מפרסם: ציפי לוין
תאריך: 13/05/2020 10:50
נושא: ספרות
הודעה לעיתונות

"כשהשמש ברא צל" שירים מאת: ורדה אליעזר

ציפי לוין יחסי ציבור
רח' סוקולוב 52 א' תל אביב 6228406
טל' 036042210 פקס 035467465 פלאפון 0505400379
[email protected]

כשהשמש ברא צל
שירים
מאת: ורדה אליעזר
ג'וקר הוצאה עצמית
*******
89 עמודים, 68 ש"ח

לְחַבֵּק

וְהוֹפַעְתָּ.
לֹא חֲלוֹם
לֹא דִּמְיוֹן.
לְכָאן בָּאתָ.
וְהוֹשַׁטְתָּ יָדֶיךָ,
הַמְּפֻסָּלוֹת כִּידֵי אֵל,
לְהָסִיר אֶת קוּרֵי הַזְּמַן.
וְהוֹפַעְתָּ,
מְרַגֵּשׁ אֶת חוּשַׁי
שֶׁיַּאֲמִינוּ,
שֶׁיֵּדְעוּ שֶׁהִגִּיעָה הָעֵת
אֶת שִׂמְחַת הַלֵּב
לְהָאִיר וּלְחַבֵּק.

מדברי רפי וייכרט שהאיר וליווה את הספר:
ספר שיריה השני של ורדה אליעזר, כשהשמש ברא צל, מהווה מפגש תודעתי ורגשי של המשוררת עם הסובב אותה, בין אם הוא עכשווי ובין אם חלף, טרם נוצר או לא ייווצר לעולם. בשירים היא נפגשת עם היש ועם האינות, מתמודדת עם הקיים ועם החסר והנעדר, מביעה את התקווה לשקט ולאור מול תהיות וכאב טרם השלמה.
מארג נפשי מורכב זה מופיע הן בשירים אל ילדיה שלא נולדו והן בשירים אל אביה שחייו נדמו לעד, כשהשיח שלה איתם משמר את קיומם הרגשי. כמו כן הוא מאכלס גם שירים רבים הנוגעים להתמודדות של האדם מול עצמו ומול אתגרי החיים, ואת שירי הטבע, המתייחסים, בין השאר, לבעלי חיים שלרוב מורחקים מסביבתנו, אך בעולמה של ורדה אליעזר נשמרת גם להם זכות הקיום.

ורדה אליעזר, מוסמכת אוניברסיטת תל-אביב בלימודי עבודה, בוגרת אוניברסיטת בן-גוריון במדעי ההתנהגות, מגשרת ויועצת זוגית ואישית.
שירים וסיפורים שלה ראו אור באנתולוגיות שונות ובכתבי עת מודפסים ומקוונים.
ספריה הקודמים:
זכוכית השמיים הכחולה, ספר שירה, 2018.
גן השעשועים לכל הצורות והצבעים, ספר לילדים, 2012.

להלן מובאות חלק מההתרשמויות ומהביקורות שנכתבו אודות ספר השירים הראשון של ורדה אליעזר "זכוכית השמיים הכחולה":

"בעולמה השירי של ורדה אליעזר מהלכות דמויות שעולות בזיכרון ושהכותבת מקדישה להן שירי דיוקן מדויקים: האב כילד יתום והאם בעלת הרגליים העדינות, המהגרת בפתח הפחון, הירקן, הקצבית ורבים אחרים.
מן השירים עולה ילדות פתח תקוואית קסומה אך לא נטולת חששות. השירים נודדים על פני מקומות ושנים, מרקידים את הפאונה והפלורה הארצישראלית בשלל צבעים אבל גם צוללים לבארות של יגון. האושר והצער מועצמים בהם בתחביר שופע רגש המתרפק על העבר ובוחן את האפשרות לאצור את החוויות במוזיאון הפתוח, השברירי ובן־החלוף, מתחת לכיפת השמים."
רפי וייכרט

"יש לי נטייה לחשוד בכותבי שירה שמפרסמים את ספריהם הראשונים בגיל מבוגר. היו לך חיים שלמים לפרסם ספרים אז מה עשית בהם, סרגת גובלנים? נוסף על כך, בדרך כלל מי שעושה זאת לוקה בעבודת השירה שלו, בטיפול בשפה, מיומנויות שמשורר המקדיש את כל חייו לשירה אמור להחזיק בהן. במובן הזה, ספר השירים הראשון של ורדה אליעזר, "זכוכית השמיים הכחולה" (2018, הוצאת מוטיב), מכיל בתוכו מהלך יוצא דופן ואמיץ. המשוררת מפרסמת בסוף הספר צילום סרוק של מכתב ששלח לה אביה, נסים אליעזר, שנפטר בסמוך לצאתו של הספר לאור ולא זכה לראותו. במכתבו של האב יש הרבה מן האמת: "זה שאת התחלת לכתוב שירים שימח אותי מאוד, היות וגילך הוא הגיל שמתחילים לכתוב ודרך השירים לבטא מחשבות, רצונות והסימן ש"הנה יש לי מה לומר" אבל למען לכתוב אז ברור שיש לרכוש גם כמה שאפשר יותר ידיעות ודרך רכישת הידיעות גם לעצב סגנון ודרך המיוחדת לכל כותב שירים וגם במשך הזמן, אם הכתיבה ממשיכה להיות משהו רצוף, גם ליצב דברים מתוך השקפה ברורה מה את רוצה: איזה תוכן: ולמען מה נכתב שיר מסוים, אבל כל הדברים האלה באים במשך הזמן".
תאריך שליחת המכתב: 11.11.70. כמה מרגש ומעמיק מצד אב לכתוב כך לבתו."
אילן ברקוביץ

ובפוסט נוסף כתב והוסיף:
"השיר שלפנינו לקוח מתוך ספר השירים הראשון של ורדה אליעזר, "זכוכית השמיים הכחולה" (2018, הוצאת מוטיב, עמ' 22). איזה שיר נהדר ועשיר! שימו לב לשפה: "כללו"; "הודע" (ולא נודע, ליתר החלטתיות); "פחון" והשיא: "לולוו'ה" במקום לאה. חריגות השפה הללו, כביכול, מופיעות בתוך השפה ה"נורמטיבית", כמעט העיתונאית, של דיווח הדברים: "מרבד הקסמים" הוא השם שניתן למבצע עליית יהודי תימן ארצה בשנים 1950-1949 (כ-50 אלף יהודים עלו). המבצע נקרא גם "על כנפי נשרים" על שם הפסוק: "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי" (שמות, יט, ד וההקשר: המסר שנושא ה' אל משה כלפי העם על הר האלוהים בזמן יציאת מצרים).
לפני זמן-מה שאלתי משורר אחד המלמד שירה האם כאשר הוא מלמד את שירת קבוצת השירה "ערספואטיקה" הוא מלמד גם את שירי "המשורר האשכנזי האחרון" שלי לצורך השלמת התמונה. לא, הוא השיב לי החביב הלז, שירי המשורר האשכנזי האחרון הם שירים שנכתבו בתגובה ל ו-על. ובכן, מעבר לשירים הללו יש גם שירי ערספואטיקה דור שני ודור שלישי כמו למשל זה שלפנינו. אמה של המשוררת הגיעה מתימן. אביה מבולגריה. מי שיקרא את הספר ילמד על כך גם בלי התיווך של אותו משורר שומר סף של הגווארדיה הישנה."
אילן ברקוביץ

" 'זכוכית השמים הכחולה' ספר שיריה הראשון של ורדה אליעזר חושף עולם פנימי עמוק וכובש...
כבר בקריאה ראשונה הסתמררו זרועותי בכאב המילים. והכאב הזה עטוף הוא בניילון שקוף ונאה. תמיד מבטיח משהו בחובו. תקווה, או אולי התנצלות. מבין המילים נחשפת נשמתה העדינה והרגישה מאוד של המשוררת. אני קוראת את השירים היפים ונכבשת בקסם הזיכרונות, ההגיגים וההרגשות, בכאב ובעצב.
שמו של הספר "זכוכית השמים הכחולה" כבר מעיד על הלך הרוח בו, שבירות, זַכּוּת ועומק היריעה. ...
בין השירים נפרש עולמה המלא והעמוק עמוס הזיכרונות של המשוררת. ביתה הכפול מוצא, אמא עדינת הרגליים, יתמותו המוקדמת של אביה, מחלתה ובין לבין רחשי נפש בהירה וכואבת המכילה עצמה ומבשרת תקווה ...
בסוף הספר מזכירה ורדה את הוריה שהנביטו בה אהבת שירה ומביאה את מכתבו היפה והמרגש של אביה אליה:
"במשך הזמן, אם הכתיבה ממשיכה להיות משהו רצוף, גם ליצב דברים מתוך השקפה ברורה מה את רוצה. איזה תוכן, ולמען מה נכתב שיר מסוים, אבל כל הדברים האלה באים במשך הזמן" (קטע)."
ציפורה בראבי, Academics; News1.

" 'זכוכית השמים הכחולה', ספרה של ורדה אליעזר, איננו עוד ספר שירה - במובן הקלאסי, הפשטני, של ההגדרה.
זהו ספר מטאפיזי, רוחני ומעמיק מאוד.
זהו ספר שירה בעל נדבכים מגוונים של פילוסופיה, ועומקים לא-פיזיים - ומעבר לפיזיים - רבים.
קולה הלירי של אליעזר הוא קול אחר מאוד, ייחודי, ובשיריה הרגישים היא מצליחה לגעת בקורא באופן בלתי-אמצעי ובכך לקרב אותו אל תוך עולמה.
השירים היפים בספר, "ונציה", "תלויים", "כרכרה" ו"עצה" הצליחו לגעת בנבכי קיומי - ובדרכה של אליעזר - ללמד אותי אודות קיומי שלי בעולם."
דורון בראונשטיין, 'חי תרבות'

" 'זכוכית השמים הכחולה' הוא ספר שיריה הראשון של ורדה אליעזר... בשיריה היא נוגעת באהבה ובכאב הנובע ממנה, בתשוקה הממכרת, בשורשיה (אמה אביה), בהוויה הארצישראלית שלה, בהתמודדותה עם מחלת הסרטן, בכאב והבכי, ובתקווה.
במבנה הספר ניתן לראות את מעגליות החיים, את האהבה והתשוקה המהווים את הקיום שלנו, את הכאב והצער ולבסוף התקווה לאביבים החדשים...
שיריה של ורדה אליעזר ציוריים ומלאים בצבע ולחן... "
קרין מילשטיין, 'סלונה'

" 'זכוכית השמים הכחולה' הינו ספר השירים הראשון והנוגע אותו כתבה ורדה אליעזר מגשרת ויועצת זוגית ואישית. ורדה טווה דמויות מעולם הזיכרון ומהילדות שלה בפתח תקווה שהייתה מלאה בקסם אך גם רוויה בקשים.
הספר נפתח במילים היפות והאופטימיות האלה: 'כשאת הים עוטפת שמש תקווה ליום של טוב בי מפכה.'...
שיריה נושקים לדמיון ולטבע מאירים ומעירים את טבע האדם והיופי הסובב אותו. שירי ריחוף, שירי ביחד המפעמים בין השורות. ...
האושר והעצב משמשים בערבוביה בשיריה מלאי המשמעות של ורדה אליעזר, מעניקים לקורא הצצה נדירה אל תוך מוחה ומפעילים את הגלגלים בראש . בשירים עולים על המקצב הנכון, של כוחות הטבע והאדם שנוגעים מטבע הדברים האחד בשני כל הזמן. ...
העבר שופע רגש בשיריה היפים והמרגשים ומתוכו צפים ומתנגנים יופיים של החיים ולעתים גם צערם כמו הטבע שיודע עליות ומורדות כל הזמן. השיר שנושא את שם הספר הוא שיר מקסים ויפיפה. ... ספר מפתיע מומלץ!"
סיגי קדוש-סקירת ספרים, 'תפוז אנשים'

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציפי לוין.