מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 26/02/2020 10:21
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

ממזרח יפרוץ הר געש/מתי שמואלוף

ציפי לוין יחסי ציבור
רח' סוקולוב 52א' תל אביב 6228406
טל' 03-6042210, פקס 03-5467465, פלאפון 050-5400379
[email protected]
ממזרח יתפרץ הר געש
מאת: מתי שמואלוף
ספרי עיתון 77
******
235 עמודים, 80 ₪
הספר רואה אור בסיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות של מפעל הפיס,
בתמיכת קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות, תל אביב
ובסיוע הקרן לקידום היוצר והיצירה הישראלית של אקו"ם.

הגדרת הקול הפוליטי והתרבותי של הדור השלישי המזרחי יצרה קאנון חלופי לזה הישראלי. המשורר, הסופר והעורך מתי שמואלוף הוא בין הכוחות שהניעו את התהליך האמור, וליוו את "התפרצות הר הגעש" במילים פרשניות ליצירה החברתית והמזרחית. בליקוט מאמרים והרהורים מהעשור האחרון שמואלוף מציע מבט עומק בשירתם של ארז ביטון, ברכה סרי, אמירה הס, מירי בן־שמחון, רוני סומק, יעקב ביטון ועד משוררי ערס־פואטיקה; בספרות של רונית מטלון ושמעון בלס; באמנות של אלי פטל ויוסף ששון צמח; ובמוזיקה המזרחית לאורך הדורות ועד ימינו; בסרטים "מתחת לאף", "הגנב מגנב פטור, "ביקור התזמורת", "אז'י איימה" ו"המלכה חנטרישה" – זאת כדי להעלות מתוך אוקיינוס הבושה אבני חן שנשכחו מההיסטוריה בישראל.
באמצעות התבוננות ביהלומי האמנות הוא מעמיד כתר קאנון עוצמתי של זוהר ויופי, שהולך ומקבל הכרה כחלק בלתי נפרד מהתרבות, הפוליטיקה, והכלכלה של החברה הישראלית. בזמן כתיבת ועריכת הספר, שמואלוף יצא לחיים חדשים בברלין; בריאיון שהוא עורך עם האמן יוסף ששון צמח, נכד לרב הראשי של בגדד, שמתגורר באמסטרדם, ובמאמר על התרבות העברית-גרמנית, מסתמן לעינינו השינוי הדיאספורי בזמן אמת - מכתיבה על הגירה, להגירה עצמה. לאחר שנים שבהן בחן את תרבות הוריו והקולקטיב המזרחי, נדרש שמואלוף להגדרת מיקומו מחדש - בתוך אירופה - כיהודי מזרחי. בנספח הספר מופיע ריאיון ייחודי שערך המשורר והסופר ד"ר אלמוג בהר, עם המשורר והעורך דורי מנור ועם שמואלוף. לספר נוספה אחרית דבר מאת ד"ר אלמוג בהר וד"ר יובל עברי, ששופכים אור על ההקשר שבתוכה נעה כתיבתו של שמואלוף.

על המחבר
מתי שמואלוף – משורר, עורך וסופר, פרסם שבעה ספרי שירה, האחרון בהם ראה אור בשנת 2019 בגרמניה "בגדד | חיפה | ברלין" (בהוצאת AphorismA) – אסופת שירה דו-לשונית, שכוללת שירים מששת ספריו. שיריו וסיפוריו זכו בפרסים שונים ותורגמו לשפות רבות ביניהן: כורדית, ערבית, גרמנית, יפנית, אנגלית, ספרדית ופורטוגזית ועוד.
ספר סיפוריו "מקלחת של חושך וסיפורים נוספים" ראה אור בשנת 2014 (כנרת זמורה דביר, בעריכת תמר ביאליק ופרופ' יגאל שוורץ) וזכה בפרס אתר "יקום ספרות" לאותה השנה. תסכית פרי עטו Das künftige Ufer שודר בשנת 2018 בתחנת הרדיו הגרמנית וי.די.אר [WDR]. בשנת 2018 גם פרסם בגרמנית בהוצאת אפוריסמא ורלג [ברלין]. ספרון קטן עם שירים, המתאר את הגירת הוריו מעיראק, סוריה ואיראן לישראל ובמקביל את הגירתו לברלין.
בשנת 2020 עתיד לראות אור רומאן ראשון שלו בהוצאת 'פרדס', בעריכת ורד זינגר.
ספריו זכו לפרסים שונים, ביניהם מענק הועדה האמנותית למפעל הפיס, מענק ספרות של קרן רבינוביץ', מענק יצירה של קרן אקו"ם. יצירותיו נכללו באנתולוגיות רבות של סיפורים, שירים ומאמרים. מחזה שלו עלה בפסטיבל "סמאל במה" באוניברסיטת תל אביב.
היה בין מקימי "גרילה תרבות" שחיברה יצירה אמנותית ומאבק חברתי. בברלין הקים את הקבוצות הספרותיות של "חאפלה פואטית" ו"אנו: יהודים וערבים כותבים בברלין".
כתב טורים וביקורות ב"ישראל היום" מיום הקמתו עד עזיבתו. לאחר מכן כתב טור "ישראלי בברלין" בעיתון "הארץ" והיום כותב טור באנגלית למגזין Plus61J. עובד בעריכה ספרותית, ותקשורת.

יליד חיפה 1972. בעל תואר שני בקולנוע והיסטוריה (אוניברסיטת חיפה). נשוי, גר בברלין ואב לילדה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.