הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: אין מקום לניצול המאבק בקורונה - לפגיעה בזכויות הדמוקרטיות הבסיסיות

המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי אומר: "ראשית כל, אני בעד המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. כמו כן, אני בעד נקיטת צעדים נוקשים וחריפים ביותר למניעת המשך התפשטותו של הנגיף שבמדינות רבות בעולם כבר גבה אלפי קורבנות בנפש. אם צריך לסגור מפעלים, בתי הספר וגני ילדים - לעשות כן. אם צריך לבודד אלפי אנשים על מנת שלא ידביקו את הסובבים אותם - לבודד אותם. אם זאת, שום מאבק בשום מחלה או נגיף (ולו מדבקים ומסוכנים ביותר) אינו יכול להצדיק קבלת החלטות שיש בהן פגיעה כלשהי בזכויות יסוד אזרחיות בסיסיות ביותר בכל מדינה בעולם (ובייחוד במדינות שמגדירות את עצמן, כדמוקרטיות).

על רקע הבהלה שיצרה התפשטות נגיף הקורונה בעולם (כולל, ישראל) ומאמצי הממשלה לבלימת ועצירת התפשטות המחלה הזאת בארץ, ממשלת ישראל החלה בנקיטת כל מיני צעדים של מצב חירום. חלק מהצעדים הללו, יש בהם כדי להוות פגיעה חמורה ביותר בזכויות יסוד דמוקרטיות של אזרחי המדינה.

קודם כל, אני מדבר על החלטת הממשלה בראשות נתניהו להוציא בלי פיקוח פרלמנטרי צווי חרום שמאפשרים לשב"כ ולמשטרה להשתמש באמצעי מעקב טכנולוגיים למעקב אחר חולי קורונה או חשודים בתור כאלה במהלך תנועתם ברחוב.

עם כל הכבוד לממשלת ישראל, זה לא תפקידו של שירות הביטחון הכללי לעקוב אחרי אנשים חולים (גם לצורך זיהוי מדויק של המקומות בהם ביקרו והסתובבו). אחרי אנשים חולים (כולל, במחלות הכי מדבקות) עוקבים בדרך כלל רופאים וצוותים רפואיים שמטפלים בהם בבית חולים או קופת חולים. יש סכנה לא קטנה, שבתירוץ המעקב אחרי חולי קורונה לצורך מניעת התפשטות הנגיף הזה השלטון פשוט מאוד יעקוב אחרי כל אדם ברחוב שהשמיע ביקורת נגד השלטון או מאיזושהי סיבה אחרת לא מצא חן בעיני השלטונות, וזה דבר מסוכן ביותר אשר עלול לסכן את הזכויות הדמוקרטיות הבסיסיות של אזרחי ותושבי המדינה".

ירושלמי ממשיך ואומר: "דבר שני, משרד המשפטים ושירות בתי הסוהר הכריזו על מצב חירום במוסדות הללו. בין היתר, שב"ס החליט להגביל עד מינימום ביקורי עורכי הדין אצל העצירים והאסירים. הדבר נעשה אומנם, בתירוץ מניעת ההידבקות בנגיף הקורונה. עם זאת ישנה סכנה שאינה משוללת יסוד, כי מעכשיו, המשטרה סתם ובאופן שרירותי תמנע פגישות עם עורכי הדין מאנשים שנעצרו על ידה, תוך ניצול ציני של התקנה החדשה. כמו כן, עכשיו יש סכנה שיהיה ניתן לעצור כל אדם ברחוב ולקיים דיון בהארכת מעצרו בדלתיים סגורות, תוך תירוץ באיסור התקהלות כדי למנוע הידבקות והתפשטות הקורונה.

הדברים הללו, בנוסף לצעדים נוספים של שעת חירום שהממשלה נוקטת או מתכננת לנקוט בקרוב מהווים פגיעה חמורה ביותר בזכויות יסוד דמוקרטיות של תושבי כל מדינה ומדינה שמגדירה את עצמה כדמוקרטית ושום מאבק מוצדק ככל שיהיה במחלות מדבקות נוסח נגיף הקורונה אינו מהווה הצדקה כלשהי לצעדים אנטי-דמוקרטיים כמו מעקבים ברחוב או הגבלת ביקורי עורכי הדין אצל האסירים. לדעתי, את הבעיה הזאת היה ניתן לפתור תוך כמה שעות, על ידי זה ששב"ס ומשטרת ישראל היו קונים כמות מספקת של מחשבים המצויידים בסקייפ או כל תוכנה אחרת לשיחות ווידאו ואז, היה ניתן לקיים שיחות בין עצירים ואסירים לבין עורכי דינם במתכונת שיחת ווידאו ללא צורך להגביל פגישות עם עורכי הדין, דבר שמהווה סכנה חמורה ביותר לזכות בסיסית של עציר או אסיר להיפגש עם סניגורו.

אני קורא לכלל הציבור בישראל בלי כל קשר לדעות הפוליטיות - שמאל וימין,
חילוניים ודתיים, תושבי הקו הירוק ומתנחלים, תושבי קיבוצים ומושבים,
יהודים וערבים, אנשי עסקים ושכירים - אני קורא לכולכם להתנגד בכל הכוח
לתקנות החדשות שהולכות (תוך ניצול ציני ושרירותי של המאבק הנכון והצודק
בנגיף הקורונה) לחיסול מלא של יסודות הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר במדינת
ישראל", כך מסכם שמואל ירושלמי את הודעתו הנ"ל.