מפרסם: המסלול האקדמי המכללה למינהל
תאריך: 23/06/2019 10:07
עדכון: 23/06/2019 10:14
נושא: חברה, חינוך
המכללה למינהל
המכללה למינהל
הודעה לעיתונות

שמים את המוגבלות על השולחן

ביום שלישי האחרון הועברה במכללה למינהל סדנה לכלל הסגל המינהלי בנושא שירות נגיש לסטודנטים עם מוגבלות

הסדנה החלה בהתכנסות- בהתכנסות ניתנה לעובדים ההזדמנות להתנסות באופן חווייתי ולהרגיש- איך זה לכתוב כשאתה מוגבל בידיים, איך רואים בראייה צינורית, איך מרגישים לקויי שמיעה בשיעורים, איך זה לקרוא בעזרת טמ"ס (טלויזיה במעגל סגור).

לאחר ההתכנסות החוייתית, עברו העובדים סדנת שירות נגיש שהועברה על ידי נגישות ישראל.
בסדנה הוצגו על ידי אנשים עם מוגבלות ושחקנים, סיטואציות שונות מעולם הסטודנטים כאשר בכל סיטואציה השתתף סטודנט עם מוגבלות אשר קיבל שירות.

לאחר כל סיטואציה, עם סטודנטית עיוורת, סטודנט על כיסא גלגלים וסטודנט חרש- נותחה הסיטואציה ונותחו ה"כשלים" בשירות וניתנו כלים לאיך היה צריך לתת את המענה כך שיהיה נגיש.
המשתתפים עם המוגבלות סיפרו מחוויותיהם האישיות בחיי היום יום ונתנו דוגמאות מוחשיות של עשה ועל תעשה.

בנוסף, כללה הסדנה שיח עם בוגר של תוכנית ייחודית לצעירים עלהספקטרום, אשר שיתף בקשייו בחלומו להיות איש התקשורת הראשון על הספוקטרום וסיפר מה זה אומר בשבילו להיות סטודנט ומה הוא צריך על מנת שלימודים יהיו עבורו נגישים.

השיח והמפגשים עם האנשים עם המוגבלות תוך כדי ניתוח ומתן כלים, היו מעוררי השראה, שוברי סטיגמות ובעיקר מלמדים.

איך כמו מפגש עם אנשים עם מוגבלות לשבירת סטיגמות והעלאת המודעות שהם ללא ספק השלב הבסיסי והראשוני לשם הנגשת ההשכלה הגבוהה.
יחד עם הכלים המעשים, הסדנה השאירה חותם על המשתתפים ואין ספק כי היא מהווה עוד שלב בנושא הכל כך חשוב לנו שאנו עושים רבות עבורו- הנגשת המסלול האקדמי המכללה למינהל לסטודנטים עם מוגבלות.

הסדנה התקיימה במסגרת האירועים השנתיים שמקיים מידי שנה המרכז לנגישות אקדמית של דיקאנט הסטודנטים להעלאת המודעות לנגישות לסטודנטים עם מוגבלות.

השנה, האירועים התקיימו תחת הכותרת- "שמים את המוגבלות על השולחן", במטרה להעלות לסדר היום את הנושא. השאיפה שלנו הייתה לשלב סטודנטים וצעירים עם מוגבלות בפעילויות השונות.

האירועים כללו מס' פרויקטים כמו-

* שיתוף פעולה עם בית הספר למדעי ההתנהגות- הרצאה של גסטון דרוגר "לא בפוקוס" – מופע על התמודדות עם קשיים דרך הומור ויצירה.

* פרויקט כוסות שעושות טוב של בית הספר לעיצוב בשיתוף הג'ויינט- ישראל מעבר למגבלות חברת פעמית והמרכז לנגישות אקדמית בדיקאנט הסטודנטים. במסגרת הפרויקט סטודנטים מביה"ס לעיצוב במכללה לקחו חלק בקורס אקדמי אשר במסגרתו הם מעצבים כוס חד פעמית בהשראת סטודנטים/בוגרים עם מוגבלויות, הלומדים/למדו בכל בתי הספר בקמפוס.

במסגרת זו התקיים מפגש ראשוני בין סטודנטים עם וללא מוגבלות בו הסטודנטים סיפרו על יום/רגע או התמודדות משמעותית וחיובית בחייהם ועל הסטודנטים המשתתפים בקורס, לעצב כוסות בהשראת הסיפור ששמעו והסטודנט שהכירו.

ב- 28/5 התקיים בקמפוס טקס סיום חגיגי בנוכחות השותפים לפרוייקט והסטודנטים עם וללא מוגבלות. במהלך הטקס, נבחרה הכוס הזוכה.
מיליון כוסות עם העיצוב הזוכה יופצו ברשת הכלים החד פעמיים " פעמית סטור".

• מגישים נגישות-מתחם המזון בקמפוס שינה את פניו לשבוע שבו "שמנו את המוגבלות על השולחן" תרתי משמע!

במגשי האוכל הונחו פלייסמטים ועליהם משפטים שנכתבו ע"י סטודנטים עם מחלות כרוניות ומוגבלויות הלומדים במכללה.

הסטודנטים שיתפו את הסועדים בעולמם, באמצעות משפט היוצא מן הלב ונכנס אל הלב.
הסטודנטים שבאו לאכול, ניסו להבין קצת יותר מה פירוש להיות סטודנט/ית עם לקות ראייה, אנדומטריוזיס, סרטן השד, טרשת נפוצה, אספרגר, לקות שמיעה, פוסט-טראומה ו-OCD.
ניתן להתרשם מהעיצוב והתכנים שהוצגו בפלייסמטים באתר https://www.colman.ac.il/node/10969

• בקרוב יתקיים גם שולחן עגול עם המנכ"ל- סטודנטים עם מוגבלות ישוחחו עם הנהלת המכללה,
סטודנטים עם מוגבלות חושית, פיזית ונפשית וסטודנטים עם מחלות כרוניות ייפגשו לשיחה בת שעתיים עם מנכ"ל המכללה מר רפי גמיש ועם רקטור המכללה פרופ' ארנה בן נפתלי.

הסטודנטים, הלומדים בבתי ספר שונים במכללה, יפתחו צוהר לעולמם וישתפו בכנות ובפתיחות בהשפעת המחלה או המוגבלות על תפקודם האקדמי,
בתחושת ההישג לצד רגעי הקושי ובתהליכי הסיוע והליווי במרכז לנגישות אקדמית. סביב שולחן עגול, על כוס קפה, נבדוק יחד את המענה שנותנת המכללה לאתגרים המתעוררים במהלך הלימודים לתואר ונחשוב כיצד להעלות את המודעות בקרב סגל אקדמי ומנהלי ולשפר את המענה הניתן.

ניתן להתרשם מהפעילויות באתר https://www.colman.ac.il/node/10960

התוכן נכתב על ידי מירית בן דור מנהלת דיקאנט הסטודנטים והמרכז לנגישות אקדמית של המסלול האקדמי המכללה למינהל

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המסלול האקדמי המכללה למינהל.