הודעה לעיתונות

שושלות יוחסין של צאצאי הגאון מווילנה ומשפחותיהם של הנשיא ריבלין ורוה"מ נתניהו בכנס לחקר שורשי משפחות בישראל המתקיים בצפת

בעבר הגנאלוגיה (חקר תורת היוחסין) שמשה משפחות אצולה. ביהדות ייחסו מתמיד חשיבות רבה לחקר היוחסין של משפחות, כי על פיה נקבעה יהדותו וייחוסו של אדם. בתנ"ך זה בלט עוד יותר בחקר תולדות משפחות המלכים וקביעת עץ היוחסין. עם תחילת התיעוד נוצרה היכולת לעקוב אחרי השתלשלות הדורות במשך מאות בשנים לאחור. היום הבדיקות הגנטיות DNA פתחו אפשרויות בלתי מוגבלות לחקר ההקשר הגנטי של משפחות.

חקר שורשי משפחות ושושלות יוחסין בעבר, ובהווה של משפחות רבות ומגוונות מכל רבי הארץ, יידון במהלך כנס הגנאלוגי השנתי המתקיים השנה בצפת. הכנס ה-14 של עמותת עיל"ם (העמותה הישראלית לחקר תולדות המשפחה) שבראשה עומד משה גולן, יתקיים ביום א' 31.3.2019 במלון כנען-ספא ובמכללה האקדמית צפת, והוא ימשך יומיים.

במהלך הכנס יתקיימו מפגשים על חקר משפחות, הרצאות מומחים וסיורים בארכיונים ומאגרי מידע בתחום. הרצאת הפתיחה תהיה מפיו של פרופ' אלחנן ריינר, המנהל האקדמי של הספרייה הלאומית בירושלים. מושב נוסף שיתקיים באודיטוריום בית וואהל במכללה האקדמית צפת, יעסוק בסיפורי משפחות מצפת שיספרו על המחקר המשפחתי המעניין שלהן וינוהל ע"י ד"ר רבקה אמבון, היסטוריונית וחוקרת צפת והגליל. מושבים מיוחדים נוספים יעסקו ב"זקני צפת מספרים" וכן מושב על "צאצאי הגאון מווילנה שעליהן נמנים גם משפחותיהם של הנשיא ראובן ריבלין ושל רוה"מ בנימין נתניהו".

פרופ' אהרן קלרמן נשיא המכללה האקדמית צפת "שושלות היוחסין היוו לאורך ההיסטוריה תשתית לכר מחקרי נרחב. העם היהודי ייחס תמיד חשיבות ליוחסין ובתנ"ך פרקים שלמים המתארים ועוסקים בשושלות יוחסין. המכללה האקדמית צפת הפותחת את שעריה לכנסים אקדמיים בתחומי מחקר שונים, מארחת את הכנס הגנאלוגי שיעסוק השנה בחקר שושלות יוחסין של משפחות בישראל בעבר, ובהווה. חשיבות המחקר הגנאלוגי הוא לא רק תיעוד לדורות הבאים אלא מהווה נדבך חשוב מאוד בחיזוק קשרי המשפחה".

במסגרת הכנס ובשיתוף עם המכללה האקדמית של צפת, יוקרן הסרט "ואת הסמטה היא סיידה בתכלת". יוצרת הסרט, האדריכלית נילי פורטוגלי, תוסיף מילות פתיחה על תולדות משפחת ברנזון מצפת ותשוחח במקום עם הקהל.

הסיורים למשתתפי הכנס יתקיימו במספר מוקדים: בית העלמין העתיק בצפת, במוזיאון בית המאירי, במוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית וכן בבית בוסל, שבו ישמעו המשתתפים סיפורים צפתיים מתובלים בנגינת כליזמר מנציגי משפחת כליזמרים שורשית - איטה ודב זילברמן.

במהלך ימי הכנס יהיו פתוחים מרכזי מידע, ייעוץ והדרכה פרטנית למעוניינים. כמו-כן במרכז המידע המשפחתי תינתן אפשרות למשתתפים, לערוך בדיקות DNA, שבעזרת תוצאותיה ניתן למצוא קרובי משפחה, בעלי מטען גנטי דומה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המכללה האקדמית צפת.