הודעה לעיתונות

קורונה, קפיטליזם וכיבוש

קורונה, קפיטליזם וכיבוש - גילוי דעת של קבוצת "הפועלות"

עשרות שנים של הפרטה וקיצוצים ב"צריכה הציבורית", בהתנהלות כלכלית נאו ליברלית, הותירו את ישראל עם מערכת בריאות מקוצצות ומורעבות שמתקשה לשרת את ציבור החולים בימים כתיקונם, על אחת כמה וכמה בימי מגפה כמו זו שאנו מצויים בה.

בתחתית "שרשרת המזון" של החברה הישראלית נמצאים מיליוני מובטלים ומובטלות, אנשים חסרי אמצעים ולעתים אף ללא פנסיה, וחסרי מעמד אזרחי או פוליטי כמו הפליטים בישראל, וכן הפלסטינים תושבי השטחים הכבושים – הגדה המערבית, ירושלים המזרחית ורצועת עזה.

מספר המובטלים בישראל עומד על מעל מיליון בני אדם. מספר הפלסטינים שנמצאים תחת כיבוש מונה יותר מחמישה מיליון בני אדם. כל אלה, לעומת בעלי ההון והשכירים הבכירים, לא יזכו לטיפול נגד הנגיף, לא למיטה, לא לבדיקה, ולא להכנסה למרות שהם מהווים רוב בקרב אוכלוסיית ישראל והשטחים הכבושים.

זוהי תוצאה של הפרטות פרועות באישור ממשלות ישראל לאורך עשרות שנים, שנים שבהן בעלי ההון הגדולים ניזונו מהמשאבים השייכים לכלל אזרחי המדינה, שנים שבהן בעלי ההון קיצצו בשכר העובדים וביטלו את זכויותיהם. זה היה עידן ניצול העובדים בכלל והעובדים הפלסטינים בפרט, עובדים הנמצאים תחת משטר כיבוש ומצור צבאי, בעוד בעלי ההון והתעשייה הצבאית הפיקו רווחים עצומים מהממשל הצבאי, שנים שבהן בעלי ההון הישראלים צברו עוד ועוד רווחים באישור המדינה על חשבון העובדים הזמניים, החלקיים, חסרי זכות התאגדות והזכות להפגין.

אל מול המשבר הזה והבאים אחריו, אם חלילה יהיו כאלה, יש צורך אפוא בשירות בריאות ציבורי חינם לכל אדם במדינה. שירות שוויוני המשוחרר מתכתיבי הרווח של בעלי הון, ודאי של כובשים ואדונים מבחוץ.

על רקע זה בולטת בחומרתה כוונותיה של ממשלת ישראל בדבר "סיפוח" חלקים מהגדה המערבית בחסות ממשל טראמפ ו"תוכנית המאה". "סיפוח", מלבד היותו מנוגד לחוק הבינלאומי וצעד שעלול לדרדר את האזור כולו לשפל חדש של אלימות ודיכוי, פירושו הבאה כפויה תחת "ריבונות ישראל" של עשרות אלפי תושבים פלסטינים. מנגנוני השלטון בישראל אינם רואים בתושבים אלה אזרחים או תושבים בעלי צרכים וזכויות, אלא נתינים שאותם יש להשפיל ולרמוס. ישראל שמתקשה להתמודד עם משבר הקורונה בשטחה בגלל הרעבה שיטתית של שירותי הבריאות, ודאי לא תוכל לקחת על עצמה את האחריות והטיפול על תושבים שנתפסים בעיניה כאויבים.

עובדה היא שאותה ממשלה נאלצת בעל כורחה לסגת מהסיפוח הנואל של שטחים בירושלים המזרחית וסביבותיה, ולאפשר במוצהר פעילות גלויה של שוטרים וחיילים פלסטינים כדי להתמודד עם המשבר.

אנו סבורים שלנוכח משבר הקורונה חשוב עוד יותר מבעבר להקדים תרופה לנגיף הסיפוח, בהכרה חד צדדית ובלתי מותנית במדינת פלסטין בגבולות 67' מצד כל מדינה ומדינה בעולם שטרם עשתה זאת, בצד תמיכה בזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים.

היום יותר מתמיד, רק הכרה כזאת תאפשר משא ומתן לשלום אמיתי בין שני צדדים שווים במהותם.

אורן פלד
אליעזר שגיא
רוסמרי סולן
יאפא שוסטר
יובל הלפרין
צילי גולדנברג

הפועלות

[email protected]