הודעה לעיתונות

עדת החינוך של הכנסת תקיים דיון בנושא העלמה והשתקה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני מספרי הלימוד במערכת החינוך הישראלית

ועדת החינוך של הכנסת תדון היום (רביעי, 15.7 בשעה 09:30) בהעלמה והשתקה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני מספרי הלימוד במערכת החינוך.
הדיון יתקיים לבקשתו של ח"כ עופר כסיף אשר הצעתו לדיון מהיר אושרה בנשיאות הכנסת.
כותרת הדיון: "דיון מהיר בנושא: "העלמה והשתקה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני בספרי הלימוד הישראליים"

הצעת הדיון מגיעה על רקע מחקר של פרופ' אבנר בן עמוס (אונ' ת"א) העוסקת בנושא, וחושף כי הכיבוש נעדר כמעט כליל מספרי הלימוד בהיסטוריה, באזרחות ובגיאוגרפיה.

ח"כ עופר כסיף, יוזם הדיון, מסר:
"מדינת ישראל מנהלת 53 שנים של שלטון כיבוש צבאי על העם הפלסטיני.
הצבא הישראלי שולט בפועל בכל תחומי החיים הפלסטיניים, מגביית מיסים, תכנון ובניה ועד לבריאות, חינוך ורווחה.
הדבר נעשה הן באמצעות שלטון ישיר בגדה המערבית והן באמצעות המצור המוטל על עזה.

הכרה בדיכוי שמפעילה ישראל כנגד העם הפלסטיני היא אבן דרך חיונית לפיתרון שיאפשר שלום ושגשוג לשני העמים.
על כן, אין זה מפתיע שהכיבוש נמחק מספרי הלימוד ומורים שדיברו עליו פוטרו.
הימין הקיצוני השולט בישראל מזה שנים ארוכות דואג לשטוף את המוח לבני הנוער כדי למנוע הקמת מדינה פלסטינית וכל סיכוי לשלום אמת"

בדברי ההסבר להצעת הדיון כתב ח"כ כסיף:
"במחקר שיטתי ומקיף של פרופ' אבנר בן-עמוס עולה תמונה מדאיגה בנוגע להעלמת קיומו של העם הערבי הפלסטיני והסכסוך על עתיד השטחים הכבושים.
מסקירת ספרי הלימוד לבגרות במקצועות אזרחות, היסטוריה וגיאוגרפיה, עולה כי לרוב הקו הירוק אינו מצויין כלל, ובמקרים המעטים שבהם מופיע, הוא מטושטש.
יותר מזה, העם הפלסטיני עצמו נעלם, נמחק מן התוכן.

עוד עולה כי, באף אחת מבחינות הבגרות להיסטוריה שנערכו בשנים 2010-2019 לא הופיעה אפילו שאלה אחת על השינויים ארוכי הטווח שחוללה מלחמת 67'.
גם בספרי האזרחות המאושרים קוצצה ההתייחסות הנוגעת לסכסוך ולשסע הפוליטי.
כך, ב-20 השנים האחרונות, לא הופיעה על הסכסוך שום שאלה בבחינות הבגרות לאזרחות.
במקצוע הגיאוגרפיה המפות השונות מתארות את המרחב שבין הים התיכון לנהר הירדן כמרחב ישראלי אחיד.
גם בחינות הבגרות בגיאוגרפיה התעלמו מהקו הירוק ומהפלסטינים.
העלמה והשתקה של המציאות הקיימת בפועל, של כיבוש ושליטה על עם אחר, מנוגדות למטרות חוק החינוך הממלכתי ולמטרות משרד החינוך בהוראת המקצועות לעיל."

לעמוד הדיון בסדר היום של ועדת החינוך: https://main.knesset.gov.il/Activity/plenum/Pages/Motion.aspx?itemID=2141411

המחקר של פרופ' בן עמוס: https://fs.knesset.gov.il/23/Committees/23_cs_bg_575906.pdf

ההצעה לדיון מהיר כפי שהוגשה לנשיאות הכנסת: http://fs.knesset.gov.il/23/Committees/23_cs_bg_575868.docx

הדיון ישודר באתר הכנסת: https://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Education/Pages/default.aspx