הודעה לעיתונות

למעלה מ-300 אנשי ציבור מרחבי העולם: העברה בכפייה של קהילת ח'אן אל-אחמר היא פשע מלחמה

יותר מ-300 נבחרי ציבור, מומחים למשפט, אנשי אקדמיה, אמנים, מנהיגי דת ופעילים מרחבי העולם ומישראל פרסמו מכתב בו הם מביעים את התנגדותם לתכניתה של ישראל להעביר בכפייה אלפי פלסטינים תושבי קהילות המתפרנסות מרעיית צאן ומחקלאות בגדה המערבית. המכתב מתמקד בקהילת ח'אן אל-אחמר, שלה נשקפת סכנה מיידית של הרס וגירוש.

עם החתומים על המכתב נמנים גם 90 חברי פרלמנט, רבים מהם מבתי המחוקקים של האיחוד האירופי ושל בריטניה. כמו כן חתמו עליו עשרה חתני פרס ישראל, המחזאית איב אנסלר, אנשי הקולנוע קן לואץ', אקי קאוריסמקי, עמוס גיתאי וקוסטה גברס, האמנים מרלן דומא ואי וייויי, הסופרים אסף גברון ואיריס לעאל, הכוריאוגרף אוהד נהרין, המעצב רון ארד, אנשי האקדמיה נועם חומסקי וג'ודית באטלר, והמוזיקאים פיטר גבריאל, רוג'ר ווטרס וחברי להקת משרוע ליילה.

לדברי החותמים "העברת תושבים בכפייה – בכוח הזרוע או באמצעות הפיכת חייהם לבלתי אפשריים, כדי לכפות עליהם לעזוב בעצמם ולכאורה מרצונם – היא פשע מלחמה". במכתב מפורטים הצעדים שנוקטת ישראל כדי לייצר מציאות של כפייה כזו, הכוללים "הטלת איסור גורף על בניית בתי מגורים או מבני ציבור בקהילות האלה, סירוב לחברן לתשתיות מים וחשמל והימנעות מסלילת כבישים שיובילו אליהן. כאשר בלית ברירה התושבים בונים ללא היתרים – המנהל האזרחי הורס את המבנים או מאיים להרסם". המכתב מתריס כנגד הניסיון שעושה ישראל להציג מדיניות זו כעניין של אכיפת חוק גרידא ומכנה אותו היתממות שכן "מדיניות התכנון של ישראל בגדה המערבית לא מאפשרת לפלסטינים לקבל היתר כזה אלא במקרים נדירים".

המכתב מבהיר כי כל המעורבים בביצוע פשע המלחמה יישאו באחריות אישית לכך ובהם ראש הממשלה ושר הביטחון וכן שופטי בית המשפט העליון, שהחלטתם "לאשר את הריסתה של קהילת ח'אן אל-אחמר ואת גירוש תושביה", אינה מפחיתה מחומרתו, "אלא רק מספקת חותמת כשרות משפטית להעברה בכפייה".

לפרטים נוספים: עמית גילוץ, 054-6841126, [email protected]
בצלם - מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים
ת.ד. 53132, ירושלים 9153002. טלפון: 02-6735599