מפרסם: קרוסלה ניהול אמנים ויח"צ
תאריך: 17/09/2018 11:04
עדכון: 07/10/2018 09:13
נושא: בידור ופנאי, מוזיקה, תרבות
תזמורת הבארוק ירושלים
תזמורת הבארוק ירושלים
ג'ושע ריפקין. מנצח
ג'ושע ריפקין. מנצח
אנסמבל סולני ססיליה עם תזמורת הבארוק ירושלים
אנסמבל סולני ססיליה עם תזמורת הבארוק ירושלים
הדס פארן, סופרן
הדס פארן, סופרן
עדיה פלד, סופרן
עדיה פלד, סופרן
הודעה לעיתונות

דת מלחמה ושלום בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים

המנצח הדגול ג'ושוע ריפקין חוזר לישראל ופותח עם תזמורת הבארוק ירושלים את העונה ה-30 עם יצירותיו הקוליות המפוארות של היינריך שיץ, בהשתתפות שלל סולנים מהארץ ומהעולם

חדש בתזמורת הבארוק - הרצאת קדם קונצרט מפי ההיסטוריון עודד פוירשטיין ("היסטוריה גדולה, בקטנה")

לפני 400 שנים פרצה אחת המלחמות העקובות מדם בהיסטוריה של אירופה – מלחמת 30 השנים, שגבתה את חייהם של כשמונה מיליון איש. איך זה קשור למוסיקה? תזמורת הבארוק ירושלים פותחת את עונתה ה-30 בקונצרט מיצירותיו של המלחין הגרמני הדגול היינריך שיץ, אשר חוברו לרגל ועידות השלום של אותה מלחמת דת היסטורית
תזמורת הבארוק ירושלים, חלוצת הביצוע ההיסטורי בישראל, פותחת את עונת הקונצרטים השלושים בתכנית מוסיקלית מפוארת ובמרכזה מיצירותיו הווקאליות של היינריך שיץ, שנחשב לגדול מלחיני הבארוק הגרמני פרט ליוהן סבסטיאן באך. מרבית היצירות בתכנית לקוחות מתוך מחזור המוטטים המפורסם "סימפוניות קודש" ולצידן מוטטים נפלאים נוספים – כל אלו פנינים נדירות שכמעט ואינן מבוצעות בישראל, בשל הדרישה להרכב כלי וקולי ייחודי, וזו תהיה הזדמנות כמעט חד פעמית לשמוע אותן.
לתזמורת תחבור סוללת סולנים גדולה מהארץ ומהעולם שכוללת את אנסמבל סולני ססיליה (הדס פארן, תם בן ישי, הלל שרמן ויואב וייס) וכן את הזמרים הסולנים עדיה פלד, יונתן סויסה, חגי גריידי, עילם רותם וסיימון ליליסטון הבריטי בתפקיד כפול – כזמר אלט וכנגן ויולה. את התזמורת יוביל המנצח האמריקאי ג'ושוע ריפקין, מהבולטים והחשובים בקרב מבצעי וחוקרי המוסיקה מתקופת הבארוק.
היצירות בתכנית נכתבו כולן על ידי היינריך שיץ בתקופת מלחמת שלושים השנים, עת היה מלחין החצר בנסיכות הסכסונית, ומבטאות כולן את כמיהתו לשלום ולסיום המלחמה. לחלקן תפקיד ממשי בנסיונות הפיוס, כך לדוגמא, המוטט Da pacem, Domine ("תן לנו שלום אדוננו") נכתב עבור וועידת מולהאוזן (1627) והמלחין אף הצטרף למשלחת הסכסונית לוועידה לביצוע היצירה. על אף המאמצים הוועידה לא הצליחה לעצור את המלחמה הקשה. עם זאת המוסיקה הנפלאה שחיבר היינריך שיץ, יצירות שקוראות לשלום ונכתבו בתקופה של מאבק עקוב מדם, שרדו ונותרו בידינו כעדות אמנותית למאוויים לשלום ולהימנעות ממלחמה.

לפני הקונצרטים תתקיים הרצאה תחת הכותרת: "השלכה מהחלון והשלכותיה - מלחמת 30 השנים", מפי ההיסטוריון עודד פוירשטיין, מנהל עמוד הפייסבוק והפודקסט "הסטוריה גדולה בקטנה". תיאור ההרצאה: עימות שהתחיל במצודה במרכז פראג ונגמר בשלום של תשישות בווסטפאליה, מלחמה שפרצה בגלל חילוקי דעות דתיים והפכה למאבק עיקש על הבכורה האירופאית. מלחמת שלושים השנים קרעה את מרכז אירופה לגזרים במהלך המאה ה-17, אבל הותירה אחריה תור של זהב שהפך את אירופה ליבשת החזקה והמתקדמת ביותר למשך מאות שנים, והותירה אחריה חותם אומנותי, תרבותי ומוזיקלי בלתי נשכח. בהרצאה זו מפי עודד פוירשטיין נבחן רגעי מפתח בתקופה פחות מוכרת בהיסטוריה של המערב, ונראה מה הקשר בין אופרה, אבק שריפה והשלכות מהחלון.
ההרצאה לפני הקונצרטים בירושלים ובתל אביב בשעה 19:15. הכניסה להרצאות למנויי התזמורת ללא תשלום. לקהל הרחב עלות ההרצאות בנוסף לקונצרט - 30 ש"ח.

400 למלחמת 30 השנים
תזמורת הבארוק ירושלים
ג'ושוע ריפקין, מנצח
אנסמבל סולני ססיליה: הדס פארן, תם בן ישי, הלל שרמן, יואב וייס
עדיה פלד, סופרן; סיימון ליליסטון, אלט; חגי גריידי, יונתן סויסה, טנור; עילם רותם, בס
בקונצרט –
מיצירות היינריך שיץ (1585-1672):
מוטטים מתוך הקובץ המפורסם Symphoniae Sacrae לצד מוטטים מתוך קבצים נוספים שנכתבו בתקופת מלחמת 30 השנים 1618-1648

שבת 13.10.2018, בשעה 20:30 – אלמא, זכרון יעקב
יום א', 14.10.2018 בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות, תל אביב
יום ב', 15.10.2018 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים

מחירי כרטיסים: בין 120 ל-160 ₪
הנחות לאזרחים ותיקים, סטודנטים וילדים
לרכישת כרטיסים: www.jbo.co.il; ובטלפון 6119*
פניות לתזמורת: 02-6715888

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קרוסלה ניהול אמנים ויח"צ.