הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: יש פתרון למצוקת הדייגים בישראל

המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי, הוציא הודעה מיוחדת בה הוא שוטח את תוכניתו לפתרון המצוקה בה מזה שנים רבות שרויים דייגים במדינת ישראל. בהודעתו הנ"ל, ירושלמי אומר בין היתר דברים הבאים: "עובדי ענף הדיג בישראל, הם בין הקבוצות הכי סובלות וחסרות וודאות תעסוקתית במשק הישראלי. מזה שנים, דייגים ישראלים (לאורך כל החופים מחופיה של מדינת ישראל) סובלים ממשברים כלכליים קשים שפוגעים קשות בפרנסתם וביכולתם להתקיים בכבוד.

גם איסור על הדיג ליד חופי ישראל בחודשים של תקופת הרביה אצל הדגים, שמטילה הממשלה, גם רווחים בלתי יציבים ועוד סיבות - הופכים את העוסקים בענף הדיג בארץ לקבוצה סוציו-אקונומית שבאופן קבוע וכמעט בלתי פוסק סובלת ממצוקות ומשברים כלכליים מאוד קשים. המשבר הכלכלי והחברתי שנוצר בעקבות המגפה העולמית - הקורונה, החמיר עוד יותר את מצבם הכלכלי והחברתי הקשה בלאו הכי של דייגי ישראל.

לאחרונה בתקשורת הישראלית התפרסמו ידיעות על המשבר הקשה ממנו סובלים הדייגים מאזור עכו בצפון הארץ. אפילו שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אלון שוסטר ביקר במקום והוא מנסה ליזום כל מיני פעולות בדרג הממשלתי כדי לסייע לקבוצת דייגים הנ"ל להתמודד עם המצב הלא פשוט בו הם מצויים".

ירושלמי ממשיך ואומר: "אני מזה מספר שנים מתעניין בשאלת פתרון בעיותיהם של הדייגים במדינת ישראל ולכן, הנושא - הן של מצוקת הדייגים מעכו, הן של חבריהם מיפו והן מצוקותיהם של הדייגים ממקומות אחרים לאורך חופי ישראל -אינן זרות לי. כאן, אני רוצה (ממש על קצה המזלג) לשטוח את הרעיונות שלי לפתרון ממשי של מצוקותיהם של הדייגים בארץ.

ראשית כל, לדעתי יש לדאוג לפרנסה חלופית עבור הדייגים בחודשים בהם (בגלל תקופת הרביה אצל הדגים) משרד החקלאות ופיתוח הכפר אוסר על הדיג.לדעתי, על הממשלה להקים מסגרות ענפות ביותר של הכשרות מקצועיות שונות עבור הדייגים, במגמה (על חשבון הממשלה) להקנות לדייגים מקצוע נוסף ולשלוח אותם לעבוד במקצוע שלמדו, במהלך אותם חודשיים שלושה במהלך השנה שאסור להם לעסוק בדיג.

שנית, לדעתי (וזה מקבל אקטואליות יתר דווקא כעת, בימי משבר הקורונה), על הממשלה ליזום ולהקים משקי דיג בבעלות ממשלתית שאחת המטרות העיקריות שלהם תהיה, יצירת מקורות פרנסה קבועים ויציבים עבור העוסקים בענף הדיג. בין היתר, על מנת לאפשר לדייגים עבודה יציבה משך כל השנה, המדינה הייתה יכולה (ואת זה גם הצעתי במספר כנסים ודיונים מקצועיים מתאימים) לבנות באמצע הים פלטפורמות צפות ובהן אגמים מלאכותיים המותאמים לגידול דגי ים. לדעתי, אם המדינה הייתה עושה זאת, היה ניתן ללמד את הדייגים לגדל ולדוג דגים באגמים מלאכותיים ולספק להם פרנסה יציבה סביב כל השנה בפלטפורמות צפות כאלה לגידול דגים.

בנוסף למה שאמרתי לעיל, הייתי מציע לממשלה להחיות גם כן, את ענף גידול הדגים בבריכות דגים בקיבוצים ומושבים. זאת יכולה להיות גם הזדמנות לפיתוח ענף בריכות הדגים ביישובי חברה הערבית וכמו כן, בערים ויישובים עירוניים, במסגרת מה שנקרא: "חקלאות עירונית", תחום שבעשרים השנים האחרונות זוכה ליותר ויותר פופולריות ותפוצה - הן בארץ והן ברחבי העולם

לדעתי, על הממשלה לפעול בדחיפות והחלטיות מרביות ביותר כדי כמה שיותר מהר לספק לדייגי ישראל פתרונות ממשיים למצוקות ובעיות מהן הם סובלים. אין זמן להתמהמה ולחשוב פעמיים או עשר פעמים. האתגרים הקשים החדשים שהציב בפני כולנו בלי יוצא מן הכלל משבר הקורונה - מחייבים לפעול במהירות מרבית לפתרון - הן מצוקותיהם של הדייגים והן מצוקות אחרות מהן סובלת היום החברה הישראלית", כך מסכם את הודעתו הנ"ל שמואל ירושלמי.