מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 28/01/2020 11:26
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

מר ואלכה מאת גדעון הרן הוצאת פרדס

ציפי לוין יחסי ציבור
רח' סוקולוב 52א' תל אביב 62284
טל' 5462070/6042210-03, פקס 5467465-03, פלאפון 5400379-050
[email protected]

"הטרילוגיה המסקרנת ביותר בספרות העברית כיום"
יותם שווימר עורך ומבקר

מר ואלכה

מאת: גדעון הרן
עריכה: אילנה ברנשטיין
סדרת מלח מים
הוצאת פרדס
*****
119 עמודים, 88 ₪

עם סוף המלחמה, שיכולה להיות מלחמת העולם השנייה אך גם כל מלחמה אחרת, ולאחר שהצליח להשתחרר ממחנה השבויים, בלי לעמוד לדין בגין תצפיות רפואיות שערך על שבויים רוסים, מחליט מר רוברט לאמץ זהות חדשה. מר רוברט הוא הרופא המוכר מספרו של אריך קסטנר הכיתה המעופפת, והוא גם מוזיקאי לשעבר שהקריירה המוזיקלית שלו, כמו חייו, היא דבר והיפוכו. הוא החולם הגדול, הפנטזיונר הגדול עוד יותר והאיש שחייו הקודמים, שלקחו ממנו את אשתו ואת בנו, שרטו בו לבלי הכר.
כחלק מזהותו החדשה משנה מר רוברט את שמו למר ואלכה ומתחיל בחיים חדשים בכפר קטן ונחשל – בעמק יפה בין כרמים ושדות – נושא לאישה צ'לנית בת המקום ועובד כדוור. אלא שהבלון היפה שהוא ניפח מתפוצץ לו בפרצוף ומר רוברט, המוכר לכול כמר ואלכה, מוצא את עצמו נאשם ברצח אשתו, ואשם בעקיפין במותו של מר עכבר. כמי שכל רצונו לכפר על מעשיו ולהרבות טוב בעולם הוא יוצא למסע נקמה שהוא גם מסע שחרור וגאולה על מנת לחזור לזהותו המקורית ולחייו הקודמים.
ברומן פילוסופי־קיומי זה כובש גדעון הרן פסגות חדשות בכתיבתו. מר ואלכה הוא רומן מסע אפל, החומל בדרך כלל על דמויותיו ועל קוראיו, שנון, מחכים, מופרך ולעתים אף מצחיק עד דמעות.
הרן מעמיד בפנינו עולם כתיבה מרשים ויוצא דופן. לשון שמנסה לחמוק מגבולותיה, תחביר חריג (המייתר סימני פיסוק) היוצר מוסיקה חדשה, ספר המנגן את עצמו.
מר ואלכה מנהל דיאלוג עם יצירות מתחומי תרבות שונים שהשפיעו על עולמו של הסופר. בראש וראשונה המוסיקה. כמו בשני ספריו הקודמים של הרן, מככבת המוסיקה, בחזית וברקע, כמנוע מופלא. לאחריה מתכתב הרן עם דמויות מתוך שלושה סרטים של פליני האהובים עליו ואשר גם בהם תופסת המוסיקה מקום נכבד. ולבסוף, ספרו של אריך קסטנר "הכיתה המעופפת", בהשראתו נבנתה דמותו של מר רוברט – גיבור הספר
מר ואלכה הוא הספר השלישי בטרילוגיה שכתב גדעון הרן. קדמו לו מר עכבר ומר למפל, והוא משלים למעשה את המסע החיצוני והפנימי המקשר בין שלוש הדמויות, ובו בזמן מותיר כל דמות לנפשה ולכן גם עומד בפני עצמו. בכך הוא מאפשר לנו הקוראים לקרוא את שלושת הספרים בכל סדר שנחפוץ.

גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לאורי, נרי ורותם, צלם סדרתי, חי בעולם של צלילים ומתרגל באך בפסנתר. אוהב את המדבר, יזם. התגלגל לעולם המילים כמעט-במקרה ונשאר לגמרי-לא-במקרה

משבחי הביקורת על "מר עכבר":

מירי שחם, עורכת ומנחת סדנאות כתיבה:
"נגיד שאתם קוראים ספר שגורם לכם להתגרד מרוב הנאה כמו חתול מדושן שטובל באמבטיית שמנת; ונגיד שאתם מגיעים לעמ' 60-61 בספר, ואומרים לעצמכם, לא, לא יכול להיות שהוא כתב את זה. שלא לדבר על עמ' 40-41. ובכל פעם שאתם לוקחים את הספר ליד עולה לכם על הפרצוף חיוך אידיוטי של תענוג צרוף, ואתם קוראים לאט, ואז יותר לאט, כדי שלא ייגמר. ואחר כך קשה לכם להתאפק, ואתם קוראים מהר, אבל נשבעים לעצמכם שתקראו מחדש ברגע שתסיימו את הסיבוב הראשון, ובעצם אתם לא רוצים יותר ספרים, רק את הספר הזה, לקרוא אותו שוב ושוב ושוב, במעגלים, בלי לחגוג עם דגל ותפוח אבל עם חגיגה פנימית. בקיצור, תקראו את 'מר עכבר', לפני שכולם ידברו עליו. תגידו שגיליתם אותו ראשונים. איזה ספר!!!"

סלין אסייג, סופרת, זוכת פרס ספיר לספר ביכורים:
"הספר הזה גאוני בעיני. הכתיבה, הקצב, הרעיונות. זהו ספר חדשני ומרענן שלא קראתי כמותו...נהניתי מכל רגע. הוא עצוב ומצחיק ופרוע. מכתירה אותו כאחד הספרים הטובים שקראתי בשנים האחרונות. לא לפספס."

יותם שווימר, ynet:
"שימו לבכם ועיניכם ל'מר עכבר' ספרו המפתיע, העצוב והנהדר של גדעון הרן. הרן מציג בספרו כתיבה מרשימה ויוצאת דופן, מבלי שתיתפס לרגע כיומרנית או כמפגן ראווה אינטלקטואלי. זוהי יצירה מוזיקלית לכל דבר, שבה הלשון הופכת גמישה ותזזיתית, והתנועה לכל עבר הופכת תחת ידי המנצח של הרן לחגיגה של ביטויים רגשיים עזים."

אילנה ברנשטיין, סופרת:
"מר עכבר הוא אחד הספרים היפים, החכמים, העצובים, המצחיקים, הפסנתריים שקראתי זה זמן רב. ולא יהיה זה חסר אחריות מצדי אם אומר שעמודים 88-1 הם יצירת מופת קטנה."

משבחי הביקורת על "מר למפל":

"מר למפל" הוא הספר השני בטרילוגיה של גדעון הרן על גיבורי ילדות צדדיים – אחד המהלכים הספרותיים הכי מעניינים שיש, ובאופן ספציפי, הטרילוגיה המסקרנת ביותר בספרות העברית כיום. כמו בספר הקודם, "מר עכבר", גם כאן הרן מרהיב בלשון שמנסה לחמוק מגבולותיה, והוא מצליח לייצר טקסט מטריד, אך נוגע ללב, על בדידות וחוסר אונים, אובססיה וכישלון של האדם לחיות את חייו.
יותם שווימר

"ספר חדש ששווה לבדוק הרואה אור בסידרת 'מלח מים' המשובחת של הוצאת פרדס" - טיים אאוט

"תודה שטילטלת אותי מאיזור הנוחות, גדעון" - ענבר אשכנזי, סופרת עטורת שבחי ביקורת

"מצאתי בו עניין רב וסקרנות. ספר שונה ואחר מכל בחינה שהיא" - שניר פלג , אתר הספרים נוריתה

"הרן מגלה סגנון כתיבה ייחודי מעין כמוהו, שונה מאד...הוא בנה נובלה יוצאת דופן, מקורית מאד, אחרת...יצירה נוגעת, מרגשת, נועזת"
דורון בראונשטיין, בלוג 'חי תרבות'

סידרת "מלח מים" – הוצאת פרדס
'מלח מים' היא סדרה משובחת לפרוזה עברית מקורית מבית פרדס הוצאה לאור שזוכה בשבחי הביקורת.  בסדרה זו אנו מבקשים לתת במה לספרות רעננה וחדשנית מאת כותבים המבקשים לספר סיפור, ולעשות זאת בקולם שלהם. המלח והמים הוא מה שישנו לפני שנוסף כל השאר, לפני שתובל ושוייף וגוהץ בקצוות. איננו מבקשים לביית את הפרא העומד בשערי השפה, אלא לשמוע את קולן והדן של המלים הצומחות מן המקום, מבלי לגזום, מבלי לשתול את הסיפור באדמה אחרת, בשפה אחרת, בפיו של גיבור אחר. 
את כותבי הסדרה מלווים טובי העורכים: סמי ברדוגו, עינת יקיר, עמיחי שלו, עמרי הרצוג,  יותם שווימר, אילנה ברנשטיין ועוד. 
עד כה ראו אור בסדרה 23 ספרים

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.