הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: לפתוח מיד את כל השווקים בישראל

המשורר והפעיל החברתי שמואל ירושלמי כתב מכתב הזדהות עם הסוחרים והעובדיםשפרנסתם תלויה בפעילות השווקים, בו הוא קרא לממשלה להורות באופן מיידי על פתיחתם של כל השווקים במדינת ישראל, תוך כמובן, שמירה על אמצעי הזהירות הדרושים מסגרת המאבק במגפת הקורונה. המכתב מובא להלן:

"לסוחרי ועובדי כל השווקים ברחבי מדינת ישראל, שלום וברכה!

ברצוני להביע הזדהות מלאה אתכם, במאבקכם הצודק והנכון מבחינת האינטרס הציבורי הכולל, בדרישה לאפשר את פתיחת השווקים במסגרת ההקלות במגבלות המאבק בקורונה עליהן החליטה לאחרונה הממשלה.

עקב הסגר והמגבלות שהוטלו על מדינת ישראל במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, המדינה והמשק (ואיתם מאות אלפים ומיליוני אזרחים) מצויים במצב של קריסה כלכלית ובחוסר וודאות מוחלט לגבי עתידם. למעלה ממיליון איש הפכו למובטלים ואיבדו את פת לחמם; עסקים קטנים ובינוניים רבים קרסו ופשטו את הרגל. המון אנשים שחיים בחובות אינם יודעים כיצד יחזירו את החובות שלהם לבנקים וחברות אשראי. אחת הקבוצות שסובלות היום הכי קשה, אלו סוחרי ועובדי השווקים בישראל, להם הממשלה ממאנת לאפשר לשוב לעבודה.

המדינה אפשרה לפתוח את הסניפים הישראליים של רשת השיווק השוודית איקיאה. ביום הפתיחה המחודשת של רשת איקיאה במדינה, בכניסה לסניפי הרשת השתרכו תורים של חצי קילומטר, כאשר אנשים (לעתים קרובות בלי לשמור על שום מרחק בינהם) המתינו איזו שעתיים שלוש כדי להיכנס לתוך החנות. הממשלה (משך כל תקופת המגבלות) אפשרה את פעילות רשתות הסופרמרקטים המצויים בתוך מבנים סגורים, וגם לא עשתה כלום נגד אלו מהסופרים שהחליטו (על דעת עצמם) לעלות חלק מהמחירים תוך ניצול ציני של בהלת הקניות בזמן המשבר. באותו זמן, הממשלה סגרה את כל השווקים (הנמצאים בשטח פתוח תחת כיפת השמים) וגם עתה, אחרי ההחלטה (הנכונה ביותר) לאפשר את פתיחתן של החנויות הפועלות ברחוב ממשלת ישראל ממשיכה להתעקש בסירובה לאפשר את פתיחת השווקים.

לדעתי, בהתעקשות הממשלה למנוע את פתיחת השווקים, יש תערובת של טמטום עם איזה ינטרס פוליטי, אינטרס פוליטי שיכול לגרום לקריסה כלכלית של ערות ומאות אלפי אנשים - סוחרים ועובדים, שמטה לחמם תלוי בפעילות השווקים. החלטת הממשלה לא לפתוח את השווקים גם כן, מנוצלת לרעה על ידי חלק מרשתות השיווק הגדולות בתחום המזון, שתוך ניצול ציני ונפשע של משבר הקורונה מפקיעים מחירם מבלי שהממשלה תנקוף אצבע נגד התופעה המבישה והאסורה הזו בעת חירום. באותו זמן, עסקים קטנים ובינוניים ומיליוני כירים בכל שטחי העשייה קורסים כלכלית בלי לראות שום אור בקצה המנהרה.

רבים מהעסקים ככל הנראה לא ייפתחו גם עכשיו, אחרי ההקלות במגבלות המאבק בקורונה, משום פשיטת הרגל. אחרים יצטרכו לקחת הלוואות כדי להחזיר את החובות שהצטברו להם ולא לקרוס כלכלית לגמרי, הלוואות שאם לא יהיה בכוחם לעמוד בהחזרתן, הבנקים, כמו שאומרים, יאכלו אותם בלי מלח, בלי להתחשב בשום כלום - לא במצבם הקשה של החייבים, לא בילדים, לא בבני משפחה חולים או בעלי מוגבלות כלשהי. ויהיו גם מי שילכו אל "השוק האפור", מה שעלול להסתיים בהסתבבכות קשה עם פושעים אלימים. הקורונה האמיתית (הכלכלית) מתחילה רק עכשיו, בימים אלו.

בהזדמנות זו ועל מנת למנוע קריסה כלכלית, חברתית ובריאותית מוחלטת במדינת ישראל, ממנה לא תהיה חזרה, ברצוני לקרוא לממשלת ישראל להורות באופן מיידי על פתיחת השווקים, לצד מקומות אחרים שהוחלט לאפשר את פתיחתם. השווקים הם שטח פתוח ואם ניתן לפתוח את איקיאה שנמצאת בבניינים סגורים, אז אין שום סיבה למנוע את פתיחת השווקים (שהם, כפי שכבר ציינתי שטח פתוח הממוקם תחת כיפת השמים). קורא לממשלה לא לחכות ולו רגע אחד קט, אלא להורות באופן מידי על פתיחת כל השווקים בשטח המדינה ובכך למזער עד מינימום את הקריסה הכלכלית הקורת היום במדינת ישראל בעקבות משבר הקורנה.

בברכה ובהצלחה במאבק למען פתיחת השווקים!

שמואל ירושלמי - פעיל חברתי. באר שבע".