מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 30/12/2019 11:30
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

על שופטים וגלגלים מאת אבי טננבוים

ציפי לוין יחסי ציבור
רח' סוקולוב 52 א' תל אביב 6228406
טל' 036042210 פקס 035467465 פלאפון 0505400379
[email protected]

על שופטים וגלגלים
מעולמו של שופט תעבורה
מאת: אברהם טננבוים
עורך: חיים פסח
* * * *
280 עמודים, 85 ש"ח

בשפה קולחת ועשירה, במבט ביקורתי אך אוהב ובחוש הומור רב, מתאר השופט בדימוס ד"ר אברהם טננבוים את קורותיו של בית המשפט לענייני תעבורה בירושלים, בו ישב בדין במשך שנים רבות.
השופט טננבוים גזר את דינם של לפחות 80 אלף נאשמים. עברו לפניו עשרות אלפי אנשים, אלפי שוטרים ומאות מומחים. הוא קרא מאות אלפי מסמכים הכוללים בקשות, טענות ומענות, אך בעיקר שמע סיפורים. הוא הקשיב לסיפורים אמיתיים וסיפורים מופרכים, סיפורים מצחיקים וסיפורים עצובים, סיפורים משעשעים וסיפורים נוגים, סיפורים מרתקים וסיפורים משעממים, סיפורים הזויים וסיפורים מציאותיים, סיפורים שלא ייאמנו וסיפורים שלא ייאמנו עם הוכחות שהם אכן קרו. הוא שמע טענות ממולחות ומפולפלות מכל הסוגים והמינים, ובכל זאת, למרות ניסיונו הרב, הופתע שוב ושוב מרעיונות שנונים ותירוצים מקוריים שלא עלו על דעתו.
סיפוריו הקצרים, אשר כולם התרחשו במציאות, מתארים פסיפס מרהיב של טיפוסים וקשת רחבה של התנהגויות אנושיות - מוזרות ושגורות, מכמירות לב ומכעיסות, טראגיות וקומיות ותמיד אמיתיות. סיפורים אלה מוכיחים שוב ושוב כי המציאות עולה על כל דמיון.
* * * *
בית המשפט לתעבורה שונה משאר בתי המשפט בישראל. הוא מיוחד בכך שנאשמיו הם בדרך כלל אנשים הגונים מן השורה, אזרחים רגילים שאינם מואשמים בעבירות פליליות. זהו בית משפט שוויוני לחלוטין, שכן כולם מגיעים אליו: נשים וגברים, זקנים וצעירים, חרדים וחילוניים, יהודים וערבים, פרופסורים באקדמיה ופועלים קשי יום, רופאים בכירים ומלצרים צעירים, שומרי חוק ופורעי חוק.
דיני התעבורה הם החוקים והתקנות הנוגעים ביותר לחייו של כל אזרח. כיום יש למעלה מארבעה מיליון בעלי רישיונות נהיגה בישראל וכולם "לקוחות פוטנציאליים" של בתי המשפט לתעבורה. אין כמעט נהג שלא נעצר והואשם בידי שוטר, בעבירת תעבורה זו או אחרת. למעלה ממיליון דו"חות נרשמים כל שנה. מספר תיקי התעבורה בישראל הוא בערך פי 3.5 ממספרם של התיקים הפליליים כולם.
* * * *
כל נהג או נהגת וכל מי שמבלה זמן על הכביש, ימצא בספר עניין. ניתן ללמוד ממנו רבות על בית המשפט לתעבורה, על דיני התעבורה, על הליכים הנהוגים בעולם, על מה שניתן וצריך אולי לשפר, ואפילו על עתיד משפט התעבורה בעידן המכוניות האוטונומיות.

על ד”ר אברהם טננבוים
כיהן קרוב לשמונה עשרה שנה בבית המשפט השלום בירושלים, ונחשב כבר-סמכא בנושאים רבים הקשורים לתעבורה. בין פסקי הדין שלו היו כמה פסקי דין ראשוניים שקיבלו הדים רבים וחלק מהם מאוזכרים ונלמדים עד היום. חלק מהמלצותיו הפכו לחקיקה ראשית ומשנית.
במקביל לעבודתו השיפוטית עסק תמיד בהוראה, במחקר וכתיבה אקדמית. פרסומיו כוללים עשרות מאמרים אקדמאיים ומאות רשימות שהתפרסמו בבמות שונות ומגוונות בארץ ובחו"ל. ספרו "על שוטרים וגנבים: סוגיות בקרימינולוגיה" יצא לאור במסגרת האוניברסיטה המשודרת.
הוא בוגר הפקולטה למשפטים ובוגר מדעי המחשב ומתמטיקה, בפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע, באוניברסיטה העברית בירושלים; בוגר מדעי הרוח והחברה באוניברסיטה הפתוחה; בעל תואר דוקטור בקרימינולוגיה , במחלקה לקרימינולוגיה, אוניברסיטת מרילנד, ארה"ב.
יליד עפולה, 1960. כיום מתגורר בירושלים, נשוי + שלושה ילדים.
"את ספרו של ד"ר טננבוים קראתי בשקיקה, וכמה טעמים לדבר: שפתו הצחה, מבטו הבוחן - מבט של שופט עתיר ניסיון. ובצד כל אלה -  חוש ההומור דק אך מפותח, השזור בין השורות ומחפה על החשיפה הרגישה לקושי ולמצוקה האנושית הנחשפים בבית המשפט".
(מתוך אחרית דבר של השופט אליעזר ריבלין (בדימוס), המשנה לנשיאת בית המשפט העליון).

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.