הודעה לעיתונות

משבר הקורונה - צחוק מעבודה

משבר הקורונה - צחוק מעבודה
הכותב: יהודה עירוני, יען פרוייקטים בע"מ, מתכנן עסקי, [email protected]

הצליחו להרגיז אותי. לא סתם להרגיז, להרגיז ממש ממש ממש. דנים כבר שבועיים על ה"תוכנית הכלכלית" לחירום ובמקום יציאה כמו שצריך יוצא פלוץ קטן שבקושי עושה ריח.
אני נפעם וגם נכלם נוכח חוסר ההבנה של הדוברים למיניהם מהאוצר, מהכלכלה ומהתקשורת על עסקים קטנים ובינוניים. הם מדברים על "עצמאים" מבלי לדעת שמדובר על כ % 67 מהעסקים במשק ( 400 אלף עסקים) , הם מדברים על "חברות" מבלי לדעת שמדובר ב % 27 מהעסקים במשק ( כ 160 אלף עסקים) הם לא מכירים את מבנה המשק, לא מבינים ויודעים את המספרים ולכן יכולים לייצר רק פלוץ קטן ולא מועיל שבחלוף הזמן יהפוך לשלשול כלכלי כאוטי ללא שליטה או במילים אחרות מה שלא יוציאו עכשיו ישירות לעסקים ישלמו עוד מעט עם ריבית דריבית לבלתי מועסקים שיסתובבו ברחובות בין ייאוש לבין הפגנה לבין משרדי הממשלה ושלוחותיה.
אם ארצה להשמיץ, ואני רוצה במקרה הזה, אומר שפקידים שכירים שמשכורתם מובטחת לא יכולים להבין באמת לנפשו ומהותו של עסק קטן או בינוני. אין מומחה אחד לעסקים שמופיע בתקשורת והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שכל מהותה וקיומה הוא סיוע לעסקים ..דוממת או מדממת, לא יודע.
נעשה סדר..כ- 99 אחוז מתוך כ 600 אלף העסקים ( 598,648 בסוף 2018 ליתר דיוק) במשק הם עסקים "קטנים ובינוניים" על פי ההגדרה של ועדת המחקר של הכנסת. לא נתווכח כרגע עם ההגדרות, איך יכולה להיות הגדרה וחלוקה שכוללת כמעט את כל העסקים? כן, יש גם זעירים וקטנים ובינוניים..חלוקה לפי מספר העובדים וגם לפי המחזור. נעזוב זה לרגע.
בעסקים הנ"ל מועסקים יותר מ 60 אחוז ( 2.4 מיליון) מכלל המועסקים במשק ( מעל 4 מיליון). במגזר הציבורי מועסקים קרוב ל 1.4 מיליון מועסקים כ- 35 אחוז מכוח העבודה, השיעור הגבוה בעולם.
כלומר, כ 2.4 מיליון מועסקים בעסקים הקטנים והבינוניים. יותר מ 300 אלף עסקים הם עסקים של איש אחד. כ- 68 אחוז מהעסקים מעסיקים עד 4 עובדים. כ- 70 אחוז מהעסקים במשק הם בענפי מסחר ושירותים. הרוב המוחלט.
נו, אז מה זה אומר?
זה אומר שכאשר סגרו בהינף יד וללא מחשבה מעמיקה קניונים ועסקים הפועלים בהם, מרכזים מסחריים, רחובות מסחריים וסקטורים עסקיים שונים...סגרו את ברז ההכנסות ל כחצי מיליון עסקים, או, במילים אחרות שלחו הביתה לבטלה כפויה כ 1.5 מיליון עובדים, מתפרנסים ומועסקים, אלו מגיעים ועוד יגיעו בהדרגה לביטוח הלאומי, שירות התעסוקה או ל...לא חשוב.
והבעיה המרכזית היא אחת ועוצמתה גדולה מכל חולי הקורונה, יסלחו לי החולים. בשנה נסגרים כ- 45 אלף עסקים ונפתחים 55 אלף חדשים...אני מניח שלא צפויה בשנה הקרובה פתיחה של עסקים חדשים בהיקף דומה. רוצה לומר...בעצם...בהיעדר מכונות הנשמה לעסקים, כ 200-300 אלף עסקים ייסגרו ולכמיליון מועסקים לא יהיה לאן לחזור. זו הקטסטרופה האמיתית. זו המגפה.
והחבר'ה השכירים למעלה מצאו "פתרון" לבעיית התזרים בדמות הלוואות, ומי יחזיר את ההלוואות? ומה יעשו הבנקים למי שלא יוכל להחזיר? ולמה שעסק חפץ חיים גם אחרי הקורונה, מתי שזה לא יהיה, ייקח על עצמו עוד התחייבויות, זה מה שהיועצים של הסוכנות לעסקים מייעצים ללקוחותיהם?

אז מה כן ?.

מתבקש מנגנון פשוט, יעיל שעובד לגבי רוב מוחלט של העסקים. קודם לכל ביטול מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי, ביטול אגרות שנתיות לרשם החברות ( סעיף זה שווה כ 200 מיליון ₪), ביטול ארנונה עסקית לכמה חודשים, הקפאת החזרי הלוואות ומשכנתאות ל 3 חודשים. והעיקר..במקום ערבויות וכסף לבנקים על מנת שיתנו הלוואות לעסקים...הזרמת מזומנים לעסקים. איך? פשוט: חישוב של ממוצע תשלום המע"מ החודשי ששולם ע"י העסק ב6 חודשים אחרונים והעברת סך כ 70-80 אחוז משיעור מע"מ זה לחשבון העוסק. בלי בקשות, בלי להעסיק רואי חשבון, בלי טפסים ובירוקרטיה..
ולסיום אבקש להזכיר דבר אחד...כאשר לא יהיו עסקים פעילים לא יהיו למדינה הכנסות ממיסים...לא יהיו הכנסות...גם המגזר הציבורי יצטרף להתכווץ שכן, המגזר העסקי בישראל אחראי על 86 אחוז מהתוצר ומממן למעשה את המגזר הציבורי.
תהיו בריאים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- יען פרוייקטים בע"מ.