בהתמודדויות שונות בתקופה זו. הערב התחיל בהרצאתה של דר' רחמיאל בנושא בריאות בגיל הנעורים, והמשיך בפעילות חוויתית לבני הנוער אשר יצר חיברות והכרות בין המשתתפים. לאחר מכן, נערכו שלוש קבוצות דיון אודות הדמיון והשוני בין המתבגרים בהתמודדות עם אתגרי הגיל, תחת הנחייתו של הצוות הפסיכו-סוציאלי במרפאה. הערב הסתיים בארוחה איטלקית מענגת במסעדת אלפרדו בראשון לציון.

ערב זה הינו סנונית ראשונה לקראת יצירת מערך תמיכה חם ויציב למתבגרים המטופלים ביחידה ואכן בסיומו של הערב הובע צורך ורצון עז של המתבגרים לקחת חלק בפעילויות נוספות אשר יפגישו בינהם.

הערב יצא לפועל בזכות תרומות לקידום ורווחת הנוער הסוכרתי מחברת גפן מדיקל ונובונורדיסק ישראל והתגייסות של כלל צוות היחידה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מרכז רפואי אסף הרופא.