הודעה לעיתונות

המשט האירופי מתקרב אל עזה. הטייס הישראלי יונתן שפירא: אני קורא לחיילי חיל הים לסרב פקודה, ולא לבלום אותנוו

המשט האירופי יצא מסיציליה ומתקרב אל חופי עזה. חמישים פעילים על סיפון שלוש הספינות: "נשבור את המצור!"

הטייס הישראלי יונתן שפירא: "אני קורא לחיילי חיל הים לסרב פקודה ולא לבלום אותנו!"

ח"כ לשעבר אורי אבנרי: "אילו היתה לממשלה טיפת שכל, היו מאפשרים למשט לעגון בחוף עזה".

הודעה לעיתונות 29.7.2018

המשט האירופי לשבירת המצור על עזה הפליג מנמל פלרמו שבסיציליה והוא עובר כעת מצפון למצרים וצפוי להגיע אל מול חופי עזה היום (ראשון) או מחר (שני). במשט שלוש ספינות ועל סיפונן כחמישים פעילי שלום וזכויות אדם מארצות שונות, כולל מספר אזרחים ישראלים.

יונתן שפירא, לשעבר טייס בחיל האויר הישראלי ומיוזמי "מכתב הטייסים" בשנת 2003, שיגר מסיפון הספינה "אל עאודה" את המסר להלן בטלפון לוויני: "אני אוחז כעת בהגה הספינה בת 19 המטרים שלנו המתקדמת בכיוון 123 מעלות ישר אל עבר עזה כשירח מלא זורח מעלינו ואנחנו במרחק 270 מייל ימי מעזה. הים שליו והאנשים כאן במצב רוח טוב למרות הידיעה שבקרוב נותקף בידי השומרים האמיצים אשר שומרים את חומות גטו עזה סגורות ונעולות. אני לא יכול לכתוב באריכות, אבל הלוואי שיכולתם להכיר קצת חלק מהאנשים היפים כאן על הסיפון. אנחנו נושאים עימנו ציוד רפואי להעביר לעזה, אבל מטרתנו העיקרית היא שבירת המצור והענקת הספינה הזאת ושתי האחרות שלנו כתרומתנו לדייגי עזה המנהלים מאבק יומי קשה לפרנסתם ופרנסת משפחותיהם. לחיילים של חיל הים של מדינת ישראל אשר מתכוננים עכשיו להשתלטות הפיראטית על הספינות שלנו אני רוצה לומר: סרבו פקודה! יש לכם ברירה! אנחנו קבוצה של פעילי שלום שבחרו במאבק לא אלים בדרכנו לנמל עזה. אין לכם שום עילה מוסרית לעצור אותנו מלהגיע לשם. אפשרו לנו להגיע ליעדנו! בברכה, יונתן שפירא, טייס וספן, על סיפון הספינה 'אל עאודה' בלב ים, בדרך לעזה".

מלבד שפירא נמצאים על סיפון ספינות המשט האירופי פעילי ופעילות שלום מארצות שונות. חלקם כבר השתתפו במשטים קודמים וחוו השתלטות אלימה של חיילים ישראלים על ספינותיהם בלב ים ותקופות מעצר בכלא הישראלי – והדבר לא הרתיע אותם מלחזור להשתתף במשט הנוכחי. אחרים מבין הפעילים והפעילות המשתתפים במשט היו פעילים בהקשר לסכסוכי דמים במקומות אחרים בעולם, כגון המלחמות שנגרמו מהתפרקות יוגוסביה שם נוסדו בסרביה ובקרואטיה תנועות של "נשים בשחור" בהשראת תנועת הנשים הישראלית, וכן פעילים ופעילות שפעלו לסיום סכסוכי דמים במקומות שונים באפריקה. כמו כן נמצאת בין המשתתפים במשט הפעילה האמריקאית אן רייט, ששרתה כקצינה בצבא ארה"ב והגיעה לדרגת קולונל אולם התפטרה מהצבא בשנת 2003 במחאה על הפלישה האמריקאית לעיראק.

את המשט מובילה, לראשונה, ספינה המניפה דגל נורווגי. מדובר בספינת שעסקה בעבר בדיג באזור הארקטי. הספינה מניפה מלפנים את דגל נורבגיה שם היא רשומה ומאחור את דגל פלסטין, המדינה אשר רצועת עזה מהווה חלק ממנה.

המשט יצא לדרכו לפני חודשיים מנמל ברגן בנורווגיה, במקביל להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים ולקטל ההמוני של מפגינים פלסטינים בגבול הרצועה בידי צלפי צה"ל. בדרכו לרצועת עזה עבר המשט דרך לא פחות מחמישה עשר נמלים בשוודיה, דנמרק, גרמניה, הולנד, צרפת, ספרד, פורטוגל ואיטליה. בכל אחד מהנמלים עגנו הספינות מספר ימים כאשר על החוף נערכו עצרות הזדהות ותמיכה בקריאה להסרת המצור על רצועת עזה, וכאשר פעילים ואנשי ציבור מקומיים כולל ראשי ערים וחברי פרלמנטים עלו על סיפון ספינות המשט כדי להביע תמיכה והזדהות. בנמל פלרמו שבסיציליה, התחנה האחרונה לפני ההפלגה על עבר חופי עזה, העניק ראש עירית פלרמו את ברכת הדרך למשתתפי המשט והודיע כי הרציף בו עגנו ספינות המשט יקרא מעתה והלאה "רציף יאסר ערפאת" כביטוי לתמיכה של העיר פלרמו ותושביה במאבק הפלסטינים לשחרור ועצמאות לאומית. כאמור, משתתפי המשט מתכוונים לא רק להעביר אספקה רפואית והומניטרית לתושבי רצועת עזה, אלא גם לתרום את שלוש הספינות עצמן לאיגוד הדייגים של עזה, כתחליף לספינות דייג שהוחרמו או הוטבעו בידי חיל הים הישראלי.

"מדיניותה של ממשלת ישראל כלפי עזה היא איוולת וטמטום מוחלט, ואחד הביטויים הבולטים לאיוולת הזאת היא הנחישות לשלוח את חיל הים הישראלי להשתלט בכח בלב ים על כל ספינה המנסה להפליג אל חופי עזה ועל כל ספינה עזתית המנסה להפליג אל הים הפתוח" אומר חבר הכנסת לשעבר אורי אבנרי, פעיל תנועת גוש שלום. "במשך מספר שנים, לפני שאחז הטירוף הזה בממשלת ישראל, הגיעו כמה וכמה משטים בינלאומיים בלתי חמושים ובלתי אלימים אל נמל עזה ועגנו בו והפעילים מחו:ל ירדו אל החוף – ולא נגרם מכך שום נזק שהוא לבטחון מדינת ישראל. ואז החליט מי שהחליט להתחיל במתקפה טוטאלית על ספינות בלב ים. במקרה אחד ידוע לשמצה נהרגו תשעה פעילים טורקים בידי חיילים ישראלים ויחסי ישראל עם טורקיה הורעלו ללא תקנה. במקרים אחרים הופעלה נגד פעילים מארצות בכל רחבי העולם 'רק' אלימות ברוטאלית ומשפילה בלב ים מבלי להגיע עד כדי הרג, ואשר גם כך היתה מיותרת לחלוטין לפי כל קנה מידה. ראוי לציין כי לפני חודש, כאשר התקרב המשט הנוכחי אל חופי גרמניה, הגיעו אליו ספינות משמר החופים הגרמני, ערכו ביקורת מדוקדקת ווידאו כי אין על הספינות שום אמצעי לחימה ואין שום עילה לחסום אותן – ואז אפשרו להן להגיע ולעגון בחופי גרמניה. עם טיפ טיפה של שכל והגיון ישר אפשר היה להנחות את חיל הים הישראלי לנהוג באותה צורה בדיוק" אומר אבנרי.

אבנרי מוסיף כי הממשלה מסבכת את עצמה בתסבוכת חוקית שקשה לצאת ממנה: "בחודשים האחרונים אנו שומעים שוב ושוב כי רצועת עזה איננה חלק ממדינת ישראל, ולכן מי שמנסים לחצות את הגבול בינה לבין ישראל הם 'פולשים' הפוגעים בריבונות מדינת ישראל ומותר לירות בהם ולהרוג אותם. בטיעונים כאלה הצדיקה הממשלה הפעלת צלפים לירות ולהרוג יותר מאשר 150 מפגינים לא חמושים בגבול הרצועה. ואילו כאשר מתקרבות ספינות בינלאומיות אל חופי עזה אנו שומעים זמירות אחרות מפי דוברי הממשלה 'לא נאפשר לספינות המשט להיכנס

למים הטריטוריאליים של ישראל ולהגיע לרצועת עזה'. ולא הבין מי שפרסם את התגובה הזאת, שאם המים הטריטוריאליים של עזה הם חלק מהמים הטריטוריאליים של ישראל, זה אומר שרצועת עזה בעצמה היא חלק ממדינת ישראל - ואז מתמוטט התירוץ שבו משתמשים להצדיק את ירי הצלפים על מפגינים בגבול הרצועה. וכנ"ל, כאשר נעצרים בלב ים אנשים שרצו להגיע לרצועת עזה, הם מואשמים בבית המשפט הישראלי ב"נסיון כניסה בלתי חוקית למדינת ישראל" - ושוב, אם מי שמפליג אל עבר חוף עזה מנסה "להכנס למדינת ישראל" אז זה אומר שמי שכבר נמצא בעזה כבר נמצא במדינת ישראל (לתשומת לב הצלפים בגבול...). בקיצור, טענות סותרות בעליל ותסבוכת חוקית ומשפטית ופוליטית – והכל תוצאת הסירוב לחשוב בהגיון ולגבש מדיניות הגיונית לגבי רצועת עזה".

עדכונים לגבי המשט ניתן למצוא באתר

https://jfp.freedomflotilla.org/

לפרטים נוספים:

[email protected]

shulti regev <[email protected]>

קישור להצהרתו של הטייס יונתן שפירא וקריאתו לחיילי חיל הים לסרב פקודה

https://jfp.freedomflotilla.org/participants/yonatan-shapira

דיווח באתר הטלוזיה החברתית

https://tv.social.org.il/tag/%D7%9E%D7%A9%D7%98-%D7%9C%D7%A2%D7%96%D7%94-2018

דיווח של עיתונאי אוסטרלי שהצטרךף למשט

https://newmatilda.com/2018/07/29/2018-freedom-flotilla-predictable-end-unpredictable-journey/