הודעה לעיתונות

ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מזהיר: מי שאוסף כלבים משוטטים מסתכן בהידבקות בכלבת

כלבים משוטטים חולי כלבת נאספו לטיפול בבתי אומנה לכלבים בצפון וסיכנו בני אדם וכלבים וחתולים שבאו איתם במגע.

בעקבות שני מקרים של כלבים חולי כלבת שנתגלו לאחרונה במועצות המקומיות דלית אל-כרמל ועוספיא שבאזור הכרמל, מקומות המוכרזים כאזורים בעלי סיכון גבוה לכלבת, ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מזהיר: אין לאסוף כלבים משוטטים לאימוץ או למסור אותם לבתי אומנה. במקרה שנתקלים בכלבים משוטטים יש לפנות ישירות לשירותים הווטרינריים ברשויות המקומיות.

בשני המקרים האחרונים שנתגלו בצפון, הכלבים המשוטטים נאספו על ידי עוברי אורח שרצו בטובת בעלי החיים. על הכלבים המשוטטים לא היו סימנים מחשידים המעידים על מחלה כלשהי בכלל או על סימני כלבת בפרט. רק לאחר כמה ימים התגלו אצלם סימני המחלה, ובעצם הבאתם לבית הם סיכנו למעשה את בעלי החיים ואת בני האדם שהיו במגע איתם.

ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, מסר כי המקרים המתוארים עלולים לגרום להתפשטות מחלת הכלבת לאזורים שהיו עד כה 'נקיים מכלבת': "איסוף כלבים משוטטים ייעשה על ידי השירותים הווטרינרים ברשויות המקומיות בלבד כדי למנוע סיכון להדבקת בני אדם, כלבים וחתולים".

כאשר כלבים משוטטים, שאין לגביהם מידע על חיסונים או על בעליהם, נאספים על ידי השירותים הווטרינריים ברשויות המקומיות קודם כל הם נלקחים להסגר למשך 60 ימים באזורים המוכרזים כבעלי סיכון גבוה או ל-30 ימים באזורים שאינם מוכרזים. זאת על מנת לאבחן את מצבם הבריאותי ולשלול את מחלת כלבת. אם הם נמצאו בריאים לאחר תקופת ההסגר, הם יחוסנו, יעוקרו או יסורסו ויופנו לאימוץ דרך הכלביות העירוניות או דרך העמותות.

ד"ר צרפתי מסביר: "תקופת ההסגר והתצפית חשובה לאין שיעור ונועדה למנוע הגעה של כלבים חולים בכלבת לבתי האזרחים. מגע עם כלבים חולי כלבת מסוכן ביותר ועלול להעביר את המחלה לבעלי חיים נוספים ואף לבני אדם. נקיטת זהירות הנדרשת תשמור על בריאותם של בני האדם ובעלי החיים ותמנע התפשטות המחלה לאזורים נוספים בארץ".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל.