האקדמיה הלאומית למדעים, צילום: אוד קצמן
האקדמיה הלאומית למדעים, צילום: אוד קצמן
הודעה לעיתונות

כינוס של האקדמיה הלאומית למדעים בתחום הביואתיקה על ההיבטים האתיים, החברתיים והרגולטוריים של עריכת גנים (יום ד', 15/5)

עריכת גנים היא טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לשנות ולעצב מחדש את החומר התורשתי שלנו ושל כל צורות החיים על פני כדור הארץ. היכולת לערוך גנים פותחת לפני החברה האנושית אפשרויות מהפכניות – החל בריפוי ובמניעה של מחלות, דרך עיצוב מחדש של עולם החי והצומח וכלה בשינוי מהותי בתכונותיו וביכולותיו של האדם.

אולם בצד הפיתוחים הטכנולוגיים, ההמצאות והתגליות הרפואיות אנשי ונשות המדע והרפואה בתחומים אלו מתמודדים עם מכלול סוגיות חברתיות ומדעיות מורכבות: שינוי בהרכב הגנטי של בני אדם, טעויות אפשריות בתכנון או בביצוע תיקון של פגמים גנטיים, עריכת גנים בתאי עובר ועוד.

סוגיות אלו ואחרות יידונו בכינוס שיזמו האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים והאוניברסיטה הפתוחה שנקרא "לשכתב את ספר החיים: היבטים אתיים, חברתיים ורגולטוריים של עריכת גנים". הכינוס יתקיים ביום רביעי 15.5 ומשתתפיו יבחנו מזוויות שונות את המשמעויות המשפטיות, האתיות, המסחריות והחברתיות של מהפכה טכנולוגית זו, במטרה ליזום דיון ציבורי מושכל בנושא.

בכינוס ירצו חוקרות וחוקרים ממדעי הטבע, הרוח והרפואה וממשרדי הבריאות והחקלאות על עריכת גנים והחוק בישראל; מסחור ופטנטים של עריכת גנים; רווחת בעלי חיים ועריכת גנים; מעבדות קהילתיות ועריכת גנים; עריכת גנים בבני אדם ועוד.

ד"ר עתניאל א. דרור, יו"ר הוועדה המייעצת לביואתיקה של האקדמיה למדעים, אומר כי אף שבעולם המערבי עריכת גנים וההשלכות החברתיות שלה עומדות במרכז השיח המדעי, בישראל כמעט אין התייחסות לנושא. לפיכך עצם קיום הכינוס – שיהיה פתוח לציבור הרחב ובשפה העברית – הוא חידוש מבורך. לדבריו, גם ההסתדרות הרפואית בישראל מודעת לחשיבות הנושא והיא תציג את עמדתה בעניין ביום העיון.

בסיום הכינוס יתאפשרו שאלות מהקהל ויתקיים דיון פתוח עם ציבור המשתתפים באירוע.

את הכינוס מארגנות הוועדה המייעצת לביואתיקה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
והאוניברסיטה הפתוחה.

יום רביעי, י' באייר תשע"ט, 15 במאי 2019, 09:30–18:30, בבית האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים (רח' זבוטינסקי 43, ירושלים).
הכניסה חופשית בהרשמה מראש: bioethics2019.forms-wizard.co.il
אתר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים:www.academy.ac.il

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ורד ליון ירושלמי ייעוץ תקשורתי וחסי ציבור.