מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 10/06/2019 11:53
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

בעין הכחולה מאת תמר גפני הוצאת כרמל

כתיבתה של תמר גפני מפגישה מרחבי ידע מפתיעים עם חוויות קרובות, אינטימיות ויום-יומיות ומעלה אותן, בברק לשוני נדיר, לספירה רוחנית שכולה תובנה.
אריאל הירשפלד
בעין הכחולה
מאת: תמר גפני
עורך: אלי הירש
הוצאת כרמל
* * * *
161 עמודים, 69 ₪

"אם היה בכוחם של מבטים לשרוט את הנראה בהם אזי הכתוב בסיפוריה של תמר גפני הוא שריטות מבטיה במציאות. מבט נוקב בבני-אדם, ברגעי מבוכה, משבר או הבנה פתאומית, ולשון נוקבת לא-פחות; לשון צלולה ועזה, הנושאת את רגעי הרגש בזהירות ובדייקנות אכזרית. כתיבתה של גפני מפגישה מרחבי ידע מפתיעים עם חוויות קרובות, אינטימיות ויום-יומיות ומעלה אותן, בברק לשוני נדיר, לספירה רוחנית שכולה תובנה. תמר גפני מצאה דרך לבטא ולהסביר את מהלכם של מצבי-הרוח בשעת משבר, חרדה ובדידות קיצונית, גם כשהחדר מלא אנשים. היא מעניקה פתחון-פה למה שנדמה שאין לו ולא יכולות להיות לו מילים".
אריאל הירשפלד

בימים אלה רואה אור בהוצאת כרמל ספרה השני של תמר גפני בעין הכחולה, המכיל 13 סיפורים פרי עטה.
"רבים מגיבוריה של תמר גפני מוגדרים – או מגדירים עצמם – פגועי נפש. הם מתקשים לאזן בין תשוקותיהם לבין הגבולות שהחיים מציבים להם ונוטים לקרוס אל תוך עצמם ולמצוא גאולה במוזר, בחשוף, בפגיע. אבל מרגע שכמיהותיהם מתגלות בכל יופיין ועוצמתן קשה להחליט אם מוזרותם נובעת מקושי בלתי פתיר, מגזר דין אכזרי או מבחירה חופשית ומודעת.
יאיר, גיבור הסיפור "מותרות", הוא סטודנט לפילוסופיה והיסטוריה, שתשוקתו לדעת הכול מאיימת ליטול ממנו את עצם היכולת לקרוא ולכתוב. דומָה לו במקצת גיבורת הסיפור "בעין הכחולה", שאהבתה הגדולה לפסיכיאטר שלה גורמת לה להציף אותו במילים כתובות ומחוקות, עד שהטיפול קורס אל תוך אבדן ומפח נפש. שוב ושוב נלכדים גיבוריה של גפני בין פחות מדי ליותר מדי – בין אלם לדיבור-יתר ובין שיתוק לפעלתנות מופרזת – ודומה שרק בכתיבתה המיוחדת, עתירת החכמה והיופי, הם מוצאים להם שפה צלולה, מידה נכונה, מנוח".
אלי הירש
בעין הכחולה הוא ספרה השני של תמר גפני. קדם לו הרומן קירות דקים, שראה אור גם הוא בהוצאת כרמל וזכה בשבחי הביקורת.

מדבריו של עמרי הרצוג על ספרה הראשון של גפני קירות דקים:
" ספר הביכורים של תמר גפני העוקב אחר מאבק ההישרדות של מוזיקאית לאורך שנים, הוא רומן מינורי וחריג שלוכד את הווייתה של הגיבורה במילים מעטות ומדוייקות... רומן על מוזיקאית שמפליא להלחין את זרם התודעה שלה".

תמר גפני - הערות ביוגרפיות
תמר גפני היא סופרת וקומפוזיטורית. הלחינה יצירות רבות, ובהן קנטטה לתזמורת ומקהלת ילדים, לחטיבות מתוך הגלים של וירג'יניה וולף, יצירה להרכב מעורב על־פי דיוקן האמן כאיש צעיר של ג'יימס ג'ויס ושירים של אוסקר ויילד, ויליאם בלייק, אמיר גלבוע ואברהם חלפי.
גפני נולדה ב-1969 בירושלים ומתגוררת בה גם כיום. אביה פרופסור להיסטוריה של עם ישראל, ואמה ציירת. היא הבכורה מבין ארבעה. הכשרתה המוסיקלית החלה בגיל מוקדם מאד. בהיותה בת ארבע וחצי כבר קראה תווים והחלה לכתוב יצירות מוסיקליות קצרות. בגיל שש החלה בלימודי פסנתר בקונסרבטוריון ע"ש רובין. בגיל 24 סיימה את האקדמיה למוסיקה ופנתה ללימודי מאסטר בקומפוזיציה, אותם סיימה בהצטיינות באוניברסיטת בר-אילן. בגיל 32 סיימה דוקטורט בהנחייתו של פרופסור אנדרה היידו.
מלמדת מזה 23 שנים במכללת בית וגן בחוג להוראת מוסיקה. במקביל להוראה במכללה שהיא מקום עבודתה המרכזי, עבדה כמרצה כאוניברסיטת בר אילן, במכון כרם, במדרשה למוסיקה במכללת לוינסקי ובמקומות עבודה נוספים רבים ושונים.
כל חייה היא נמשכת לשני עולמות: עולם המוסיקה ועולם הספרות . בתיכון למדה במגמה הספרותית וכתבה פרוזה קצרה ושירה. במהלך השירות הלאומי נהגה לעלות לאוניברסיטה בהר הצופים, לקורס של פרופ' מנחם ברינקר על ספרות ואסתטיקה, ולסדנת הכתיבה של רות אלמוג. ההחלטה לבחור במסלול המוסיקה הייתה במשך שנים רבות מעין פשרה שעשתה עם עצמה.
לפני כעשור התגוררה לתקופה קצרה בתל אביב ושם חזרה לכתיבת פרוזה. הטקסטים שהצטברו מאז הולידו את שני הספרים שראו אור, והיא בעיצומה של כתיבת הספר השלישי.
ספריה שזורים ביסודות ביוגרפיים ושאובים מחייה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.