הודעה לעיתונות

מציאות קשה במזרח ירושלים: אלימות משטרתית בעיסאוויה / פינויים בסילוואן‎

אתמול פנתה עיר עמים במכתב למ״מ מפכ״ל משטרת ישראל ולראש עיריית ירושלים בדרישה לחדול מהענישה הקולקטיבית של תושבי עיסאוויה.

מזה 20 יום נתונה השכונה תחת מתקפה חסרת תקדים. בכניסה לשכונה מוצבים מחסומים משטרתיים וכוחות משטרה והרשויות פושטים שוב ושוב על השכונה. עד כה נמנו למעלה מ-40 פשיטות שבמהלכן מפעילות הרשויות אמצעים בלתי דמוקרטיים של ענישה ואכיפה הכוללים כניסה לבתים והצבת מחסומים וביצוע עבודות ציבוריות תוך פגיעה חמורה בחופש התנועה של התושבים ותחת תחושת איום והפגנת כוח.

הפשיטות המשטרתיות החוזרות מסלימות במהרה לכדי אלימות קשה. למעלה מ- 50 תושבים נעצרו, למעלה מ- 100 נפצעו, וצעיר אחד, מוחמד עוביד, שילם בחייו כשנורה בחזהו על ידי שוטר, לאחר שעל פי הדיווחים כיוון כוורת זיקוקים לעבר שוטרים ותושבים שעמדו במרחק של כ- 10 מטרים ממנו.

עד עתה לא נמסרה מהמשטרה כל הודעה רשמית על הסיבה לפשיטות החוזרות ולענישה הקולקטיבית של 20,000 תושבים. תושבים שמעו מהשוטרים כי הפשיטות מתבצעות בהוראת מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ויימשכו עד שתופסק זריקת האבנים מתוך השכונה. ככל הידוע עד כה לא היו לאחרונה אירועים חריגים בעיסאוויה. גם לו היו, על המשטרה לטפל נקודתית בהפרות סדר, ואין כל הצדקה לענישה קולקטיבית נמשכת של שכונה שלמה; להיפך, הדבר רק מעורר חיכוך נוסף.

סילואן: מחיקת המרחב הפלסטיני

גם תושבי סילואן נמצאים תחת מתקפה, שהולכת ומחמירה בשנה האחרונה. כ- 800 מתושבי שכונת בטן אל הווא שבסילואן מתמודדים עם תביעות פינוי מבתיהם שהוגשו על ידי עמותת "עטרת כהנים". עמותת המתנחלים קיבלה לידיה מידי המדינה את ניהול הקדש בנבנישתי שעל פי טענת המדינה היה בעל הקרקע לפני 1948. הטענה לבעלות מסתמכת על חוקים מפלים המתירים ליהודים לתבוע רכוש שהיה בבעלותם לפני 1948, אך לא מתירים זאת לפלסטינים.

בשבוע שעבר החליטה מועצת העירייה לתת לארבעה רחובות בשכונה שמות של רבנים, כחלק מניסיונות הייהוד של השכונה.

לא הרחק משם, בואדי חילווה (אזור אחר של סילואן), מצפה לתושבים מכה נוספת לאחר שבית המשפט אישר לעמותת אלע"ד לפנות מביתה את משפחתו של הפעיל החברתי ג'וואד סיאם, ממנהיגי השכונה.

אלע"ד נהנית מחיבוק ממסדי רב שנים. אתמול, גם הממשל האמריקאי ביטא את תמיכתו בה, כשנציגיו הבכירים השתתפו בטקס החניכה של מנהרה חדשה שנחפרה מתחת לבתי התושבים הפלסטינים, ללא ידיעתם וללא אישורם, תוך פגיעה בבתים רבים בשכונה.

מפעל ההתנחלויות במזרח ירושלים לא היה מתאפשר ללא התמיכה המאסיבית של הרשויות. החל מחקיקה מפלה, דרך מהלכים שלטוניים יזומים, עבור בחקיקה של הכנסת, פסיקה של בתי המשפט, אכיפה סלקטיבית של המשטרה, מדיניות העירייה, תקצוב נדיב של משרדי ממשלה, אפילו הביקורים המאורגנים של משרד החינוך - כולם מאפשרים את מפעל ההתנחלות בסילואן, אשר ממיט חורבן על חיי התושבים הפלסטינים.

בעקבות האירועים האחרונים:
- ביום שישי הקרוב, ה-5.7 בשעה 14:00 תתקיים הפגנה נגד הפינויים בסילוואן
- הסיור הפתוח של חודש אוגוסט יוקדש להתפתחויות האחרונות באזור סילואן. בשל תנאי השטח הייחודיים, מספר המקומות בסיור זה מוגבל מהרגיל.