עו"ד דנה יפה, הקליניקה לזכויות דיגיטליות ולזכויות אדם במרחב הסייבר
עו"ד דנה יפה, הקליניקה לזכויות דיגיטליות ולזכויות אדם במרחב הסייבר
האוניברסיטה העברית בירושלים
האוניברסיטה העברית בירושלים
הודעה לעיתונות

מכתב לפני תביעה נגד פייסבוק: "חסמה חשבון מודעות של מפלגה, זו שערורייה"

במרכז הקליני שבאוניברסיטה העברית הגישו מכתב למיצוי הליכים נגד חברת פייסבוק, בשם עו"ד דקל-דוד עוזר ומפלגת "עלה ירוק - המפלגה הליברלית", בגין חסימת חשבון פרסום המודעות ומניעת פרסום מודעות על דף המפלגה ברשת החברתית

הקליניקה לזכויות דיגיטליות וזכויות אדם במרחב הסייבר של האוניברסיטה העברית (שפועלת תחת המרכז לחינוך קליני בפקולטה למשפטים ומרכז פדרמן לחקר הסייבר) פנתה בשמם של עו"ד דקל-דוד עוזר ומפלגת "עלה ירוק-המפלגה הליברלית" - לחברת פייסבוק העולמית, טרם נקיטת הליכים משפטיים, בגין חסימת חשבונות מודעות אשר מפרסמים מודעות לקידום מפלגת "עלה ירוק - המפלגה הליברלית" ומדיניות ציבורית שהמפלגה מקדמת.

לטענת הפונים, ב-26 לנובמבר כעשרה ימים לפני תום קמפיין לגיוס מימון גילה לתדהמתו עו"ד עוזר כי פייסבוק חסמה באופן חד-צדדי את חשבון הפרסום שלו, ומנעה ממנו להוסיף ולפרסם את המודעות. מטרת מסע הפרסום הייתה גיוס מימון לצורך הגשת עתירה לבית המשפט העליון התוקפת את החוק הקיים בישראל לעניין שימוש וסחר בקנאביס. יש לציין כי מודעות אלה אושרו לאחר הליך בין הפונים לבין פייסבוק לצורך פרסום, ואף הועלו לרשת חברתית זו לתקופה מסוימת טרם חסימת החשבון.

"אנו טוענים כי במניעת הפרסום ובחסימת חשבון הפרסום של עו"ד עוזר הפרה פייסבוק את החוזה מולו, פגעה בזכויות שלו ושל המפלגה לשוויון ולחופש ביטוי, ופעלה בניגוד לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000", נכתב בהודעה שנשלחה לפייסבוק. "נוסף לכך, בשים לב לכך שאתמול התפזרה הכנסת בישראל, ואנו עומדים בפני בחירות כלליות לכנסת, חסימת חשבון הפרסום של עו"ד עוזר כעת הינה עבירה גם על סעיף 126(3) לחוק הבחירות לכנסת תשכ"ט-1969, שאוסר על מניעת פרסום של חומר תעמולה לבחירות, שכן היא מונעת מ''עלה ירוק - המפלגה הליברלית' לקדם תעמולת בחירות מטעמה".

עו"ד עוזר מסר כי "פייסבוק חסמה חשבון מודעות של מפרסם למרות שהיא אישרה אותן. מדובר בלא פחות משערורייה ועבירה על החוק, ואני מצפה להתערבות מידית של מערכת המשפט ויו"ר ועדת הבחירות, ומערכת החוק".

עו"ד דנה יפה, המנחה הקלינית בקליניקה, הוסיפה: "הקליניקה מבקשת להגן על הזכות לחופש הביטוי במרחב האינטרנטי, במיוחד של ביטויים פוליטיים. מדובר במקרה בו חברת פייסבוק העולמית מונעת קידום של תוכן על ידי מפלגה רשומה בישראל, שכל מטרתו הוא הגשת עתירה לבית משפט כדי לשנות את החוק הקיים. הדברים חשובים כעת בעיקר בגלל שאנו נכנסים לתקופת בחירות. הקליניקה לזכויות דיגיטליות קמה בתחילת השנה האקדמית הנוכחית ושמה לה למטרה להגן על חופש הביטוי והזכות לפרטיות של כל אדם במרחב האינטרנטי".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האוניברסיטה העברית בירושלים.