חלק מהמשתתפים בכינוס - צילום יחצ
חלק מהמשתתפים בכינוס - צילום יחצ
איתי משמאל בכינוס, צילום יחצ
איתי משמאל בכינוס, צילום יחצ
הודעה לעיתונות

כינוס באדמית על הצעת חוק: לפני מלחמה יש לבדוק את החלופות

בערב יום א' האחרון (06/01/19), התקיים כינוס בקיבוץ אדמית, שהיווה שת"פ בין תנועת נשים עושות שלום ומכינת רבין אדמית, לדיון בהצעת החוק "חלופות מדיניות תחילה" אותו מקדמת התנועה. נע"ש דורשות הסדרה של תהליך קבלת ההחלטות שמקיימת ממשלת ישראל לפני שהיא פותחת במהלך צבאי. הכינוס הונחה ע"י עו"ד תמי יקירה וד"ר יעל אדמי - יוזמות החוק והשתתפו בו עשרות צעירים מהמכינה ומהאזור.

השרה למשא-ומתן של ממשלת קוסובו, ד"ר אדיטה טהירי, שנפגשה עם חברות תנועת נשים עושות שלום, אמרה להן: "בתוך מעגלי הדם, השנאה, השכול והאלימות, צריך בכל רגע נתון לחפש את הדרך לפתור את הסכסוך".

בשלהי "צוק איתן" החלו נשות התנועה לקדם הצעת חוק לבחינת חלופות מדיניות לא-צבאיות. החוק נועד למסד תהליך סדור ומחייב של קבלת החלטות, שיתבסס על פיתוח של חלופות לא-צבאיות, לפתרון תהליכים ומשברים מדיניים וביטחוניים, ובחינתן בכובד ראש. מדובר בתהליך שחייב יהיה להתקיים בשגרה כמו גם לפני קבלת החלטה על מהלך צבאי משמעותי.

הדרישה לשינוי החוק עלתה לאחר שמבקר המדינה חזר ופרסם דוחות המבקרים את יישום חוק המטה לביטחון לאומי. המבקר קבע, כי יש לטייב באופן מסודר וממוסד את תהליך קבלת ההחלטות, בשגרה ובחרום. נקבע על ידו, כי הכשלים נבעו בין היתר מתהליכי קבלת החלטות חסרים, מהיעדר מידע רלוונטי על שולחנם של מקבלי ההחלטות, ומהיעדרו של דיון בחלופות. "פסילתן על הסף של חלופות בתחום המדיני בלי שאלה הוצגו לקבינט, מנעה מחברי הקבינט לשקול חלופות אלו ולדון בסיכוייהן וסיכוניהן" מתוך דו"ח מבקר המדינה על צוק איתן.

יישומו של החוק יבטיח כי ממשלת ישראל תידרש לנצל הזדמנויות לשלום ולהסדרים מדיניים, להימנע ממלחמות שלא לצורך, ולפעול להרתעה, תוך הפעלה נכונה של מנופים לא-צבאיים.

הכינוס ביום א', החל בהצגת הצעת החוק על ידי יוזמותיו - עו"ד תמי יקירה וד"ר יעל אדמי מנשים עושות שלום, ובמהלכו נשאלו עשרות שאלות על ידי הקהל.

מספר איתי מאייר, ממכינת רבין אדמית: "יצאתי עם ההבנה שהחוק יכול לעשות שינוי משמעותי, ושאנחנו כמכינה עם עוד מכינות, יכולים ליצור כוח לשינוי דברים. הבנתי שהארגון הזה מחזק נשים בחברה, ועושה שינוי משמעותי שהמאבק עליו היה חסר בשנים האחרונות. החוק הזה יכול כנראה להציל את החיים של הרבה מאוד חיילים בעתיד וחשוב שנילחם בעבורו."

הכינוס בקיבוץ אדמית, נעשה במטרה לקדם את הרעיון ולאפשר לצעירים האמורים לצאת לקרב הבא, לקחת חלק בשאלת השאלות שעשויות לקבוע את גורלם. בכינוס השתתפו 66 איש, רובם צעירים ממכינת רבין ונציגי מכינות אחרות.

המהלך שמקדמת תנועת נשים עושות שלום, יבטיח שדיון טרם יציאה למהלך צבאי יתקיים במציאות שבה כל מקבלי ההחלטות כבר נחשפו בעבר באופן יסודי ושיטתי לחלופות מדיניות שונות, ואינם מקובעים על דרך פעולה אפשרית אחת בלבד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אור תקשורת ופרסום.