הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: כבר שנים אני מתריע מפני רמת המוכנות הירודה למצבי חירום גלובליים במדינה

המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי אומר כי בבימים האחרונים נחשפה בצורה הרת אסון חוסר מוכנותם של מערכת הבריאות בישראל והמשק הישראלי בכלל למשברים ומצבי חירום גלובליים נוסח משבר הקורונה. בין השאר אומר ירושלמי: "את מצבם של מערכת הבריאות והמשק הישראליים אני מכיר היטב (כמו שאומרים, ממש ממקור ראשון. מאז מחאות הקיץ 2011, אני באופן שוטף וכמעט יום יומי (ולפעמים, אפילו פעמיים שלוש ביום) משתתף בכנסים, ימי עיון ושולחנות עגולים אקדמיים בנושאים שונים בעלי חשיבות לכלל הציבור (ביניהם, כנסים בנושא מערכת הבריאות בישראל ומחוצה לה). ברוב הכנסים הללו, אני גם מצליח לקבל רשות הדיבור להעלות שאלות לדיון ולהציע הצעות קונקרטיות שיש לי בנושאים הנידונים בכנסים הללו.

כבר יותר מפעם, במהלך השתתפותי בכנסים אקדמיים בנושאים רפואיים התרעתי והזהרתי מפני חוסר מוכנות משווע של מדינת ישראל ומערכת הבריאות שלה למצבי חירום קיצוניים כגון: רעידות אדמה קשות ורבות נפגעים, מגפות גלובליות (נוחסח מגפת הקורונה שקורת בימים אלה) ומצבי קיצון אחרים מאותו סוג".

ירושלמי ממשיך ואומר: "משך שנים התרעתי מפני מחסור בכמות מספקת של בתי חולים ותקני רופאים במוסדות רפואיים הקיימים. יותר מפעם, הצעתי, שעל המדינה לבנות בית חולים מודרני מקומי עם חדר מיון בכל עיר ומועצה מקומית בשטח המדינה. יותר מפעם (כולל, בנאומיי בהפגנות המחאה) העליתי הצעה שהמדינה תלאים את חברת טבע, תרחיב את הייצור בה עד למקסימום האפשרי ובנוסף, שיתחילו לקום חברות נוספות בבעלות ממשלתית שתפקידן יהיה לייצר כמות מספקת של תרופות וציוד רפואי בשטח המדינה, על מנת להבטיח עצמאות תרופתית וכן, עצמאות בתחום הציוד הרפואי מקסימלית, בין היתר, כדי להיות ערוכים ומוכנים מספיק להתמודדות עם מצבי חירום קיצוניים כמו זה, שכעת נוצר בעקבות התפשטות במגיפת הקורונה בארץ.

התפשטותה בממדים כה משמעותיים של מגפת הקורונה בשטח מדינת ישראל הוכיחה כאלף עדים, שכל הטיעונים שלי לגבי חוסר מוכנותה המשווע לשמים של מערכת הבריאות בישראל להתמודדות עם מצבי חירום רציניים באמת בעלי אופי גלובלי, כן התגלו כנכונים ביותר. וכעת, כאשר מדינת ישראל ניצבת מול אתגר כה קשה ומורכב של התמודדות עם מגפת הקורונה והמשבר שהמגפה הזאת יצרה, הייתי ממליץ למקבלי ההחלטות במדינה לשקול בשיא הרצינות הלאמת טבע והקמת חברות ממשלתיות נוספות לייצור תרופות וציוד רפואי, על מנת לאפשר להבא התמודדות יותר טובה ויעילה עם מצבי חירום קשים כמו זה, שיצרה התפשטות הקורונה בישראל. כמו כן, אני קורא להתחיל באופן מיידי בהקמת בתי חולים ממשלתיים בכל אחד מהיישובים העירוניים במדינה ולהגדיל את מספר הרופאים ואנשי צוות רפואי אחרים בארץ.

דבר נוסף, לדעתי כדאי ללמוד לנו דבר או שניים מסין ובין היתר, הייתי מציע שנלמד מהסינים איך תוך פרק זמן קצר ביותר לפרוס בתי חולים זמניים בעלי רמה. לסינים זה לוקח 10 ימים. גם אנחנו מסוגלים, אם נלמד לייצר את מה שצריך בשטח המדינה ולא נהיה תלויים ב-90 עד 100% בייבוא של דברים בסיסיים אותם אנו מסוגלים לייצר בהתבסס על כוחות ייצור מקומיים", כך מסכם שמואל ירושלמי את הודעתו בנושא הדרכים הנכונות להתמודדות עם קורונה ומצבים דומים אחרים.