מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 16/09/2019 12:56
נושא: חוץ, מוזיקה
פוסטר המופע
פוסטר המופע
הודעה לעיתונות

שיתוף פעולה בין המשורר הרוסי אלכסנדר גורדוניצקי, מלחין ישראלי והתזמורת הסימפונית של סנט פטרסבורג

ב-26 לספטמבר יתקיים אירוע ספרותי ומוזיקלי בבית הכנסת הקוראלי הגדול בסנט פטרסבורג, האירוע יוקדש לראש השנה תש"פ. בצורה הסמלית ביותר ויתקיים לראשונה מפגש בין טקסטים תנכיים לשירה רוסית עכשווית!

בקונצרט שיתקיים לקראת ראש השנה, יבוצעו יצירותיו של המלחין הישראלי דר. ברוך ברלינר והמשורר הלאומי אלכסנדר גורודניצקי ((Alexander Gorodnitsky.

בתוכנית: פרמיירה ליצירותיו החדשות של ברלינר, "תפילה" ו"שערי שמיים" לוויולה ותזמורת בביצועו של הוויולן הבינלאומי, אלכסיי לודוויג ((Alexey Ludevig, ו-ביצוע בשפה הרוסית ל"בריאת העולם" לקריין ולתזמורת בגרסתה המחודשת, על ידי המוזיקאי ישראלי-אוסטרי, רונן ניסן, שגם ינצח על היצירות.

בקונצרט יושמעו לראשונה שירים של המשורר הלאומי אלכסנדר גורודניצקי לצלילי התזמורת הסימפונית.

הפואמה הסימפונית "בריאת העולם" מאת ברוך ברלינר, בוצעה בהצלחה רבה ברחבי העולם. בכל ארץ קריין מקריא את הטקסטים התנכיים בשפה המקומית.

אלכסנדר גורודניצקי הוא אחד השמות הידועים ביותר בסצנה הספרותית והאמנותית של רוסיה בכלל ושל סנט פטרסבורג בפרט. שמו מוזכר בשורה אחת עם אייקונים רוסים כמו ויסוצקי (Vysotsky), גאליצ' ((Galich ואוקודג'אבה ((Okudzhava. דורות שלמים של נוער רוסי גדלו על שיריו, הוא פרסם יותר מחמישים ספרים, כמו כן, הקליט עשרות דיסקים. הטקסטים של ההמנונים של סנט פטרסבורג ושל המוזיאון הלאומי "הרמיטאז'" ((Hermitage Museum נכתבו על ידו. שיריו תורגמו לשפות רבות ואף נלמדים בבתי הספר. אחד מכוכבי הלכת נקרא על שמו. בנוסף גורודניצקי, מדען במקצועו ובתפקידו, הוא ממפה את קרקעית האוקיינוס.

[התזמורת הסימפונית של סנט פטרבורג] (Taurida State Symphony Orchestra) מביטה לאחור על מורשת ארוכה מאז ימי יקתרינה הגדולה, קיסרית רוסיה. בשנת 1790 ייסד גריגורי פוטיומקין, חביבה האצילי, את תזמורתו הבינלאומית. עד מהרה הפכה התזמורת להצלחה גדולה והתחילה להעסיק סולנים בעלי שם עולמי, בראשם וולפגנג אמדאוס מוצרט. התזמורת הוקמה מחדש לאחר התפוררות ברית המועצות על ידי המנצח הבינלאומי מיכאיל גוליקוב Mikhail Golikov)). בשנים האחרונות, הופיעה התזמורת ברחבי העולם על הבמות הנחשבות ביותר ברוסיה, בארה"ב, באירופה ובסין, בהשתתפותם של סולנים ידועי שם כמו: מישאל לגרנד (Michel Legrand), אלאנה אוברזצובה (Elena Obrazcova), פראנסיס גוייה (Francis Goya), אלסנדרו סאפינה (Alessandro Safína ) ועוד. התזמורת עורכת כ-150 מופעים מידי שנה. רפרטואר התזמורת רחב מאוד, מהקלאסיקה הרוסית והמערבית למוזיקה קלאסית קלה, ג'אז, מוזיקה לקולנוע, בלט ואופרה.

בית הכנסת הקוראלי הגדול בסנט פטרסבורג (ברוסית: Санкт-Петербургская Большая Хоральная Синагога) נחשב לאחד מבתי הכנסת היפים באירופה, והוא השני בגודלו לאחר בית הכנסת הגדול של בודפשט. בנייתו נמשכה שמונה שנים ובשנת1893 התקיימה חנוכת הבית. המקום שירת את הקהילה היהודית בבירת רוסיה הצארית לאחר שאלכסנדר ה־2 ביטל חלק מההגבלות למגורי יהודים בעיר ואיפשר ליהודים ששירתו בצבא, שהיו אקדמאים, סוחרים בכירים וטכנאים, להתגורר בסנט פטרסבורג ובערים גדולות אחרות. בשנת 1930, נסגר בית הכנסת על ידי השלטון הבולשביקי, אך לאחר חודשים ספורים נפתח שוב. הארכיטקט הרוסי הידוע ולדימיר סטאסוב (Vladimir Stasov) פיקח על העיצוב ששאב את השראתו מ-"בית הכנסת החדש" בברלין, עם מוטיבים של ערבסקות מוריות ואלמנטים ביזנטיים. ב־1998 עם מינויו של הרב מנחם מנדל פבזנר לרב העיר, עבר בית הכנסת שיפוץ מקיף בתרומתו של אדמונד ספרא וכיום הוא נחשב לאחת מפניני הארכיטקטורה של העיר.

ד"ר ברוך ברלינר פעיל מאוד בסצנה המוזיקאלית והספרותית בארץ ובעולם. בשנים האחרונות הלחין שלוש פואמות סימפוניות: "בריאת העולם", "אברהם" ו"חלום יעקב". פואמה נוספת "עקידת יצחק" נמצאת בשלבי סיום. ד"ר ברוך ברלינר עובד בשיתוף פעולה הדוק עם נחום סלוצקר, מוזיקאי ויזם בחינוך למצוינות.

לביצוע "בריאת העולם" בפסטיבל "לילות לבנים" של קארליה.

https://www.youtube.com/watch?v=mOiEByTmg9s&t=28s

למיקס "בריאת העולם מסביב לעולם".https://www.youtube.com/watch?v=hntSfYI1ETU

לאתר הרשמי של אלכסנדר גורודניצקי [Gorodnitsky.com]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.