הודעה לעיתונות

החקלאי שאדמותיו הוצתו בידי מתנחלים מיצהר אושפז אחרי שהוכה ע"י שוטרי מג"ב / פעילי שלום מגיעים היום למסיק זיתים נוסף

פעילי שלום וזכויות אדם, בהנהגתו של הרב אריק אשרמן, חוזרים היום (20.10) למסיק זיתים בכפר בורין, שם בוצעה בשבוע שעבר התנפלות חמורה של מתנחלים. לפרטים אריק 050-5607034.
יעקב מנור 050-5733276 .

החקלאי שאדמותיו הוצתו בידי מתנחלים אושפז אחרי שהוכה ע"י שוטרי מג"ב

מאת אורלי נוי - אתר "שיחה מקומית", 18.10

https://mekomit.co.il/%d7%9e%d7%95%d7%97%d7%9e%d7%93-%d7%a2%d7%a1%d7%a2%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9f/

החקלאי שאדמותיו הוצתו בידי מתנחלים אושפז אחרי שהוכה ע"י שוטרי מג"ב. ביום רביעי שעבר תקפו מתנחלים מיצהר מתנדבים ישראלים שבאו לעזור למוחמד עסעוס מכפר בורין למסוק את עצי הזית שלו. ביום שישי שוטרי מג"ב היכו את עסעוס ולדבריו אמרו לו להפסיק להביא מתנדבים. מג"ב: מדובר בפרובוקציה.

תושב הכפר בורין שבצפון השומרון, מוחמד עסעוס, שעל אדמתו התקיפו שלשום מתנחלים מיצהר את מתנדבי ארגון "רבנים למען זכויות אדם" שהגיעו ללוות את עסעוס בזמן המסיק, הוכה ביום שישי על ידי שוטרי מג"ב. בעקבות התקיפה עסעוס נלקח לבית החולים רפידיה בשכם.

כבכל שנה בעונת המסיק, בה מתרבים באופן משמעותי מעשי האלימות מצד המתנחלים נגד החקלאים שמגיעים למסוק את עציהם, גם השנה פעילים יהודים מלווים את המוסקים במקומות הקרובים להתנחלויות האלימות יותר והמועדים לפורענות. אחד המקומות הללו הוא הכפר בורין, הסמוך להתנחלות יצהר בצפון השומרון.

ביום רביעי בשבוע שעבר פשטו מספר מתנחלים מיצהר על מטע הזיתים של עסעוס, בעת שמסק את העצים ביחד עם מתנדבים מרבנים לזכויות אדם, היכו עד זוב דם מספר פעילים וגרמו לשבר בידו של הרב משה יהודאי, בן 80, אשר נזקק גם לתפרים בראשו. לאחר שתקפו את הפעילים, המתנחלים גם הציתו שטחים נרחבים מהמטע של עסעוס.

למרות שאנשי "רבנים לזכויות אדם" מקפידים לתאם עם מנהלת התיאום והקישור (מת"ק) את ליווי החקלאים הפלסטינים בעונת המסיק, אתמול, יום לאחר התקיפה האלימה, הגיעו לשטח חיילים ושוטרי מג"ב אשר הודיעו לעסעוס ולמתנדבים כי המקום הוכרז כשטח צבאי סגור והורו להם לעזוב. תוקפו של הצו שנמסר לעסעוס הוגבל לאותו היום בלבד, ונאמר לו כי עליו לתאם את מועדי המסיק עם כוחות הביטחון.

ביום שישי חזר הסיפור על עצמו: שעה קלה אחרי שהתחילו בעבודת המסיק, שוב הגיעו כוחות צבא ומג"ב שהכריזו על האזור כשטח צבאי סגור והורו לעסעוס ולמתנדבים לעזוב. אחרי שהמתנדבים הישראלים עזבו, עסעוס הוכה על ידי הכוחות ונזקק לטיפול רפואי בבית החולים.

מ', תחקירן בארגון "יש דין" ששוחח עם עסעוס אחרי התקיפה, מספר: "בבוקר מוחמד יצא כרגיל עם אחיו ועם המתנדבים שבאו לעזור לו לסיים את המסיק, אבל לא לאותו השטח שבו התקיפו המתנחלים שלשום, אלא לחלקה אחרת שלו". על פי העדות שמסר עסעוס ל-מ', בסביבות השעה 9:30 הגיע למקום ברכבו הרבש"צ של יצהר ועצר סמוך מאוד, על שביל העפר שחותך את החלקה בה עבדו עסעוס והמתנדבים. "אחרי זמן קצר הגיעו שני ג'יפים של הצבא ושלושה ג'יפים של מג"ב, סגרו את השטח וגירשו אותם.

"מוחמד החליט לצאת לשטח רחוק יותר ולעבוד שם, אבל הם לא נתנו לו לעלות לשם עם המתנדבים, אמרו לו 'תעלה לבד'. המתנדבים התווכחו עם החיילים עד שהגיע מיניבוס של הרבנים ואסף את הישראלים. כשהם הלכו, המג"בניקים התחילו לאיים על מוחמד, דחפו אותו, גררו אותו, היכו אותו והעלו אותו לג'יפ. לפי מה שמוחמד אמר, הם נסעו לכיוון ההתנחלות יצהר ואמרו לו 'אסור לך להביא מתנדבים. תבוא לבד בלי מתנדבים'". לדברי מ', בשיחה שניהל עם עסעוס אחרי האירוע אמר לו עסעוס כי נחבל בידיו וברגליו.

קשה שלא לתמוה על סמיכות הזמנים בין "ביקורו" של הרבש"צ מיצהר לבין הופעת החיילים ושוטרי מג"ב. גם אתמול הדברים אירעו באותו הסדר באופן מטריד: קודם ירדו מתנחלים מיצהר לכיוון אדמותיו של עסעוס, אחר כך עבר במקום הג'יפ של הרבש"צ, אחר כך הופיעו החיילים והשוטרים. אחרי שהציגו בפנינו את הצו והורו לנו לעזוב את המקום, ניסינו לברר את הנקודה הזו עם החיילים עצמם, אך נענינו בתשובה קצרה ויחידה: זה החוק.

ליאור עמיחי, מנכ"ל יש דין, מסר בתגובה: "האלימות הקשה נגד החקלאים מתבצעת על ידי מתנחלים אלימים מאחר שהצבא ורשויות החוק משתפים איתם פעולה. מדי שנה אנחנו מפרסמים נתונים אשר מראים כי אזרחים ישראלים אלימים כמעט ומחוסנים מפני החוק כאשר הם פוגעים בפלסטינים. היום אנחנו רואים שלא רק שיש כשל וחוסר רצון מצד רשויות החוק לחקור את האירועים האלה ולמנוע אותם, אלא שיש שיתוף פעולה של ממש בין הצבא ואותם מתנחלים אלימים עצמם. במקום לעצור את הפורעים ולספק הגנה לחקלאים, הצבא בוחר להיות עבד לפורעים ולהעניש את מוחמד".

מארגון "רבנים למען זכויות אדם" נמסר בתגובה: "כך מוסיפים חטא על פשע. אנו מצפים שהמדינה, הצבא והמשטרה יפעלו לאיתור תוקפיהם של מתנדבינו, בהם משה יהודאי בן ה-80, ולמיצוי הדין איתם, ולא לתרום לנישול החקלאים הפלסטינים מאדמתם והרחקתם של המתנדבים המבקשים לסייע להם. זוהי כניעה אומללה לבריוני הגבעות, שלא היססו להניף מוטות ברזל, לפגוע בכל מי שנקרה על דרכם, לשרוף עצי פרי. זוהי גם הכשרתה של התקיפה הבאה".

מדוברות מג"ב נמסר כי: "מדובר בפלסטיני שבבעלותו מטע זיתים הנמצא בשטח צבאי סגור ולכן המשמעות היא שלמטע מורשה רק להיכנס רק הבעלים. היום בעל המטע התנה את כניסתו בכניסת אנשים נוספים יחד איתו וסורב ע״י כוחות הביטחון, ומשהחלו בביצוע פרובוקציות במקום תוך גידוף הלוחמים וסירוב להפסיק את הפרת הצו הוא נעצר.

"בניגוד לנטען, במהלך המעצר לא הופעל כוח מעבר לדרוש לצורך השלמת המעצר ואזיקת העצור, זאת לאור התנגדותו וסירובו להיעצר. משעזבו הפעילים את המקום שוחרר בעל המטע לדרכו. אנו מצרים על ביצוען של כל פרובוקציה מעין זו בניגוד להוראות החלות במקום".