מפרסם: לימוד FSU
תאריך: 25/09/2019 10:27
נושא: ספרות, יהדות
התערוכה
התערוכה
המשלחת
המשלחת
משתתפי הסמינר לימוד FSU
משתתפי הסמינר לימוד FSU
אירוע ההשקה
אירוע ההשקה
הודעה לעיתונות

העיר ההיסטורית צ׳רנוביץ הוקירה את זכרם של אהרן אפלפלד ונאוה סמל, מסמליה היהודים הבולטים ביותר

במהלך האירוע הוכרז כי הקהילה היהודית בשיתוף העיריה יחנכו במהלך השנה הבאה אנדרטה במרכז העיר לזכרה של סמל, שהלכה לעולמה בשנת 2017. נעם סמל: ״מה שהתחיל בספרות – אולי ייגמר בהנצחה בעלת משמעות״

בסוף השבוע האחרון, התקיים בעיר האוקראינית צ׳רנוביץ אירוע מיוחד במינו – במהלכו הוקירו הרשויות המקומיות בצורה רשמית את זכרם של שניים מגדולי יוצאיה – חתן פרס ישראל לספרות אהרן אפלפלד ז״ל והסופרת והמחזאית נאוה סמל ז״ל.

העיר, שידועה בהיסטוריה היהודית העשירה שלה, היא גם עיר הולדתן של דמויות רבות וחשובות בתולדות העם היהודי ומדינת ישראל ובהן יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין, השחקנית היהודייה-אמריקאית מילה קוניס, משפחתה של נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, סופר היידיש הנודע איציק מאנגר ועוד.

האירוע הרשמי התקיים באוניברסיטה העירונית של צ׳רנוביץ ביוזמת ארגון Limmud FSU, שערך באותו סוף השבוע סמינר מתנדבים מקומי, בשיתוף מלא עם עיריית צ׳רנוביץ, הקהילה היהודית ומושל המחוז. אורחי הכבוד באירוע היו בני משפחתה הקרובה של נאוה סמל – בעלה ומנכ״ל האגדי של תיאטרון הקאמרי נעם סמל, ובתם אילאיל סמל.

מאות מתושבי צ׳רנוביץ׳, רבנים מקומיים, בכירי ממשל ועירייה, כמו גם המתנדבים היהודיים של Limmud FSU מכל רחבי אוקראינה לקחו חלק באירוע, שכלל שני חלקים.

בחלקו הראשון התקיימה השקתה של תערוכה חדשה על חייהם ויצירתם של אפלפלד וסמל, שהיו מיודדים בחייהם ואף ביקרו בעיר יחדיו בשנת 1988. את התערוכה, ״צ׳רנוביץ שלי – שני סופרים, שני דורות״, יזם מייסד Limmud FSU חיים צ׳סלר ואצר ד״ר יואל רפל, מייסד הארכיון של אלי ויזל.

חלקו השני של האירוע כלל אירוע סימפוזיון ייחודי על היצירות של השניים, שכתבו על העיר צ׳רנוביץ ברבים מספריהם. אפלפלד, שהלך לעולמו בשנת 2018, נולד בעיירה הסמוכה בוקובינה. ב-1941 אמו של אפלפלד נרצחה ברחוב על ידי הצבא הרומני בשיתוף הנאצים ואפלפלד ואביו גורשו אל גטו צ'רנוביץ ולאחר מכן נלקחו במסע רגלי ארוך למחנה עבודה. אפלפלד הצליח לברוח וביוני 1946 עלה לארץ ישראל, וזכה במהלך חייו להוקרה ולעשרות פרסים בארץ ובעולם.

בניגוד לאפלפלד שגדל בעיר, הקשר של נאוה סמל לעיר הוא דרך הוריה, ניצולי השואה, שנולדו בה – מרגלית ויצחק ארצי. במהלך חייה פרסמה סמל שישה-עשר ספרים וארבעה מחזות, והרבתה לעסוק בנושא הדור השני לשואה, בדגש על חוויות הוריה בצ׳רנוביץ. סמל הלכה לעולמה בטרם עת בגיל 63 בלבד לפני שנה וחצי.

בין הבכירים שנכחו באירוע ונשאו דברי ברכה : ראש עיריית צ'רנוביץ אולקסיי קספרוק, הרב הראשי של אזור צ׳רנוביץ מנחם-מנדל גליצנשטיין, סגן המושל וסילי גוסטיוק, יו"ר הקהילה היהודית של צ'רנוביץ איליה הוץ׳, סגנית הרקטור של אוניברסיטת צ'רנוביץ, תמרה מרוסי, ועוד.

הרגע המרגש ביותר באירוע התרחש כאשר הוכרזה כוונתם של הקהילה היהודית המקומית, בשיתוף עיריית צ׳רנוביץ, על הכוונה להקים ולחנוך אנדרטת זיכרון מיוחדת לנאוה סמל, במרכז העיר בשנת 2020, מתוך הרצון להוקיר את זכרה ואת יצירותיה שעסקו כאמור לא מעט בחייה התרבותיים והיהודיים של צ׳רנוביץ.

נועם סמל, בנאום מרגש בפני משתתפי האירוע אמר כי: "המעמד הזה מאוד מרגש עבורי, עבור בתי ובני משפחתנו. נאוה לא נולדה בצ'רנוביץ ולא חיה כאן, אבל היא כתבה עליה כאילו היא חוותה אותה במלוא מובן המילה. אנחנו עם הפנים קדימה לאור הכוונה להקים אנדרטה לזכרה של נאוה, ומה שהתחיל בספרות – אולי ייגמר בהנצחה בעלת משמעות.״

חיים צ'סלר הוסיף ואמר כי "האירוע המיוחד כאן בצ׳רנוביץ, והתערוכה על שניים מגדולי הסופרים שיצאו ממנה - הם הוכחה הניצחת לכך שההיסטוריה היהודית החשובה של העיר הזו לא תשכח.״

קרדיט תמונות - Limmud FSU

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לימוד FSU.