הודעה לעיתונות

הושג הסכם פשרה בתביעה ייצוגית ובעקבותיו עיריית נתניה תנגיש את כלל מערך התחבורה הציבורית בעיר

בסיומו של הליך גישור בפני השופטת בדימוס הילה גרסטל, הוסכם עוד שהעירייה תסלול שביל אופניים לנכים, תקצה קרקע למבנה עבורם ותפעיל חוגי ריקוד לנכים

עיריית נתניה תנגיש את מערך התחבורה הציבורית בעיר, תנמיך מדרכות, תנגיש תחנות אוטובוס, תסלול שביל אופניים ייעודי ומונגש. תיזום, תממן ותפעיל חוגי ריקודים לאנשים עם מוגבלויות, כך סוכם בהסכם פשרה שנחתם בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד העירייה. הסכם הפשרה בתביעה הייצוגית הושג לאחר תשעה חודשים של הליך גישור בפני השופטת בדימוס, הילה גרסטל.

ביולי 2015 הוגשה התביעה הייצוגית נגד עיריית נתניה על ידי חמישה אזרחים, בעלי מוגבלויות, מרותקים לכיסא גלגלים, תושבי העיר והיישובים הסמוכים, דורון יהודה, חיה קינן, דוק יוחאי, ששון עוזר ומאיר זוארץ באמצעות עורך הדין טל לביא המתמחה בזכויות רפואיות ונגישות.

בבקשה לאשר את התביעה כתובענה ייצוגית נטען כי קיימים כשלים רבים הפוגעים ברצף ההנגשה ברחבי העיר בכל הנוגע להתניידות בעלי מוגבלויות בכלל ובדגש על בעלי בעיות בגפיים התחתונות, וכי קיימת פגיעה ברצף ההנגשה של מערך התחבורה הציבורית בעיר, בעיקר תחנות האוטובוס לאור אי הנמכת מדרכות בקרבתן.

במסגרת התביעה הגישו התובעים דו"ח בדיקה של רכז הנגישות יגאל מסיכה, אשר סקר לא פחות מ-180 תחנות אוטובוס ברחבי העיר, סקר שהעלה ממצאים חמורים ומצא שהתחנות לא מותאמות לנכים בעלי מוגבלות בגפיים התחתונות וזאת בניגוד לחוק ותקנות הנגישות.

עיריית נתניה מצידה הציגה נתונים אחרים וביקשה לדחות את התביעה הייצוגית. בסופו של דבר, הוסכם על שני הצדדים לפנות להליך של גישור בפני שופטת בדימוס גב' הילה גרסטל בעלת ניסיון עשיר רלוונטי, לאחר שבית המשפט, השופטת מיכל נדב בבית המשפט המחוזי מרכז, נתן "אור ירוק" החל הליך הגישור, אשר נימשך מעל תשעה חודשים וממש בימים אלו נחתם ההסדר, בהליך הגישור לקחה חלק גם ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג בעצמה.

כאמור בימים אלו הגיעו הצדדים להסכמה, הוסכם על לוחות זמנים שבם על העירייה לסיים את הנגשת מערך התחבורה הציבורית, תחנות האוטובוס, הנמכת מדרכות, תוך הקפדה ושמירה על עיקרון העל - רצף הנגישות, הוסכם שעל העירייה לסיים את ההנגשה בתוך חמש שנים.
עוד הוסכם כי העירייה תיתן מספר הטבות לטובת חברי הקבוצה - בעלי מוגבלויות בגפיים תחתונות תושבי העיר ומבקריה, ותאפשר על חשבונה לטובת פעילות של ארגון נכים שייבחר את אולם היכל התרבות, את חוף הים ואת האיצטדיון העירוני בנתניה בתדירות של אחת לשנה לכל מקום במשך חמש שנים רצופות, סהכ" כ 15 אירועים.
בנוסף, העירייה נתנה את הסכמתה להקצאת קרקע לארגון נכים שייבחר, וזאת בהתאם לנוהל הקצאות, להקמת מבנה ייעודי וייחודי לשימוש אנשים עם מוגבלות.
בנוסף, העירייה תאפשר הפעלה על חשבונה חוג ריקוד ייעודי לאנשים עם מוגבלות בגפיים תחתונות, העירייה תישא בעלויות האולם ושכר מדריך הריקודים המקצועי למשך חמש שנים מיום אישור ההסדר.
בנוסף הוסכם שהעירייה תבצע הנגשה עודפת ותקצה ותקים על חשבונה, שביל אופנים מונגש לאנשים עם מוגבלות, בפארק אינשטיין בעיר, על תוואי השביל תקצה וכן תקצה על חשבונה קרקע למטרת הקמת מחסן לאכסון אופני הנכים.

עו"ד טל לביא: אני שבע רצון, היה ארוך, קשה, התמודדות עם אתגרים לא פשוטים והמלאכה עוד מרובה. בהסכם הגישור שהוגש בימים אלה לאישור בית המשפט יש הישגים משמעותיים ואף פורצי דרך בכל היבט אפשרי ורלוונטי. אין לי ספק שההסכם יהווה סמן ימני במקרים דומים שבית המשפט ידון בהם בעתיד.
קרדיט גדול לחמשת התובעים, אשר עשו מעשה לא פשוט, לא מובן מאליו, והחליטו לפנות לערכאה שיפוטית, לתבוע את הרשות המקומית של אזור המגורים שלהם, בנושא שהוא נחלת הכלל ולא רק נחלתם הפרטית וזאת ללא וודאות משפטית איתנה, ועל כך מגיע להם כל הכבוד, אני מוריד את הכובע בפניהם כן ירבו כמותם.
גם לעיריית נתניה מגיעות מחמאות, העירייה גילתה בגרות ושאפה להסדר. העובדה שעל כל הליך הגישור הופקדה שופטת בית המשפט המחוזי בדימוס, הילה גרסטל, תרמה רבות להגעה להסדר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ירון מיכאלי תקשורת ויחסי ציבור.