הודעה לעיתונות

"הסכמי אוסלו לא נכשלו. הסכמי אוסלו פשוט לא בוצעו בפועל. אי ביצוע ההסכמים עלה כבר בחייהם של אלפי אנשים ועלול לעלות בעוד

"הסכמי אוסלו לא נכשלו. הסכמי אוסלו פשוט לא בוצעו בפועל. אי ביצוע ההסכמים עלה כבר בחייהם של אלפי אנשים ועלול לעלות בעוד שפיכות דמים" אומר גוש שלום בהודעה לציון יום השנה העשרים וחמישה של לחיצת היד ההיסטורית בין ראש ממשלת ישראל יצחק רבין לבין יו"ר אש"ף יאסר ערפאת.

"בהסכמי אוסלו נקבעה תקופת ביניים של חמש שנים שהחלה בחודש אפריל 1994. בחודש מאי 1999 אמור היה להסתיים המצב של שבו הרשות הפלסטינית מחזיקה רק באוסף של מובלעות מבודדות וגם בהן אין לה סמכויות שלטון ממשיות. חלוקת שטחי הגדה המערבית לאזורי אי. בי. וסי. נועדה להיות הסדר זמני למשך חמש השנים האלה בלבד, מ-1994 עד 1999. בקץ חמש השנים אמור היה המצב הזה להתבטל ובמקומו היה צריך לבוא הסדר הקבע.

הפלסטינים ציפו, כדבר מובן מאליו, שהסדר הקבע יכלול סיום שלטון הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית. הסיבה שבגללה חתם יאסר ערפאת על הסכם אוסלו היתה ההנחה והציפיה שבשנת 1999 תקום מדינה פלסטינית וצה"ל יצא מן השטחים הכבושים. יצחק רבין, האיש שהקדיש את מרבית חייו למלחמות, ידע ששלום עושים עם אויבים והתכוון בכל הרצינות לבצע את מה שחתם - להגיע לשלום מלא עם הפלסטינים.

אילו יכול היה ערפאת לדעת שבשנת 2018 עדיין ישב צה"ל בכל רחבי הגדה המערבית ויטיל מצור חונק על רצועת עזה, ושההתנחלויות הישראליות יגדלו ויתרחבו ויצמחו, ברור שהוא לא היה מעלה על דעתו לחתום על ההסכם. גם לא מחמוד עבאס ולא שום מנהיג פלסטיני אחר לא היה חותם על הסכמי אוסלו, לו ידע שזאת תהיה התוצאה.

המטרה לשמה חתמו הפלסטינים על ההסכם - סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית - לא התממשה. מדינת ישראל לא מלאה את חלקה בהסכם, ובאופן טבעי, גם מדינת ישראל ואזרחיה לא זכו לתמורה שציפו לה, כלומר סיום הסכסוך עם הפלסטינים ויצירת מצב של שלום ושכנות טובה. אילו מומשו ובוצעו הסכמי אוסלו ככתבם וכלשונם, על ידי ביצוע הסכמי הקבע בשנת 1999, כבר יכולנו להיכנס עכשיו לשנה העשרים של השלום בין מדינת ישראל ומדינת פלסטין, והרוגי האינתיפאדה השניה והשנים שאחריה עוד היו עמנו, בריאים ושלמים."

לפרטים נוספים: אדם קלר, דובר גוש שלום 054-2350749