מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 14/01/2020 10:30
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

ברגע האחרון מאת לאה ברק הוצאת כרמל

ציפי לוין יחסי ציבור
רח' סוקולוב 52 א' תל אביב 6228406
טל' 036042210 פקס 035467465 פלאפון 0505400379
[email protected]

חדש בהוצאת כרמל
ברגע האחרון
מאת: לאה ברק
עיצוב עטיפה: ינאי סגל
* * * *
218 עמודים, 84 ₪

תעלומה גדולה מלווה את חייהם של גיבורי הרומן: ענת – מורה לספרות בבית ספר תיכון, ושלום – שרת בית הספר. על אף הפערים הגדולים ביניהם, הקשר הנפשי מתפתח ומעמיק. תעלומה זו מלווה בתופעות תמוהות נוספות בחייה של ענת: מחלתה המסתורית של האם, מעברי דירות בהולים, ולצדם – עולמו המורכב של שלום וילדותו הלוטה בערפל השכחה.
העלילה מתפתחת לכיוונים מרתקים ולא צפויים עם הופעתן של דמויות נשכחות מן העבר, עד לסיום המפתיע החושף את קשיי העלייה והקליטה של מי שהגיעו אל המדינה בשנותיה הראשונות.
ספרים רבים נכתבו על אותה תקופה, חלקם הגדול מותחים ביקורת קשה על תהליכי הקליטה השגויים ועל תחושות הקיפוח של העולים. ייחודו של הרומן "ברגע האחרון" הוא בהתבוננות על התהליכים מנקודת מבט חדשה. אין בו האשמות וטרוניות, יש בו התבוננות, הבנה, ותאור ההתמודדות של שתי משפחות משני צידי המתרס: משפחת העולים החדשים מתימן ששלום הוא אחד מבניה, ומשפחתה של המורה ענת מוותיקי הארץ המוצאת את עצמה עם תינוקת לא לה, אותה הם מגדלים באהבה ובפחד תמידי פן תזוהה ותילקח מהם.
דרך ענת - המורה לספרות, עוסק הרומן ביצירותיהם של ביאליק, עגנון, אורי צבי גרינברג ועוד, ומעלה שאלות מרכזיות הקשורות במהפך שעברה הספרות מאז תנועת ההשכלה. מקום חשוב בדיון הספרותי יש לשירי שלום שבזי שהשנה מלאו 400 שנה להולדתו ועל שמו נקרא גיבור הסיפור.
לאה ברק, מורה ומחנכת, מרצה וסופרת. בעלת תואר ראשון בספרות עברית ותנ"ך ותואר שני בספרות עברית, מאוניברסיטת בר-אילן. עסקה בהוראת ספרות בתיכון והדרכת סטודנטים בהוראה. ניהלה שני בתי ספר תיכוניים של רשת אמי"ת, בתל אביב וברעננה. קיבלה פרס חינוך ממשרד החינוך בשנת תשס"א. לאחר פרישתה (לפני כ-19 שנים) החלה בכתיבת סיפורים קצרים לכתבי עת ספרותיים ובמתן הרצאות על ספרות עברית, בקתדרה העירונית ברעננה. בת למשפחה דתית-לאומית שמוצאה בפולין. גדלה בשכונת שפירא בדרום תל אביב של שנות הארבעים המאוחרות. מתגוררת ברעננה 43 שנים. נשואה לעמיצור, פרופ' להנדסה כימית באוניברסיטת אריאל, אם ל-5 ילדים.

ספריה הקודמים:
אחרי שהאורחים ילכו, רומן, הוצאת גוונים, 2011.
על שירי צבי יאיר, הוצאת משרד החינוך, 1980.
בעד החלון, רומן, הוצאת גוונים, 2014

כתובת דף הפייסבוק של לאה ברק:
https://www.facebook.com/leabarakauthor

משבחי הביקורת על "בעד החלון"
בספרה החדש אורגת לאה ברק ביד אמן את "גיזת הזהב היהודית". על רקע דרום תל אביב של ראשית שנות החמישים – ימי הצנע, העלייה הגדולה, השילומים ומגיפת שיתוק הילדים – היא שוזרת זה בזה עיירה מזרח אירופית קטנה עם עיר נמל לחופי הים האגאי, יהודים פולניים עם יהודים סלוניקאים, יידיש מתנגנת עם לאדינו רוויית ערגה ומוציאה מתחת לידיה צעיף פלאי, ססגוני ורוחש חיים. רומן אמיץ המבקש לפענח לא רק את סודו של הגורל היהודי המוליך בדרכו המפותלת שתי נשים זו אל זו על אף השוני והזרות הקיימת ביניהן כביכול, אלא לקיים דיאלוג מעמיק עם שתי פניה של התרבות שבתוכה צמחו.
פרופ' חיים באר
"ספר נפלא" – בלהה בן-אליהו, חוקרת ספרות
הספר ניצל מחשש דידקטיות בזכות יפי כתיבתה של ברק ובזכות כשרונה לבנות דמויות ועלילה מפרטי מציאות קטנים ולצרף פרוטות מידע להון אישי גדול.
צור ארליך, מקור ראשון
הספר פשוט "שאב" אותי לתוך עמודיו ונהניתי מכל מילה שבו.
עלמה ו. מועדון הקוראות של אתר סלונה
אני מעיד על עצמי, כי קראתי את "בעד החלון" בנשימה אחת, ובטוחני כי יותיר אצל כל הקורא אותו רושם עז ובל יישכח.
משה העליון, יו"ר ארגון ניצולי מחנות השמדה,
יוצאי יוון בישראל

לאה ברק משקיפה מבעד לחלון, ובעין רגישה היא מצלמת עולמות, שגורלם נפתל כמו פקעת של חוטי צמר – יידיש מזה ולאדינו מזה. ברק מצטרפת לשורה הולכת ומתארכת של יוצרים שחומרי הלאדינו ותרבותה מזינים את יצירתם.
פרופ' שמואל רפאל, ראש המרכז לחקר הלאדינו ע"ש נעימה ויהושע סלטי,
אוניברסיטת בר-אילן

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.