ארנון מנטבר ופרופ' שלמה מור יוסף
ארנון מנטבר ופרופ' שלמה מור יוסף
הודעה לעיתונות

מנכ"ל רשות האוכלוסין לאסיפת מרכז ההגירה: ישראל מדינה מבוקשת לעובדים זרים בגלל שכר ותנאי ההעסקה הטובים

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: ישראל היא מדינה מבוקשת מאוד לעובדים זרים וכולם רוצים לעבוד כאן בגלל השכר הגבוהה והתנאים הטובים הניתנים לעובדים הזרים. יחד עם זאת לא נאפשר הגעה של עובדים זרים שלא באמצעות הסכמים בילטראליים.

"לא נאפשר הגעה של עובדים זרים לישראל שלא באמצעות הסכמים בילטראליים. אנחנו לא מעוניינים בגוזרי קופונים ולא נתפשר בעניין הזה, שבו חסכנו למעלה מ- 200 מיליון דולר מההוצאות של העובדים הזרים שבעבר שילמו כל אחד כ- 10,000 דולר למתווכים כדי לעבוד בישראל והיום כל עובד זר משלם רק 1300 דולר שמרבית הסכום מיועד לכרטיס הטיסה" – כך אמר פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה באסיפה השנתית של המרכז להגירה בינלאומית (CIMI) שהתקיים בסוף השבוע בבניין הג'וינט בירושלים.

מור יוסף גילה כי בימים אלה מועסקים בישראל כ- 8,000 סינים באמצעות הסכמים בילטראליים בענף הבניין. "בשל קצב הצמיחה המרשים של ישראל עובדים זרים מכל העולם מתדפקים על דלתנו ורוצים להגיע ולעבוד בישראל. הסיבות לכך הם שכר המינימום הגבוהה וכן בשל תנאי העסקה טובים הכוללים הקפדה על שעות עבודה, תשלום עבור שעות נוספות, ביטוחי בריאות טובים ועוד".

כך לדוגמא, גילה מור יוסף כי קיימת קבוצה חדשה ומוצלחת של כ- 1000- 1500 עובדים מירדן המגיעים מדי בוקר לישראל, עובדים בענף המלונאות וחוזרים מדי ערב לביתם. עוד גילה מור יוסף כי ישנה דרישה גדלה והולכת לייבא עובדי היי טק זרים בדרגי הביניים וכי רשות ההגירה תאפשר, בעקבות חקיקה בנושא, ויזת עבודה גם להם וגם לבני הזוג שיגיעו עימם. עוד חשף מור יוסף כי בישראל עובדים כיום עם אישורים 85,000 פלשתינאים.

מור יוסף חשף כי בכל רגע נתון יש בישראל כחצי מיליון זרים מתוכם 370,000 חוקיים והיתר שוהים שלא כחוק, מרביתם תיירים שלא יצאו במועד או עובדים זרים שהאשרה שלהם פקעה והחליטו להישאר בישראל. עוד חשף מור יוסף כי קיימת תופעה של מאות ואלפי עובדים זרים שמגיעים מאוקראינה ומגיאורגיה לישראל כתיירים ומיד לאחר כניסתם מתייצבים ברשות ההגירה ומבקשים מקלט מדיני. לוקח למערכת זמן רב לבדוק כל בקשה ובינתיים הם נשארים לשהות בישראל.

ארנון מנטבר, יו"ר ומייסד המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה אמר כי תפקיד העמותה הוא לסייע ולעזור למהגרי העבודה ברוח ההומניטארית המאפיינת גם את הג'וינט ומתוך רצון לחזק את שיתוף הפעולה הפורה עם רשות האוכלוסין כמו עם גופים בינלאומיים בתחום מהגרי העבודה ומבקשי המקלט. הוא ציין כי העמותה, המציינת בימים אלה 20 שנה להקמתה, צומחת בקצב שנתי של 7% ושמה באחרונה דגש על פיתוח ידע ומחקר בנושא, בצד הפעלת קו חם למהגרי עבודה וסיוע למבקשי מקלט.

המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (CIMI) הינה עמותה עצמאית ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי ג'וינט ישראל בשנת 1998. מטרת העמותה לסייע בפיתוח תחום ההגירה בישראל תוך יישום הסכמות ותקנות בינלאומיות בטיפול בקשת רחבה של תחומי הגירה. היו"ר והמייסד של העמותה, ארנון מנטבר מדגיש כי CIMI מפתחת ומפעילה כיום במקביל מספר פרויקטים העוסקים בתחומי הגירה שונים ובהם מניעת סחר בבני אדם ומאבק בעבדות מודרנית, יישום ופיתוח הסכמים בילטראליים העוסקים בהגירת עבודה לישראל, סיוע לרשויות מקומיות בטיפול בנושאים שונים בתחומי הגירה, סיוע למבקשי מקלט, פיתוח יחסי תפוצות ממדינות שונות וסיוע בחזרה מרצון למהגרים. במקביל CIMI פועלת להגדלת המודעות לזכויות מהגרים בישראל באמצעות הפצת מידע והכשרות מקצועיות. בעמותה פועל צוות של כתריסר עובדים ברחבי הארץ.

יחסי ציבור: יצחק רביחיא, רב תקשורת: 054-7999209

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.