הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי קורא לאנשי האקדמיה: "אל תקיימו כנסים במוסדות אקדמיים שמסרבים לבטל העסקת קבלן"

המשורר והפעיל החברתי שמואל ירושלמי קורא לאנשי האקדמיה בארץ לסרב ליטול חלק בכנסים, ימי עיון ואירועים אקדמיים אחרים הנערכים במוסדות אקדמיים בהם קיימת העסקה לא ישירה של עובדים.

בהודעתו הנ"ל, ירושלמי אומר בין היתר דברים הבאים: "העסקה דרך חברות מיקור חוץ הפכה בשני העשורים האחרונים למכת המדינה. למרות הניסיונות שנעשו על ידי ארגוני החברה האזרחית והמחוקקים לבטל (או לפחות, לצמצם העסקה דרך קבלן) מספר עובדי הקבלן במדינה ממשיך לעלות והיום בארץ יש למעלה ממיליון איש שמועסקים דרך צורות אלו או אחרות של העסקה דרך מיקור חוץ.

אחד המקומות הבולטים ביותר בהם קיימת העסקת עובדים הלא ישירה הם המוסדות להשכלה גבוהה. באוניברסיטאות ומכללות, מאות ואלפי עובדי ניקיון ומאבטחים מועסקים דרך חברות קבלן וכוח אדם. גם חלק מהמרצים (שאצל חלקם הגדול זה מקור הפרנסה היחיד) מועסקים בצורות שונות של העסקה בלתי ישירה (מרצים מן החוץ, עמיתי הוראה וכו').

צורות העסקה כאלה הופכות את העובדים לעבדים ושפחות בידי המעסיק - הן המעסיק הישיר והן החברה שבשטחה העובדים הללו מועסקים בפועל. לעובד קבלן אין ביטחון תעסוקתי, כל כמה זמן העובד נאלץ לחתום על חוזה עבודה, מכיוון שהחברה המעסיקה מתחלפת כל הזמן. הדבר מביא לאובדן וותק והזכויות שהוותק מעניק לעובד. כמו כן, עצם העסקה בלתי ישירה הופך חלק מהעובדים במקום מסויים למעין גוף זר שלא מרגיש את עצמו כחלק מהקולקטיב.

אומנם, בעשור האחרון בחלק ממוסדות אקדמיים בארץ קמו וועדי עובדים של עובדי הניקיון והסגל האקדמי הזוטר, אך זה לא פתר את הבעיה, כיוון שלרוב, עצם הקמת ארגון העובדים לא הביאה לביטול העסקה בלתי ישירה בשטח המוסדות האקדמיים במדינת ישראל".

ירושלמי ממשיך ואומר: "לאחרונה ברשת הפייסבוק התחילו לצוץ כל מיני רעיונות מקוריים ויצירתיים כיצד לגרום אחת ולתמיד להפסקת העסקת קבלן במוסדות אקדמיים בארץ. גם אני התחלתי לחשוב על איזה פתרון יצירתי שיגרום לביטול העסקה בלתי ישירה באוניברסיטאות ומוסדות לימוד ומחקר אקדמיים אחרים במדינת ישראל. הרעיון שצץ לי בראש, זה שכמה שיותר אנשי אקדמייה (הן בכירים והן זוטרים) יודיעו על סירובם ליטול חלק בכנסים וימי עיון שנערכים במוסדות אקדמיים שיש בהם העסקה בלתי ישירה של עובדים.

מכיוון שברובן המכריע של האוניברסיטאות והמכללות בארץ ישנה העסקת קבלן, החלטתם של אנשי אקדמיה לא להשתתף בפעילות אקדמית של מוסדות אקדמיים עם העסקה בלתי ישירה תגרום מיד לשיתוק פעילותם של קרוב למאה אחוז מממוסדות לימוד ומחקר אקדמיים בשטח המדינה, דבר שייאלץ בו במקום את ראשי האוניברסיטאות והמכללות להכריז על ביטול העסקה בלתי ישירה בשטח המוסדות שבאחריותם וכן, זה יביא ללחץ ציבורי כבד על המל"ג והעומד בראשה (שר החינוך) בדרישה שהמל"ג תתחיל לתקצב העסקה ישירה של כל העובדים באוניברסיטאות ומכללות במדינה.

בלי להיות תומך של ה-BDS, ישנם מקרים לא מעטים שדווקא שיטות של הארגון הזה יכולות להשפיע ולשנות את המצב. המקרה של המאבק בהעסקה בלתי ישירה במוסדות אקדמיים (וגם במקומות אחרים) זה אחד המקרים בהם שיטות החרם ההמוני באמת יכולות לסייע לפתרון הבעיה", מסכם את דבריו שמואל ירושלמי.

תוספת: להלן קישור לנאומו של שמואל ירושלמי בהפגנת "האפודים הצהובים" בבאר שבע, מוצ"ש 15.12.2018

https://www.facebook.com/100000188725050/videos/vb.100000188725050/2429320200417580/?type=2&video_source=user_video_tab