הודעה לעיתונות

מחר (חמישי 26.12) בבית המשפט בירושלים בתביעה של צלם העיתונות הפלסטיני נידאל שתיה שחיילי צה"ל ירו בעין שמאל שלו

הנכם/ן מוזמנים/ות לדיון הוכחות נוסף שיתקיים ביום חמישי, ה-26.12.2019, בשעה 11:00 בפני השופט עבאס עאסי, בבית משפט השלום בירושלים, בתביעה של צלם העיתונות נידאל שתיה נגד מדינת ישראל (ת"א 15466-05-17):

*אזהרה – שני דיונים קודמים בתיק בוטלו בבוקר הדיון עצמו, מאחר שהשופט לא הגיע. בדיון האחרון שבוטל, התקשרו מהמזכירות בשעה 10:00 כדי להודיע לי שהדיון בשעה 9:00 מבוטל (חיכינו מחוץ לאולם...)*

בשעה שנידאל שתיה, צלם עיתונות פלסטיני, תיעד הפגנה פלסטינית ליד מחסום חווארה לציון יום הנכבה בשנת 2015, וטרם החל חיכוך בין החיילים לבין המפגינים שרק החזיקו דגלים וגזרי נייר בצורה של מפתחות וקראו ססמאות, חיילי צה"ל ירו כדורי גומי ביד ובבטן של אישה מאיטליה, אף שהיא הרימה ידיים באוויר כדי לסמן לחיילים שההפגנה אינה אלימה או חמושה. מיד אח"כ החיילים ירו בפניו של נידאל, זאת אף שידעו בוודאות כי מדובר בצלם עיתונות והוא עמד יחד עם קבוצה של עיתונאים בצד המפגינים.

הכדור חדר את מסיכת הגז שנידאל חבש ופגע בעינו. נידאל איבד את ראייתו בעין שמאל כתוצאה מפגיעה ישירה של כדור הגומי שנורה לעברו, ובכך הוא איבד את "כלי העבודה" שלו כצלם. כמובן שכל הצילומים של צה"ל מיום האירוע, ממצלמות האבטחה במחסום, נעלמו/הושמדו.

אין צל של ספק כי החייל שירה בפניו של נידאל ידע היטב שמדובר בעיתונאי –נידאל היה עם קבוצת העיתונאים, נשא מצלמות מקצועיות גדולות, לבש אפוד עם כיתוב PRESS , חבש מסיכת גז על פניו, והביט דרך המצלמה.

להבדיל מהרגישות הרבה של חיילי צה"ל לצלמי עיתונות פלסטינים ולקריאות ליום הנכבה, באירוע שהתרחש במחסום חווארה כחצי שנה לאחר אירוע הירי בנידאל, עשרות מתנחלים זרקו אבנים על רכבים פלסטינים שעמדו שם, שרפו רכב של פלסטיני, ושברו חלונות של הרכבים עם מקלות, אך חיילי צה"ל לא זרקו רימון הלם או גז אחד, לא ירו כדור אחד ולא עצרו או עכבו מתנחל אחד (גם במקרה זה, הצילומים ממצלמות האבטחה במחסום נמחקו ב"טעות").

מדובר בתקיפה שלישית של חיילי צה"ל כלפי נידאל – בשנת 2013 נידאל צילם קבוצה של חיילים מתעללת בחקלאים פלסטינים. כאשר הקצין ראה את נידאל מצלם, הוא הסתער עליו, חנק אותו, לקח ממנו באלימות את המצלמות ונתן אותן למתנחלים מאלון מורה (בעקבות הגשת תביעה אזרחית, המדינה פיצתה את נידאל בעניין אירוע זה); בשנת 2016 חיילי צה"ל ירו רימון גז מדגם חדש לעבר ראשו של נידאל, הקסדה שחבש נמעכה והוא סבל מזעזוע מוח.

למרות שנידאל חושש שחיילי צה"ל יתקפו אותו שוב וכי הוא עלול לאבד גם את עינו הימנית, בשל אהבתו לצילום והצורך לפרנס את משפחתו, נידאל ממשיך לצלם באופן מוגבל ומצומצם באמצעות עין ימין, שחיילי צה"ל בינתיים מותירים אותה בשלמותה.

המדינה טוענת כי מדובר ב"פעולה מלחמתית", המקנה לה חסינות מפני תביעות נזיקיות.

נוכחותכם/ן בדיון חיונית ביותר! אלימות כוחות הביטחון כלפי עיתונאים חייבת להיפסק! לפרטים נוספים, ניתן ליצור קשר עם עו"ד איתי מק (050-7583741) או באמצעות אימייל [email protected]

--
איתי מק, עו"ד
בניין כלל, משרד 745
רח' יפו 97, ירושלים
טל' 02-5877766
פקס 02-5877744
נייד 050-7583741