השרה גמליאל
השרה גמליאל
תמונה משותפת
תמונה משותפת
הודעה לעיתונות

הושקה יוזמת גמליאל לתיעוד מורשת ותיקי מתיישבי יהודה ושומרון

הערב (שני) השיקו המשרד לשוויון חברתי בשיתוף מועצת יש"ע ומרכז מורשת בגין מיזם ייחודי לתיעוד מורשת ותיקי ההתיישבות ביהודה ושומרון בהיקף של 1.5 מיליון ₪

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, השיקה הערב (שני) במרכז מורשת בגין יחד עם מועצת יש"ע ומרכז מורשת בגין את המיזם לתיעוד מורשת ותיקי ומייסדי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. לשם כך, הקצתה 1.5 מיליון ₪ מתקציב המשרד לשוויון חברתי. במסגרת המיזם, ייגבו עדויות מצולמות ממאות אזרחים ותיקים אשר הניעו את המהלך ההיסטורי של הקמת וביסוס ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, כאשר היעד לשנה הראשונה הוא 100 עדויות. בעדויות המצולמות יביאו האזרחים הוותיקים קורותיהם האישיות במפעל ההתיישבות (כיצד הגיעו ליו"ש, כיצד עלו לקרקע, באילו אתגרים נתקלו וכן הלאה), לצד סיפור התבססות היישובים. בין המתועדים צפויים להיות גם מנהיגים בולטים בהתיישבות כדוגמת בני קצובר, פנחס ולרשטיין, זאב חבר, דניאלה וייס, הרבנית מרים לוינגר ועוד, ולצידם ותיקי ההתיישבות שסיפורם לא הובא עד כה. חומרי הצילום ייערכו לסרטוני עדות, אשר יונגשו לציבור באופן דיגיטלי, באתר ובאפליקציה לסלולר, ויהיה נגיש ונוח למשתמש.
מעבר לעדויות האישיות, ועדת ההיגוי של המיזם תבחר מספר נושאים שבסיסם ייערכו סרטוני מורשת ההתיישבות באורך של כ 15 דקות, אשר יתבססו וישלבו את העדויות האישיות. נוסף על כך, במסגרת המיזם יוקם גם צוות אקדמאים שיחקור ויכתוב את ועל תולדות ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון בהקשר הרעיוני, ציבורי, כלכלי, סוציולוגי, משפטי וגיאוגרפי למן הקמתה ועד ימינו אנו, וזאת כהשלמה לגביית העדויות.

השרה לשוויון גילה גמליאל: "למן הקמתה, ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון מהווה דוגמא ומופת לציונות, חלוציות ומסירות נפש. כמי שמלווה את ההתיישבות לאורך שנים, אני רואה חשיבות להוקיר את תרומתם הגדולה של וותיקיה ומייסדיה. מפעל חלוצי לאומי זה, לא תועד וסופר עד כה והגיעה העת לתקן. זו תכלית המיזם, לתת ביטוי לחלקם המשמעותי של ותיקי ההתיישבות ביהודה ושומרון בעיצוב דמותה הערכית והציונית של מדינת ישראל. כל אותן חלוצות וחלוצים, ראוי שיונצחו בספר דברי הימים של מדינתנו וראוי שכל נער ונערה ילמדו על תרומתם לבניין העם והמדינה, על מפעלם המעצב והמכונן בגאולת ישראל ובתקומתו".

חננאל דורני, יו"ר מועצת יש"ע: "התיעוד חשוב לדור הנוכחי, לדור הצעיר. יש לנו נוער נפלא, צעירים שמחפשים להגשים ציונות והם זקוקים להשראה. סיפורם של מייסדי ההתיישבות יתן להם השראה, רוח ודוגמא על מנת ליזום, לפתח, לקדם ולהעצים את מדינת ישראל, ויחד להמשיך את המעשה הציוני כאן בארץ".

"הרצל מקום, ראש מרכז מורשת בגין: "מפעל ההתישבות ביהודה ושומרון הינו פרק חשוב ומשמעותי בסיפור של תקומת העם היהודי בארצו, וככזה הוא ראוי לתעוד והנצחה יסודיים ומקצועיים. מרכז מורשת מנחם בגין המנציח את פועלו של ראש הממשלה שנתן את התנופה הראשונה והממלכתית למפעל זה, רואה חשיבות וכבוד להיות חלק מפרוייקט זה".

*לפרטים נוספים:*

קותי צפרי,
דובר המשרד לשוויון חברתי
050-6237666

נועם קליין, דובר השרה לשוויון חברתי
054-8332200

אוהד כהן,
דוברות השרה לשוויון חברתי
050-6796100

|

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המשרד לשוויון חברתי.