עמיר ברנר
עמיר ברנר
היכל השמות
היכל השמות
יצירת אלמנט יחודי
יצירת אלמנט יחודי
הודעה לעיתונות

אות העיצוב 2018 הוענק לאמן התאורה עמיר ברנר על עיצוב היכל השמות בהר הרצל

מנימוקי השופטים: תכנון התאורה של היכל השמות בהר הרצל נעשה בצורה זהירה, מדויקת, מכבדת ופואטית

אמן עיצוב התאורה עמיר ברנר הוא הזוכה באות העיצוב לשנת 2018 על עבודת עיצוב התאורה בהיכל הזיכרון החדש לחללי צה"ל, שנחנך בשנה שעברה בהר הרצל בירושלים. בהיכל מונצחים שמות כל הנופלים במערכות ישראל, מימי טרום הקמת המדינה ועד לאחרון החללים שנפל.

ההיכל נבנה ביוזמת אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון והיחידה להנצחת החייל בראשותו של אריה מועלם. התכנון האדריכלי של קימל-אשכולות, וכן לירן צ'צ'יק וניצן קלוש.

החיבור הרגשי והאישי לפרויקט היכל-השמות קיים בכל מי שגדל במדינת ישראל וקשור אליה. האתגר המקצועי בהארתו כלל, מבחינת ברנר, שני מרכיבים עיקריים: האחד – דיאלוג ויזואלי של האור עם אדריכלות המבנה, והשני - יצירת אלמנט תאורה ייחודי, לאזכור יום נפילת כל אחד מהחללים המופיע על קיר השמות.

דרישה זו גרמה לברנר לחפש פתרון טכני שיאפשר הדלקת "נר נשמה" ליד שם הנופל ביום נפילתו, ובתאריכים נוספים על פי דרישה. התרגום הוויזואלי של "נר נשמה" נמצא בהדלקת אור אישי לצד שם הנופל, וכן יצירת תחושה של ריצוד האור כמו שלהבת נר. לצורך כך פיתח אמן התאורה ברנר גוף תאורה ייחודי, המאפשר לאור "לרחף" לצד שם הנופל, כשמקור האור נמצא מאחורי לבני הקיר, ומוסתר מן העין. זכוכית שקופה מוליכה את האור ללא זליגה לצדדים, ורק חלקה הקדמי-והחלבי קולט את קרני האור ונראה למבקר. להשלמת המשימה פותחה, לפי הגדרותיו של ברנר, ובשיתוף עם מהנדס החשמל עמוס ברבש, מערכת ממוחשבת, הפועלת באופן אוטומטי ומדליקה על פי נתוני אגף ההנצחה את הנר המסוים בתאריך הנדרש. מעבר לכך מסוגלת המערכת לבדל ולהאיר נופלי חיל מסוים, נופלי יחידה מתוך החיל, חללי מלחמה מסויימת, או בחירת הארת שלהבת-הנר ליד שמות כל הנופלים כולם, ביום הזיכרון לחללי צה"ל.

בנימוקים להענקת הפרס היוקרתי כתבו השופטים: "תכנון התאורה של היכל השמות נעשה בצורה מאוד זהירה, מדויקת, מכבדת ופואטית. אי אפשר שלא להתפעל מכך שהוחלט לעצב ולתכנן מוצר ייעודי וייחודי אשר עובד בהרמוניה עם התכנון האדריכלי ומעצים את החוויה במרחב".

עמיר ברנר, שעיצב מוזאונים רבים בארץ ובעולם, בהם מנהרות הכותל המערבי, בית התפוצות והביתן היהודי באושוויץ, סיפר כי בנוסף ליצירת אור שלהבת-הנר הוא חיפש דרך להארת קיר השמות, העוטף את המבקר לאל הפסקה בתנועה ספירלית. בחירת האלמנטים של המאור התמקדה בתאורה ישירה על הקיר, תוך שימוש בגופים נסתרים ובזוויות הארה, שנותנים החזרים המשיגים את מידת האור המספקת להיכל כולו. התוצאה הינה דגש ויזואלי ברור לקיר.

ניהול הפרוייקט - ערן גרבר – אשל הנדסה, פיקוח - המהנדס דני רהט וחברת ההנדסה MEC . החברה המבצעת הייתה גרין מבנים. המערכת פותחה ויושמה ע"י חברת D-LED ישראל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ירון מיכאלי תקשורת ויחסי ציבור.