הודעה לעיתונות

לימוד חשבון מהפכני באמצעות משחק שולחני ודיגיטלי והמורה חנה רוצקי

חנה רוצקי, יזמת, חובבת מתמטיקה ומורה לחשבון פיתחה סדרה של משחקים במטרה להעניק לדור הצעיר לימוד חוויתי של מקצועות מדעיים ומקצוע המתמטיקה בפרט ולחבר אותם אל עולם תוכן מרתק ומרחיב אופקים. בראיון עם נתנאל סמריק מייסד "קונטנטו נאו" היא מספרת על התשוקה מאחורי המיזם ומרחיבה על המשחקים השונים שפיתחה.

"כיף בין כוכבים", משחק הדגל שבהמשך אף התפתח לקייטנת קיץ- ממה הוא מורכב?
זהו למעשה משחק המשלב בין לימודי חשבון ללימודי אסטרונומיה, במשחק "טסים" אל ששת כוכבי הלכת של מערכת השמש באמצעות שלוש פעולות חשבון ו-4 קלפי חלליות לצד 108 קלפים - מטרת המשחק היא להתקדם על ידי חישובים מתמטיים פשוטים, המשחק משיג שתי מטרות, ראשית הוא מעניין ביותר וקל להתחבר אליו ושנית הוא מאפשר לתרגל מיומנויות חישוביות תוך כדי מפגש בין אישי על מצע חזותי מרתק וממוקד אך יחד עם זאת רחוק מאוד מהאווירה הבית ספרית, שעלולה לעיתים להביא לתחושה של דחק ולחץ סביב המפגש עם המספרים.
מי המנצח במשחק?
המנצח הוא זה שטס ראשון לכל ששת הכוכבים.
"כיף בין כוכבים" מורכב מארבעה לוחות משחק עליהם מודפסת מערכת השמש בצירוף הוראות הפעלה, 108 קלפי חידה, קובייה, ואסימונים המשחק מתאים מגילאי שמונה ומעלה ואף אם יש עניין ימצאו בו ערך והנאה רבה גם ילדים בגילאים צעירים יותר, מיועד לשניים עד ארבעה משתתפים.
במשחק הבא יש הבטחה יוצאת דופן שבה תלמידי כיתה א' וב' יוכלו להתנסות בכל התכנים הלימודיים להוראת החשבון בפרק זמן של 45 דקות בלבד, כיצד?
אכן כך, משחק הרפתקה בג'ונגל מתאים לתלמידי כיתות א' וב' ומאפשר להתנסות בעיקר התכנים הלימודיים בשנים אלו כמו חיבור בטור, חיבור מעבר לעשרת, חיבור פשוט יותר, חיסור וחילוק בשיטה ייחודית וחווייתית הנעשית באמצעות קלפי חידה, אסימונים וגרפיקה נעימה לעין. המשחק מתאים למספר רמות לימוד וניתן להתנסות בו גם על ידי סדנה דרך מערכת הזום. ההשתתפות במשחק מאפשרת ליצור מפגש ראשוני וחיובי עם המתמטיקה.
את המשחק "מרוץ מכוניות" את מייעדת לכיתות ג' וצפונה, במה הוא עוסק?
המשחק נוצר כשבני היה בכיתה א' וכחובב גדול של מוטוריקה הוא לא חדל לשחק בו עד שפתר את לוח הכפל השלם. המשחק מפתח מיומנויות של כפל וחילוק ומכיל "חיילי מכוניות", קובייה להרכבה עצמית, כרטיסיות ולוחות. במשחק יחשפו המשתתפים לתרגילי כפל וחילוק ובעיות מילוליות, חישובי זמן ועוד. כדי להעצים את הדרמה והאווירה המשחקית שילבתי במשחק מוטיבים רווחים ומוכרים ממשחקי קופסה כמו תור כפול או עצירה לחישובים- עד להצלחה! את המשחק ניתן לשחק בבית עם בני המשפחה והחברים או במסגרת סדנה קבוצתית אשר מועברת דרך מערכת זום ומלווה בהסברים וטיפים להתמודדות.
האם יש משחקים המתאימים לכיתות גבוהות יותר?
בהחלט משחק הפיצה מאפשר להתנסות בחישוב אחוזים באופן חוויתי על ידי הוספת רכיבים מחושבים למתכון פיצה- הפרס כמובן הוא גילוי מתכון לפיצה טעימה על ידי חישוב שברים פשוטים וחילוק לאחוזים. בנוסף לכך ישנו משחק ייעודי לחישובי סדרות- "רוצקי קוב".
חישובי סדרות בשיטה חווייתית.
"רוצקי קוב" הוא משחק לחישוב סדרות המבוסס על מבנה ה"רמי קוב". פיתוח המשחק נעשה על טהרת המתמטיקה ובדומה לרמי קוב הבנוי על 13 לוחיות, "רוצקי קוב" בנוי אף הוא על 13 לוחיות (סדרה של 13 מספרים ממינוס שש ועד פלוס שש ואפילו לוחית ג'וקר אשר מציינת את האינסוף ( +- אינסוף) ואותה ניתן לשים בקצוות בלבד. המנצח הוא מי שהצליח לפתור עשרה קלפים.
חנה, האם יש ערך חינוכי מוסף לשחקנים מלבד חישובים מתמטיים בצורה חווייתית?
בהחלט, את המשחק אני משווקת בשתי גרסאות- הראשונה- גרסת הקופסה הקלאסית והשנייה- הגרסה הדיגיטלית בה ניתנת לילדים הזדמנות להתנסות במיומנויות נוספות כמו ראיה מרחבית, גזירה והנדסה (גזירת כרטיסיות ובניית קובייה תלת ממדית באמצעות קיפול קצוות) בנוסף במהלך הקיץ אני פותחת קייטנת מדעים.
קייטנת מדעים בחופש הגדול, איך זה מתחבר לכיף?
חשבון הוא מדע, שפעמים רבות נחווה שלא בצדק כמקצוע משעמם. הוא מועבר מתוך ספר, כשהילדים ישובים בכיתה ורבים מהם מפתחים לאחר מכן חשש מעיסוק במספרים, חשש שעשוי ללוות אותם גם בשנות בגרותם. מילים אלו נאמרות מדם ליבי ומתוך החוויה האישית שלי כתלמידה שבעצמה חששה מחשבון ולא הצליחה להתחבר אל הלמידה הדידקטית מתוך הספר. בקייטנת הקיץ אני מראה שאפשר גם אחרת והחישובים המספריים הופכים לאומנות בפני עצמה. הקייטנה מחולקת למקצועות כאשר כל יום מוקדש למקצוע ייחודי – אופטיקה, פיזיקה, מכניקה וחשבון- בקייטנה המשתתפים משלבים בין חישובים מתמטיים לניסויים מדעיים- הזדמנות להקנות ערך, להרחיב אופקים ולגלות עולם מופלא גם בגילאים צעירים.
הקייטנה צפויה להתקיים באמצע חודש אוגוסט השנה.

חנה רוצקי, המורה לחשבון בשיטת "כיף בין כוכבים", מציגה דרך חווייתית להתנסות עם מיומנויות חישוביות והיכרות עם מושגים מדעיים. להזמנת שיעורים פרטיים עם משחקים, קייטנה, הפעלות, סדנאות ושיעורים פרטיים בחשבון צרו קשר דרך עמוד הפייסבוק כיף בין כוכבים.
https://bit.ly/3g3t0mt
או פנו לאורן גולן מקונטנטו נאו : [email protected] 0507593020

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קונטנטו נאו הוצאה לאור - ContentoNow.