הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: ביומיים האחרונים נגרם הרבה סבל מיותר משני צידי הגבול בגלל מלחמת ההישרדות של ממשלת נתניהו

"כמו כל תושבי עירי באר שבע וכל מי שחי כאן בארץ אני שמח מאד על הפסקת האש שהושגה בתיווך מצרי ואשר הביאה לסיום שני ימים של סבל מיותר לתושבים משני צידי גבול רצועת עזה, כולל הרג של תושבי רוצעת עזה אשר התגבר והסלים וכלל ממש 'ברגע האחרון' לפני הפסקת האש הרס בית של משפחה שלמה בדיר אל בלח והרג שישה בני המשפחה כולל אשה וילד. טוב שהזוועה הזאת הסתיימה, אבל בהחלט לא מיותר לעמוד על מה שקרה כאן ביומיים האחרונים, מאיפה זה בא, למה ומדוע נגרם הסבל המיותר הזה לכל כך הרבה אנשים" אומר המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי.

"ללא ספק, בהא אבו אל עטה אשר "חוסל" או "סוכל" בהתקפת חיל האויר שפתחה את "הסבב" הזה היה מעורב בפעילות נגד ישראל. יחד עם זאת, נשאלות כאן שתי שאלות עיקריות: האם ה"חיסולים" (בפי מערכת הביטחון הישראלית "סיכולים ממוקדים") הם הדרך הנכונה לפתרון הסכסוך ועצירת שפיכות הדמים רבת השנים בין ישראלים לפלסטינים? והשאלה השנייה (החשובה לא פחות), היא האם ה"חיסול" המסוים הזה של פעיל הג'יהאד האיסלמי המסוים הזה, בלילה המסוים הזה, היה באמת מקרי ופשוט יצא אל הפועל ביום ובתזמון בו הוחלט לבצעו?

בדרך כלל, אינני חסיד גדול של כל מיני תיאוריות הקונספירציה. לא כל מלחמה או פעולה צבאית, הם פרי אינטרס פוליטי מידי של מפלגה, ממשלה או פוליטיקאי מסויימים. ישנן מלחמות לגמרי מטופשות ומיותרות שקורות בלי כל קשר לאינטרס האישי של פוליטיקאי זה או אחר. אולם, במקרה עם החיסול האחרון בעזה ישנו ספק לא קטן בנוגע לתמימות ההחלטה לבצע את החיסול דווקא לפנות בוקר של ה-12.11.2019, 8 או 9 ימים לפני פקיעת המנדט של בני גנץ להרכבת הממשלה".

ירושלמי ממשיך ואומר: "אין שמץ ספק, שההחלטה לבצע "חיסול" ולהביא להסלמה דווקא כעת, נובעת מרצונה של הממשלה תחת ראשותו של נתניהו להקשות על בני גנץ את האפשרות להרכיב ממשלת מיעוט בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. על כך, עוד בבוקר שלמחרת דיבר ח"כ מעבודה גשר עומר בר לב. גם ח"כית אורלי לוי אבוקסיס לא דיברה על כך ישירות, אך גם היא רמזה לקשר בין ההסלמה האחרונה למלחמת ההישרדות של נתניהו, באומרה: ש"את החיסול הזה היה ניתן לבצע עוד לפני הרבה מאוד זמן".

היום אנו נמצאים בעיצומה של מלחמת ההישרדות של הממשלה, ולגמרי לא בטוח שהפסקת האש שהושגה בתיווך של מצרים והאו"ם היא המערכה האחרונה - בהחלט יכול להיות שצפויות ליפול עלינו עוד הפתעות לא נעימות מסוג זה או אחר, שמטרתן היחידה להציל את שלטון הממשלה הזאת.

אספקט חשוב ומדאיג נוסף של מה שקרה ביומיים האחרונים הוא שלצערנו, גם חלקים גדולים מהאופוזיציה התגלו כ"אופוזיציה". בלי לחשוב לרגע על אפשרות הקשר בין ההסלמה של ימיים האחרונים לבין מלחמת ההישרדות של נתניהו, מבלי לחשוב רגע אחד קט, חלקים שלמים במה שהיה אמור להוות אלטרנטיבה לשלטון הקיים היום באופן אוטומטי התייצבו לצדו של השלטון. גם בני גנץ, גם עמיר פרץ ורוב רובם של יתר ראשי האופוזיציה - כל אלו שהיו אמורים להוות אלטרנטיבה לשלטון הקיים - הן כלכלית, הן חברתית, הן פוליטית - אוטומטית התייצבו לצדה של הממשלה בניסניונותיה לגרום למלחמה חדשה על מנת להבטיח לעצמה הישרדות פוליטית.

מסתבר, שעל הישרדות פוליטית נאבקים היום לא רק בממשלת נתניהו, אלא גם חלקים בתוך האופוזיציה נאבקים על הישרדותם, כיוון שבמקום להוות אופוזיציה אמיתית שבאמתחתה אלטרנטיבות אמיתיות וממשיות למצב הקיים, מסתבר שלפחות למפלגות כמו כחול לבן אין שום אלטרנטיבה, ואז הן מעדיפות לנצל את תירוץ המלחמה כדי לא להקים ממשלה תחת ראשותן, מתוך חשש לחשיפת האמת על חוסר אלטרנטיבה כלשהי למה שהיה אמור להוות אלטרנטיבה לשלטון הקיים היום.

הגיע הזמן, שהאופוזיציה בארץ תתחיל להיות אופוזיציה לוחמת אמיתית ותלמד להציב אלטרנטיבות ופתרונות ממשיים לאתגרים עמם מתמודדת החברה בישראל, ולא להשתתף במלחמת הישרדות הממשלה, כי אופוזיציה אמיתית לא זקוקה למלחמות הישרדות. אופוזיציה אמיתית (בתנאי, שהיא אכן אמיתית) יודעת להיאבק ולהציב אלטרנטיבות לשלטון הקיים. מי שמצטרף למלחמת ההישרדות של הממשלה אין לו זקוק להכתיר את עצמו בכתרים של אופוזיציה.

חולשתה זאת של האופוזיציה היא בעיה מבנית מהותית שנחשפה לעינינו, וגם לכך הפסקת האש לא שמה קץ" מסכם שמואל ירושלמי את הודעתו הנ"ל.