הודעה לעיתונות

הקרבת הרובע יהודי בירושלים במלחמת העצמאות

בעוד כחודש אמור להתפרסם הכרך השביעי של מחקרי על מלחמת העצמאות "הקרבת הרובע היהודי" להלן הטקסט על גב העטיפה. אשמח להתראיין בכל כלי תקשורת.

סוף החודש הראשון של המלחמה, דצמבר 1947, החלה הסתננות של יחידות צבאיות וקבוצות ערביות של מתנדבים, לארץ ישראל. משימתן – החרבת יישובים יהודיים עד היסוד. בזה עוסק השעה הראשון. ב-20 בינואר 1948 תקף גדוד הירמוך הראשון, שהיה מורכב מחיילים סוריים, את קיבוץ יחיעם בגליל המערבי, ונהדף. כעבור חודש תקף גדוד הירמוך הראשון , שהיה מורכב מחיילים עירקים, את קיבוץ טירת צבי בעמק בית שאן, ונהדף גם הוא. התברר שלא רק פלסטינים, אלא גם חיילים מאומנים ממדינות ערב, מתקשים להשיג את משימתם הראשונה – השמדת יישוב יהודי.
השער השני עוסק בפיגועי תופת הדדיים, בעיקר בירושלים. היהודים פוצצו את מלון סמירמיס בשכונת קטמון. הערבים פוצצו מכוניות תופת, שהחמור שבהם היה בבנייני הסוכנות, מתחת ללשכתו של בן גוריון, שנעדר ממנה באותה עת. מספר ההרוגים משני הצדדים זינק, ולא נמצאה דרך לבלום הדרדרות נוספת.
השער השלישי עוסק בפיתוח, ביצור וברכישת אמצעי לחימה, שבהם התגלה הגניוס היהודי בכל תפארתו.
השער הרביעי עוסק במהלכיו של המפקד החדש של ירושלים, דוד שאלתיאל, שהגיעו לשיאן השלילי ב"מבצע שמואל" אשר נועד להשמיד אוטובוס ערבי על הכביש שבין לטרון לרמאללה. המבצע נכשל, ונהרגו במהלכו המפקד, נעם גרוסמן, וחמישה-עשר מפקודיו.
השער החמישי עוסק בהזנחת הרובע היהודי, עד כדי הקרבתו, ומתאר את המחדלים האזרחיים והצבאיים, דווקא בגזרה כה קדושה לעם היהודי, דבר המחזק את הסברה כי מדובר במהלך מכוון, כחלק מן ההבנה שבין בן גוריון למלך עבדאללה, להעניק לירדן את השליטה על חלקי הארץ שהועיד האו"ם למדינה הפלסטינית.
השערים השישי והשביעי, עוסקים בתפקודם של אצ"ל ולח"י בחלקה הראשון של המלחמה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אורי מילשטיין.