מצרף תמונות של חברים בקבוצת יתומים בוגרים-על מנת להמחיש שמדובר באנשים אמיתיים
מצרף תמונות של חברים בקבוצת יתומים בוגרים-על מנת להמחיש שמדובר באנשים אמיתיים
הודעה לעיתונות

מחאת יתומי צה״ל הבוגרים להכרתם כחלק ממשפחה שכולה ובני משפחת הנספה

עד כמה שזה נשמע תמוה, יתומי צה״ל אינם מוכרים כמשפחה שכֿולה ואינם נחשבים לקרבה ראשונה של החלל עם הגיעם לגיל 21, וזאת לפי ״חוק חיילים שניספו במערכה״, חוק שנחקק בשנת 1950 ועליו חתום דוד בן גוריון.
בשנים האחרונות התגבשו יתומי צהל הבוגרים באמצעות הרשתות החברתיות במטרה לזכות בהכרה כיתומי צהל וכמשפחה שכולה גם לאחר הגיעם לגיל 21. מטרת המאבק להביא לשינוי החקיקה, כך שיתומי צה״ל יוכרו גם הם כחלק ממשפחה שכולה לכל ימי חייהם ובכלל זה יוענקו להם זכויות נלוות בדיוק כפי שמוכרים ההורים השכולים והאלמנות (ללא מבחן גיל, מצב משפחתי, מצב כלכלי וכו').
במסגרת ניסיונותיהם ומאמציהם לשינוי מעמד היתומים הבוגרים (עד לפני כשנה וחצי- כאשר הייתה ממשלה פעילה), נפגשו נציגי הקבוצה עם חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית, עם קצינים בכירים בצבא ועם בכירים בממסד, לצערם עד היום לא זכו להתייחסות ולא נענו על ידי אף גורם ממסדי. נציגי קבוצת היתומים הבוגרים עדיין עוסקים במרבית זמנם הפנוי בנסיונות להביא את הבעיה למודעות בקרב הציבור הרחב, בעיקר בימים הקשים והמשמעותיים עבורם - הימים שלפני יום הזיכרון.
בשנים האחרונות נפתחה גם קבוצת פייסבוק סגורה ליתומי צהל בוגרים, והיא מונה היום 1,700 יתומים (החיים כדרך - יתומי צה״ל- [https://www.facebook.com/LoPagTokef/videos/871689986591468/ ]). הקבוצה הפכה לבית מיוחד ליתומים, שבו ניתן לשתף בתחושות, חוויות, פחדים ואפילו הומור שחור שזר לא יבין.
בין מנהלי הקבוצה, רות משאט אשר מובילה את המאבק להכרה ביתומי צהל הבוגרים, רות התיתמה בגיל 3 חדשים כאשר אביה נפל במלחמת יום כיפור. כיום עצמאית ובעלת משרד לייעוץ אסטרטגי. ומיכל דיין טלקר המנהלת יחד עם רות את קבוצת הפייסבוק של היתומים הבוגרים ומשקיעה את מירב זמנה בנושא. מיכל התיתמה מאביה בעת ששירת כאיש קבע בחיל השריון בהיותה בת ארבע, כיום עוסקת ומפתחת מיזמים בתחום האומנות. ועוד חברים נוספים אשר תורמים מזמנם. כל פעילויות הקבוצה נעשות בהתנדבות מלאה ע״י יתומי צה״ל בוגרים החברים בה.

לפרטים נוספים ותיאום ראיונות:
רות משאט: 050-4060851
מיכל דיין טלקר: 052-2312839
אביבה שורץ יחסי ציבור: 052-3244769 [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אביבה שורץ יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי.