מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 21/06/2020 12:57
נושא: ספרות
גרפיקה: יאנה סגל
גרפיקה: יאנה סגל
הודעה לעיתונות

תמונות חיים ישראליות של גיבורי השיגרה היומיומית

"אנשים רגילים", רומן תזזיתי, מכמיר לב, מצחיק ועצוב, מאת דב בהט ובעריכת לילי פרי יצא לאור בהוצאת טוטם.

לדברי פרופ' גבריאל מוקד: "מדובר באחת מיצירותיו המוצלחות של בהט, הספר הזה עוסק ברגילות שברגילות האנושית בארץ: זוג נשוי ממרכז הארץ, צחי וליאת ועמנואל, תינוק שנולד, אמה של הכלה ועוד שבע דמויות רקע – ובכל זאת הרומן הקצר הזה מוצלח מכיוון שהוא מייצג באופן חזק את מה שניתן לכנות, 'הרגילות הישראלית' נטו."

קוראים רבים, יזדהו עם דמויותיו של דב בהט בספרו החדש, "אנשים רגילים" וימצאו את עצמם כגיבורי הרומן. לכאורה, העלילה פשוטה, אף שמניעים אותה התרחשויות דרמטיות, הגם שהן יכולות ליפול על כל אחד בחברה הישראלית הצעירה. החידוש של הרומן הזה, לא בעלילה יוצאת-דופן, אלא ביכולתו המופלאה לתאר קשיים, שמחות, טרגדיות נורמליות ורגילות בצורה מעניינת ומושכת.

גיבורי הספר הם זוג ישראלי בתחילת דרכו, העושים את צעדיהם הראשונים כמשפחה ישראלית רגילה – וזה, מתברר, לא פשוט כלל: הבעל צחי, קורא מוני גז "ובחום היום הישראלי פותחת לו המלאכה את 'השריטה' שהביא איתו מהודו"; ליאת, אשתו, היא פקידה במשרד עורכי דין אפרורי והם גרים בדירת קבלן ב"כפר סבא הירוקה" עם בנם הפעוט עמנואל. צחי, מתקשה לעזור בעבודות הבית לליאת, הקורסת בין היתר, מרוב דאגה לעמנואל, שהתפתחותו המוטורית מתאחרת.

צחי וליאת כל כך רגילים ונורמליים, "הם כבר לא השתייכו לאפיונים המקובלים-מזרחים או אשכנזים, דתיים או חילונים, מאושרים או מדוכאים, מצביעי ימין או שמאל - אלא לקהל הגדול והאומלל של עבדי חובות המשכנתא למשך עשרות שנים." מאפיין אותם בהט בספר.

אופנות ועבודות חדשות, חוגי התפתחות, גנים חדשים, תאונות, משברים ומפגשים – כל אלה חולפים מעל לראשי בני המשפחה – לעתים במהירות, ולעתים מתעכבים לזמן מה. למרבה המזל ניצבת מול כוחות הטבע והחיים אנה, אמה של ליאת, המסייעת בעתות המשבר − ולא רק בכסף, מגורים ושירותי שמרטפות.

כבר בתחילתו של הפרק הראשון מכניס אותנו הסופר לאווירת הספר, רומז לנו על תפקידה של הסבתא ומצליח לעורר בנו סקרנות. "הסבתא אנה לא ידעה, שבאותו יום של אור בהיר ואושר עילאי עלו רגליה על מסלול רצוף קשיים שלא הכירה קודם לכן מעולם, ובאותה מידה גם לא תיארה לעצמה שתצטרך להתמודד עם הקשיים העקשניים הללו עד שארית ימיה. היא אפילו לא שיערה שדווקא הוא, עמנואל, נכדה מחמל נפשה, ישחק מבחינתה תפקיד כה מרכזי בהבהרתה של אמת חשובה, ויעזור לא רק לה אלא גם להוריו, ולכל יתר בני המשפחה, לגלות את מה שרבים אחרים כבר ידעו, ואף ניסחו בפתגם עממי נפוץ: החיים זה לא פיקניק".

כשנשאל בהט מהו המסר בספרו ענה: "גם לפני הקורונה, עבור מרבית המשפחות הרגילות, הפיקניק בישראל היה ונשאר קצת בעייתי, טעון הפתעות פה ושם".

דב בהט, הוא פרופסור אמריטוס, מדען מוביל בעל שם עולמי בגיאולוגיה, שפירסם יותר ממאה מאמרים, ספרים מדעיים ופטנטים טכנולוגיים בתחום מחקרו המדעי. לאורך השנים שימש בהט בתפקיד דיקן הפקולטה למדעי הטבע ורקטור אוניברסיטת בן גוריון, עד שבשנים האחרונות החל להקדיש את עיקר זמנו לכתיבת ספרות עברית. בהט פירסם מספר רומנים, ובהם "נפרטיטי וסגולה מהנילוס לזמבזי" (2012), "יקיצת נשיקה" (טוטם, 2013), ״משפחת שטורך" (טוטם, 2014), "מרד ההיפופוטמים" (טוטם, 2016) ו"יום השנה" (טוטם,2016). בנוסף, פרסם שלושה ספרי שירה: "אלופי החיים" (טוטם, 2014), "הציפור והים" (טוטם, 2015), משחק הפלנטות (טוטם, 2018), וכן שני קבצי סיפורים קצרים, "במשעול הקונספציות" (טוטם, 2015) ו"אישה חשובה מאוד בעיר" (טוטם, 2018).

"אנשים רגילים", דב בהט. עורכת: לילי פרי, עיצוב כריכה: יאנה סגל, מס' עמ' 151, מחיר 83 שקלים, הוצאת טוטם ספרים. לרכישה באתר ההוצאה www.totembooks.co.il ובאתר עברית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.