הודעה לעיתונות

63% מהציבור רוצה ממשלת אחדות אזרחית, שלא תהיה תלויה ולא תיכנע לדרישות המפלגות הדתיות

פרשנים משמיעים הערכות שונות על הרכב הקואליציה הצפוי והפשרות שידרשו כדי לרבע את העיגול ולהביא יחדיו את הליכוד, כחול לבן המפלגות הדתיות וישראל ביתנו, אך עמדתו של רוב הציבור בנושא זה ברורה: 63% מהציבור היהודי הבוגר רוצה בממשלת אחדות אזרחית שתקדם חופש דת ושוויון בנטל, ללא תלות במפלגות הדתיות וללא כניעה לדרישותיהן בנושאי דת. לעמדה זו שותפים 96% ממצביעי כחול לבן, 92% ממצביעי ישראל ביתנו וגם 44% ממצביעי הליכוד. רוב החילונים [89%] והמסורתיים תומכים בכך. מנכ"ל חדו"ש הרב רגב: "הציבור מצפה שנציגיו יכבדו את רצונו וישחררו את מדינת ישראל מן הכפייה הדתית והסחטנות של המפלגות החרדיות. ישראל קרובה לכך יותר מאשר אי פעם בעבר".

ימים ספורים נותרו להקמת קואליציה ללא בחירות וגובר הלחץ לפשרות והסכמות. לאור זאת שבה ובדקה עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון האם הציבור רוצה בקואליציה שבה שותפות מפלגות חילוניות ודתיות על בסיס הסטטוס קוו בנושאי דת, או בממשלה אזרחית אשר לא תנציח את דרישות המפלגות הדתיות והחרדיות אלא תקדם חופש דת ושוויון בנטל. הסקר שערך מכון סמית בשבוע שעבר מוכיח כי עמדות הציבור היהודי עקביות וחד משמעיות. על פי הממצאים 63% מהציבור היהודי הבוגר [שהביעו דעה] רוצה "ממשלת אחדות אזרחית שאינה תלויה במפלגות הדתיות ולא תיענה לדרישותיהן בנושאי דת אלא תקדם חופש דת, כגון הנהגת אפשרות לנישואין וגירושין אזרחיים ושוויון בנטל." רק 37% תומכים ב"קואליציה עם המפלגות החרדיות המבוססת על שמירת הסטטוס קוו בנושאי דת".

התמיכה בקואליציה שתקדם חופש דת ושוויון בנטל מאפיינת כמעט את כל השותפים הצפויים לקואליציה כזאת: מצביעי כחול לבן [96%] וישראל ביתנו [92%], ואף כמעט מחצית מצביעי הליכוד [44%]. שותפים לה גם 100% ממצביעי המחנה הדמוקרטי ו- 94% ממצביעי העבודה-גשר. זו עמדתם של 89% מהציבור החילוני, ו-72% מציבור המסורתיים הלא-דתיים.

בתגובה לממצאים אמר הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש, כי "הציבור מצפה שנציגיו יכבדו את רצונו וישחררו את מדינת ישראל מן הכפייה הדתית והסחטנות של המפלגות החרדיות. ישראל קרובה לכך יותר מאשר אי פעם בעבר. גם רוב מצביעי הימין רוצים בחופש דת ושוויון בנטל. במציאות בה ניתן להקים קואליציה אזרחית יציבה על בסיס מפלגות מן המרכז ימינה, אין ספק שהמצביעים יגמלו למפלגות שיביעו מחויבותם לכך ויענישו מפלגות אשר לא יהיו מוכנות להשתחרר מדרישות המפלגות הדתיות כדי לקדם סוף סוף את ערכי מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון".

חדו"ש בוחנת שאלה זו מאז שנת 2013, ובתכיפות רבה בחודשים האחרונים מתחילת 2019. למרות שבסקרים השונים נעשה נסיון לבחון את עמדות הציבור בניסוחים שונים של השאלה, הרי התוצאה חד-משמעית ויציבה: 64-68% מן הציבור היהודי הבוגר מקווה שנציגיו יחוללו מהפך ביחסי הדת והמדינה, וירכיבו קואליציה רחבה ואזרחית שהיא תנאי לאפשרות לקדם את ערכי חופש הדת והשוויון בנטל.

הסקר בוצע באמצעות מכון סמית בין ה -26-27 בנובמבר בקרב 600 איש/ה כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה). טעות הדגימה– 4.0%

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- עמותת חדו"ש - לחופש דת ושיויון.