מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 05/07/2020 13:49
נושא: ספרות
גרפיקה: אלה רסקין
גרפיקה: אלה רסקין
הודעה לעיתונות

ספר שאומר בקול רם את מה שנשים רבות מרגישות אבל לא תמיד מעיזות לומר

'משהו קורה לאישה' ספר שיריה החדש של יעל צבעוני, עוסק בהיריון ולידה. באם, בגבר ואישה. על השנים שבהן היא מנסה לשוב להיות מי שהייתה, אבל כל כולה מגויסת לקראת משהו אחר, למען מישהו אחר. והיא מתגעגעת למי שהייתה ולמי שהייתה יכולה להיות.

משהו קורה לאישה, והיא הופכת לאם.

שיריה של יעל צבעוני הם מסע פואטי אימהי המשול להתבוננות במראות רבות בניסיון להבין מיהי האישה הזאת, מה נותר בה ממי שהייתה פעם, לאן פניה עכשיו, ובייחוד - איך תוכל להיאחז באהבה, בזוגיות ובכתיבה בשעה שהיא נסחפת בזרם האימהוֹת שהיו לפניה ויהיו אחריה. השירים נעים בין הרגעים של הגוף המשתנה, הזוגיות על סף משבר, אובדן היצירה, והעצמי החדש שנולד וכולם מכנים אותו "אימא".

התקופה של אחרי הלידה מלווה בבדידות, בעוצמה רגשית שוטפת, בבדיקה מחודשת של הנשיות והמיניות. למעשה, הכול כבר לא כמו שהיה, אבל בחוץ החיים נמשכים.

זהו ספר ייחודי בגילוייו ובחשיפת חיי האישה מאחורי המסווה החברתי. הספר נוגע בעולמה הפנימי וגם בהתמודדותה עם העולם החיצוני. קולה של האישה האחת הוא קולן של נשים רבות. הספר אומר את מה שנשים רבות לא יעזו לומר, ולכן הוא יכול לשמש מקור ליתר הבנה ולשיתוף עבור נשים רבות.

לדברי ד"ר מיה טבת דיין: "בין שיריה הפרטיים היא משמיעה קול נדיר בשירה העברית: זה העוסק במאמץ האדיר בהבאת ילד לעולם, בהקפאה ובהפשרה של עוברים. יעל צבעוני מעמידה שירה אישית חשופה, כנה ואמיצה, שהיא גם שירה אוניברסלית - על עצמה ועל כל האימהות כולן."

רון דהן: "נשיות, חושניות, חקירה עצמית לא מתפשרת מאפיניים את השירה של יעל צבעוני. לפנינו שפה חדשה, לא מצועצעת, השואפת לדיוק ולרוך."

אלי אליהו: "הַבֹּקֶר נָתַתִּי לְךָ אֶת קְצֵה הַחוּט / לַנְּשָׁמָה שֶׁלִּי כותבת יעל צבעוני באחד משיריה, ובעצם המשפט הזה מכוון אל כל מי שיקרא בספר הזה ובשירים של יעל צבעוני. השירים האלה הם קצה חוט לנשמה, גם לנשמה של מי שכתבה אותם, אבל גם לנשמתו של הקורא עצמו. כלומר זהו חוט שאפשר להיאחז בו ולהעניק לנשמה איזו נחמה. אין זו נחמה פשטנית אלא נחמה שנובעת מעצם המעשה השירי, מעצם הכתיבה, ומתוך היופי שהיא מצליחה להפיק גם ממקומות של סבל, כעס או בלבול.

הכתיבה של צבעוני כנה וחשופה, ומאפשרת לקורא להזדהות עימה וללמוד מתוך השירים הללו דברים רבים על עצמו."

יעל צבעוני מייסדת 'מבעד למילים – בית לכתיבה יצירתית'. מנחה ומלווה כותבים. מכשירה מנחי סדנאות כתיבה. עורכת. סיפורים, שירים וכתבות פרי עטה ראו אור בכתבי עת ובספרים. ספרה 'אחרי סוף הסיפור' ראה אור בשנת 2012. 'משהו קורה לאישה' הוא ספרה השני.

"משהו קורה לאישה", מאת יעל צבעוני צבעונים הוצאה לאור. 88 עמ' ;מחיר: 74 ₪.

להשיג בחנויות הספרים ובאתר ההוצאה, בלינק: https://tinyurl.com/y99ntd3a

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.