מפרסם: סדן הפקת אמנות
תאריך: 05/03/2020 09:16
עדכון: 05/03/2020 09:17
נושא: אופנה, אמנות
תערוכת הוד קוטור
תערוכת הוד קוטור
תערוכת הוד קוטור
תערוכת הוד קוטור
תערוכת הוד קוטור
תערוכת הוד קוטור
הודעה לעיתונות

חלק מזערי מאוסף המוזאון הטקסטילי מהמאה ה16 ועד תחילת ה19 לצד אופנה איטלקית וישראלית-עכשיו בתערוכה

"הוד וקוטור"
"אופנה כראי לאֻמָּנוּת הטקסטיל היהודי באיטליה."
מוזאון יהדות איטליה ע"ש ש.א. נבון
פתיחה חגיגית : יום חמישי ה5.3.2020 בשעה:20:00
רח' הילל 25 ירושלים
אוצרת התערוכה : אילנה כרמלי-לנר
מוזאון יהדות איטליה ע"ש ש.א. נבון, אוצר בין כתליו אוסף יוצא דופן של תשמישי קדושה עתיקים מטקסטיל. מרבית הפריטים הם מן המאות ה-17עד ה19 ואחדים מתוארכים למאה ה-16.תשמישי קדושה אלה עוללים פרוכות, מעילי תורה, אבנטים ומפות לספרי תורה. לצידם יש באוסף טליתות מרהיבות והבדי ברית נפלאים. הפריטים נתפרו מאריגים יקרי ערך ועוטרו ברקמות משי בחוטי זהב וכסף.
היהודים נטלו חלק בפריחה התרבותית והאומנותית באיטליה ואימצו סגנונות ומוטיבים בני זמנם כדי לעטר את תשמישי הקדושה ואת כלי החול. השפע האדיר של עבודות רקמה ואריגים בבתי כנסת האיטלקיים יוצא דופן באיכותו: קטיפות בדוגמאות מתוחכמות ובדי דמשק וטפטה רקומים בחוטי משי,זהב וכסף.
כל תשמישי הקדושה באוסף המוזאון היו בשימוש משפחות וקהילות בכל רחביי איטליה והעברו באהבה ובחרדת קודש מדור לדור. רבים מהפריטים ניצלו בעתות מלחמה וחורבן.
התערוכה שוזרת פריטים מאוסף טקסטיל המוזאון המקימים דיאלוג עם האופנה העולם העתיק ועד לזו של המאה ה-20 תוך שהיא מפנה זרקור אל אופיה התרבותי של יהדות איטליה ואל השפעתה על אופנת העילית האיטלקית ובשלב מאוחר יותר על זו הישראלית .
מעצביי האופנה מאז ומתמיד קיבלו השראות לעיצוב בגדים מההיסטוריה של הלבוש ומן האֻמָּנוּת. יחד עם היותם מכתיביי טרנדים יש להם את הכישורים להיות פרשנים חברתיים לכן אין זה מפתיע שהשיח שנוצר בין האופנה לדת ואלמנטים ממנה היוו חלק מההשראה למעצבי אופנה שהרי בעולם שבו אנו חיים הדת והפולחן טבועים כמעט בכל דבר.
בתערוכה נבחנת בדרך ויזואלית מפגש בין עשרה פריטים שנבחרו מהאוסף לבין בגדיי הוט קוטור כשהטקסטיל ממנו עוצב הבגד הינו ראי להשראה של המעצבים מחפצי הדת היהודי האיטלקי.
תודות ל;
אווה ביטון, אילנה אפרתי, ארכיון לאופנה וטקסטיל ע"ש בנט ופאולין רוז, דנה וכסלר,מיכל נגרין, מירב פלג ושולה לוינטל.
אילנה כרמלי לנר-אוצרת
אתר המוזיאון:
https://www.moija.org/

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סדן הפקת אמנות.