שרה בל - אריזת המשחק
שרה בל - אריזת המשחק
שרה בל
שרה בל
הודעה לעיתונות

ניפגש בקלפים- שרה לימור בל וסדרת הקלפים ליצירת קשר בין הורים ומתבגרים

את סדרת הקלפים "יחד בשביל ההורות" יצרה שרה לימור בל, מטפלת ומייסדת "מרכז דניאל" בעקבות רגע מרפא אחד בין אב גרוש לבתו בת ה- 16 שלראשונה הצליחה לבטא את אשר על ליבה ובכך להביא לשינוי תפישת עולמו של אביה. בראיון עם נתנאל סמריק מבית ההוצאה לאור "קונטנטו נאו" היא מספרת כיצד ניתן לבנות גשר ולשנות דפוסים תקשורתיים באמצעות הבנה והכלה.

שרה לימור בל מזה שנים רבות שאת מלווה משפחות בטיפולים אישיים, מהו הקושי המרכזי המלווה מערכות יחסים בין הורים לילדיהם המתגברים?
"קיים נתק בין עולם המבוגרים לעולמם של בני הנוער, כך שלמעשה ההורים לא מצליחים להגיע לעולם של הילדים המתבגרים, הקושי מתבטא בעיקר בלהיות "נוכח ולא נוכח"- פעמים רבות הילדים מרגישים שלא רואים אותם, מקשיבים להם, שואלים אותם או לוקחים בחשבון את רצונותיהם. בטיפולים אני עוזרת להורים ליצור מערכות יחסים מיטביות עם הילדים המתגברים שלהם באמצעות תקשורת אפקטיבית ומקרבת המורכבת מנוכחות, קשר עין וקשב".
מהי מטרת הקלפים בטיפולים אלו?
"קלפי "יחד בשביל ההורות" הם למעשה כלי המפגיש בין הורים לבין ילדיהם המתבגרים לזמן איכותי תרתי משמע, זמן בו מתפתח דו שיח נקי וחף משיפוטיות המלמד את הצדדים לתרגל יחדיו נוכחות והקשבה, וזאת מתוך נקודת הנחה שהתקשורת היא היסוד ליצירת קשר, וכאשר זאת מתקיימת באופן לקוי היא עלולה ליצור מאבקי כח ואי הסכמות, המטרה המעשית של הקלפים היא לאפשר יצירת תקשורת פתוחה ולפשט מערכות יחסים מורכבות".
נערה בת 16 שעברה שינויים רבים בחייה מגיעה אליך לקליניקה במקביל לקשיים של גיל ההתבגרות היא חווה את פרידת הוריה, לטיפול מגיע אביה, הדמות ההורית המרכזית בחייה, מולו היא חווה קשיים רבים, ספרי לי על אותו רגע מכונן שהביא לשינוי בתפישת עולמו של האב ולשיפור במערכת היחסים בעקבות זאת?
"בבסיס מערכת היחסים הזאת היה קושי עצום שבו הנערה חשה שאין הבנה לצרכים ולציפיות שלה וזאת לנוכח אמונות מוצקות של האב, שהקשו עליו להגיע אל עולמה הפנימי של הבת. בעקבות כך נוצרה ביניהם תקיעות, בטיפול התמקדנו בהנחת היסודות לתקשורת מקרבת ופתוחה בה שני הצדדים יכולים להביע את אשר על ליבם וזוכים להתפתח ולהשתנות באופן העמוק והאמיתי ביותר ולחוות רגעים מכוננים, שמבוססים רובם ככולם על הקשבה אמיתית, מלב אל לב, במבט נוקב ועם מסרים ברורים- שמוצאים סוף סוף מקום".
כמו למשל?
"בעקבות אותו שיח פתוח שנוצר הבין האב לראשונה את הבקשה המהותית והעמוקה ביותר של הבת- לחיות את החיים ולא רק לשרוד אותם. שכן אותה תפישת עולם הישרדותית וכל ההשלכות הנוסעות ממנה הכבידו על החיים והרחיקו בין האב לבתו".
איך את ממליצה לעבוד עם הקלפים ברמה היום יומית?
"פעמים רבות כאשר לא מוצאים את המילים וחווים מתח רב סביב נושא מסוים הקלפים יוכלו להוות גשר ליצירת שיחה ושיתוף פעולה בממד אחר בין ההורים לבין הילדים המתבגרים שלהם. בבסיס הקלפים עומדת שאלה ולצדה כלי עזר המסייע להורה לפתח תקשורת מקרבת".
איך אפשר לעשות זאת בתקופה כזאת שבה כולם שקועים במסכים?
"זה פשוט יותר ממה שנהוג לחשוב. אחד מהמשתתפים שואל שאלה ונעזר בקלף ככלי מנחה וממקד. עצם היעדרם של המסכים והסחות הדעת מסייע לשני הצדדים להישאר בקשב ולהישאב אל תוך החוויה המשותפת. גם בטיפול בקליניקה אני מקפידה להרחיק את המכשירים הניידים ולמזער הסחות דעת ככל הניתן. לאורך כל השיחה המשתתפים נוכחים בשיח במלוא מובן המילה. ההורים והמתבגרים. הישיבה היא אחד מול השני ויש חשיבות ליצירת קשר עין – שדרכו ניתן להגיע למקומות עמוקים, ליצור אמון, להתחבר, לחוות ביטחון ולשוב לאותו קשר ראשוני המבטא את הבסיס ההיקשרות הבסיסי בין הורה לילד - אני פה איתך ושלך. בפגישה הזאת מתקיימת דינמיקה שונה, שלא יכולה לקרות בשיחה אקראית או בהתכתבות. זו גם הדרך להגיע אל נערים ונערות רבים אשר נהנים מאוד מקשר עין ומהידיעה, שיש שם מישהו שנמצא בשבילם שמוכן להקשיב להם בהכלה ובהקשבה פעילה".
אם אני מבין נכון על ההורה לקחת אחריות להתנעת התהליך, באילו כלים תוכלי לצייד אותו כדי לסייע לו להשיב את האמון של ילדיו בו?
"אמת, ההובלה ההורית היא מהותית, ובני הנוער משוועים להרגשה בה הם חשים מובנים ומוגנים. בני נוער חווים אירועים משמעותיים בחייהם, הן מהיבטים פיזיולוגיים והן מהיבטים חברתיים, רבים מהם חווים קשיים במערכות יחסים עם הוריהם. לפעמים כל שצריך הוא להקשיב, להביט בעיניים, לשאול שאלות ולאפשר את התקשורת הפתוחה, שמביאה לריפוי ולתחושת הודיה עמוקה, המקלה על הנפש. היו רגועים, קשובים, נוכחים – זה בדיוק מה שהם צריכים כדי להתפתח באופן עצמאי ובכוחות עצמם, לחוות ריפוי ולהתמקד בחייהם".
באמצעות קלפי "יחד בשביל ההורות" תוכלו גם אתם, הורים לילדים ולנערים מתבגרים ליצור את הדיאלוג הנכון לאיכות חיים ולמערכות יחסים בריאות. להזמנת חפיסת קלפים, התנסות בטיפול פרטני או טיפול און ליין וייעוץ ראשוני, צרו קשר
אורן גולן קונטנטו נאו 0507593020

או בעמוד הפייסבוק: https://bit.ly/2zyREeE

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קונטנטו נאו הוצאה לאור - ContentoNow.