מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 15/10/2019 11:02
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

"בראי הזמן" סיפור, כתבים ומכתבים 2019-17/אורה עשהאל

הספר 'בראי הזמן', סיפור, כתבים ומכתבים, 2019-1777. הינו הספר השלישי מתוך 'טרילוגיה של אהבה' שכתבה אורה עשהאל. במעטפת עלילה סוחפת והזויה חושף הספר סודות, באמצעות כתבים גנוזים של תשעה דורות כותבי עברית בארץ ישראל. מאות התעודות, המכתבים והתמונות שאספה ד"ר אורה עשהאל במרוצת השנים ושמרה עליהם בחדר עבודתה, יצרו סוגה מיוחדת, חדשה. 'בראי הזמן' אינו רומן ועדיין יש בו גיבורים, מתח וסיפורים ישנים המתחברים לאירועים חדשים הנרקמים בתוך סיפור העלילה. התמונות וצילומי כתבי היד, המופיעים בספר, מקנים לו אופי אלבומי המושך את העין ויוצר עניין במסמכים הראויים למחקר. מכתבי אהבה, שירה שטרם נחשפה, סיפורי העבר שלא יאמנו המובאים אל תוך ההווה, יוצרים חוויה של קריאה בספר שהוא בעל ערך לשימור כתבי יד גנוזים.
'בראי הזמן' הינו ספר אוטוביוגרפי שיש בו גם מונוגרפיה ובה תיעוד המשפחות המקושרות ב'קשר הרב דורי'. הקריאה בספר מגלה כיצד ניתן היה לאפשר ל'עצי המשפחות' ולמסמכים המצהיבים, הישנים, לעורר עניין בקרב הדורות הצעירים.
אורה עשהאל מוסיפה: "טשטוש הגבול בין אמת לבדיה וגעגועים לעבר, הם המאפיינים את ספרי "בראי הזמן", החושף את שיחותי עם המתים. זכיתי להתחבר אליהם באמצעות הכתבים והמכתבים שהותירו. כך עם אמא שמתה לאחר שילדה אותי, אבא שלא היה שם עבורי כמעט חיים שלמים, וקרובי משפחה שהיו לי במקום ההורים".
אורה עשהאל, בעלת תואר דוקטור בהוראת מדעים ותקשורת מטעם האוניברסיטה העברית, היא נצר לעץ יוחסין הנמשך משנת 1777, ימי עליית החסידים מהעיר ברודי לטבריה. הורי סביה היו בין חלוצי העלייה הראשונה שהתיישבו בראשון לציון, ובין אבותיה היו מבוני העיר תל-אביב. היא חשה שעץ היוחסין הזה מטיל עליה חובת תיעוד, שינציח את תשעת דורות קודמיה במשפחתה של כותבי עברית בארץ ישראל. כאמור, היא הוציאה לאור (יחד עם עצמון יניב, בן דודה) את הספר "במדרון" שחיברה נחמה פוחצ'בסקי (נפ"ש"), סבתא רבתא שלה, הסופרת העברייה הראשונה; ואת "גחלת", חיבור גנוז של סבה, עשהאל פוחצ'בסקי, המשורר (הגנוז) הצבר העברי הראשון. באהבה וביראה אספה אורה עשהאל תעודות, מכתבים, תמונות – מיינה ושיבצה בעלילה מרתקת של החיבור "בראי הזמן", ואפילו אירוע טראומטי, כמסופר בספר, לא הפסיק את מפעלה החשוב הזה. ד"ר משה גרנות

אורה עשהאל, ילידת רמת גן, 1938. במשך כ-15 שנים ריכזה את נושא הוראת המדעים בטלוויזיה החינוכית. ייסדה את "אנ"י" – איגוד נשים יוצרות בישראל, וכיהנה כיו"ר שלו, למעלה מעשור.
מילאה תפקידים בכירים באגודת הסופרים ופעילה באיגודי המיגדר והאקדמיה בתחומי התמחותה.
עבודת הדוקטורט שלה (1993) מבוססת על מחקר פורץ דרך בהבנת שפת הטלוויזיה, באמצעות תפישת מושגים במדעים. תוצאות מחקריה הוצגו בפורומים בינלאומיים בארה"ב ובאירופה.
שירים, רשימות וסיפורים קצרים פרי עטה, התפרסמו בכתבי עת ספרותיים (פסיפס, אפיריון, עיתון 77, מאזניים ועוד).
הפיקה אנתולוגיות של 'נשים יוצרות' בעברית ובאנגלית. האנתולוגיות הוצגו בכנסים בינלאומיים של נשים אקדמאיות באוסטריה ובקנדה.
מגיל 9 ועד שנישאה גרה בראשון לציון, בבית סבה וסבתה. כיום מתגוררת לחילופין בצפת ובהרצליה, נשואה לעמי זילברשטיין, איש עסקים, אם לארבעה.
לפרטים נוספים ראו קישור לערך "אורה עשהאל" בויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A2%D7%A9%D7%94%D 7%90%D7%9C

שני הספרים הראשונים בטרילוגיה: 'מפתח' ו-'בית נעוריי'.
בספר 'מפתח' נחשפים שיריה הראשונים של ד"ר אורה עשהאל, אותם כתבה כנערה בגיל 14 בין השנים 1956-1951, עד תום תקופת לימודיה התיכוניים. היא העתיקה את השירים לספרון שמסרה לחברתה קיטי שהיגרה לאמריקה. לאחר כמה עשורים, במפגש מרגש בין שתיהן, החזירה קיטי לאורה את הספרון הנדיר. השירים היפים והייחודיים, שרואים עתה אור, מציגים את יופייה של השפה העברית שהייתה שגורה באותן שנים בקרב בני הנוער, השנים הראשונות לקום מדינת ישראל.
הספר השני 'בית נעוריי' הוא יומן שכתבה הנערה אורה שור (עשהאל) בין השנים 1956-1951. היומן מתעד תקופה נפלאה המלווה בקשיים, חוויות ולבטים שניצבו בחייה. היא גדלה בבית פוחצ'בסקי בראשון לציון. זהו יומן אישי עם נגיעות היסטוריות, שיש בו תיאורים מופלאים מאותן שנים. ביומן מכתבים שלה ושל חברות וחברים, החושפים גילויים מרגשים מאותם ימים רחוקים. בפתח הדברים ביומן כותבת אורה עשהאל: "ההחלטה להוציא לאור את שיריי הראשונים, ואת יומני, המהווה קרקע לצמיחתם הנובעת בחלקה מההתרשמות החיובית שהייתה לי מהכותבת שהייתי, שלא זכרתי, ושאני רואה בה כיום מופת. ילדה יתומה, בלי אם ואב לידה, מגבשת את אישיותה בעזרת ידיד-הסתרים שלה – היומן".

את הספר ניתן לרכוש ברשת חנויות סטימצקי, באתר "חדרים-בית הוצאה לאור"

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.