הודעה לעיתונות

גוש שלום: יש שופטים בהאג! כללי המשחק משתנים. כדאי לחיילים וקצינים בצה"ל לחשוב פעמיים אם לציית לפקודה להרוס בתים פלסטינים

עם החלטת שופטי בית הדין הפלילי בהאג, שקבעו חד משמעי כי לבית הדין יש מלוא הסמכות לדון ולהחליט בתלונות פלסטיניות על הפרת החוק הבינלאומי בידי מדינת ישראל וצבאה, חוקי המשחק השתנו.

עד היום, הסמכות המשפטית היחידה שדנה במעשי צה"ל בשטחים הכבושים היה בג"צ – ולמרות ההסתה הפרועה שמנהל הימין נגד בית המשפט העליון ושופטיו, בפועל נוהגים שופטי בג"צ בסלחנות מופלגת כלפי צבא הכיבוש, והם דוחים את הרוב הגדול של העתירות המוגשות בידי פלסטינים.

כאשר מדובר בשופטי בית הדין הפלילי בהאג, זה סיפור אחר לגמרי. בית הדין בהאג מחויב להוראות החוק הבינלאומי, ובמיוחד של אמנת ג'נבה הרביעית משנת 1949 אשר קובעת מה מותר ומה אסור למדינה כובשת לעשות בשטח הנמצא תחת שלטון צבאי של צבאה. רבים מן המעשים שצה"ל נוהג לעשות באופן שגרתי בשטחים שתחת שלטונו עלולים להתברר כעבירות חמורות על החוק הבינלאומי.

כך למשל: לפני מספר ימים בלבד, בבוקר יום שני 1 בפברואר, הגיע כח צבאי גדול אל הכפר הזעיר חמסה אל פוקה שבצפון בקעת הירדן. החיילים החריבו עשרות מבני מגורים ודירי צאן והותירו 85 תושבים פלסטינים – מהם 45 ילדים – מחוסרי בית וחשופים תחת כיפת השמיים. החיילים גם דרשו מהתושבים לעזוב לחלוטין את חמסה אל פוקה ולעבור למקום אחר שהצבא יקבע להם ואיימו כי אם לא יעזבו מרצונם הם יועברו בכח בידי הצבא.

פעולת ההרס והחורבן הזאת שביצע הצבא – והיא בהחלט לא ראשונה מסוגה - עברה לגמרי מתחת לרדאר של הציבור הישראלי. אף אחד מחברי הכנסת המתווכחים ומתנגחים בלי הרף לא התרגש ממנה. אבל שלא נטעה: מחוץ לגבולות מדינת ישראל יש מי שמקיים מעקב מתמיד ורישום מדוקדק של פעולות כאלה.

לבית הדין בהחלט יכולים להיות מוגשים כתבי אישום נגד קצינים בצה"ל, מתנחלים וכן פקידים וגם שרים בממשלת ישראל. בין השאר הרס וחורבן של בתי פלסטינים, אשר מתבצע במיוחד כנגד קהילות קטנות ופגיעות בבקעת הירדן ובדרום הר חברון ללא שמץ של הצדקה "בטחונית", בהחלט יכול להביא להגשת כתבי אישום נגד כל המעורבים.

מהיום והלאה כדאי לקצינים בצה"ל לחשוב פעמיים האם לציית לפקודה להשתתף במעשי הרס כאלה, ובכך להסתכן בתוצאות כבדות משקל. לקצינים שיחליטו בכל זאת להמשיך להשתתף במעשי ההרס כדאי לעשות מאמץ לשמור בסוד את זהותם, לעטות מסיכות על פניהם בלי קשר למצב הקורונה, ובכלל להתחיל לנהוג כעבריינים המתחמקים מפני רשויות אכיפת החוק – מפני שזה בדיוק עומד להיות מעמדם המשפטי.

מקבלי ההחלטות במדינת ישראל ידעו היטב בשבועות האחרונים כי החלטת השופטים בהאג צפויה בקרוב וכי הנשיא טראמפ – שניסה להלך אימים על בית הדין הבינלאומי בשורה של איומים בוטים – כבר אינו יושב בבית הלבן. מפליא כי במצב זה המשיכו מקבלי ההחלטות להורות לחיילים וקצינים להמשיך בפעולות ההרס של בתים פלסטינים, גם ביודעם כי מבצעי הפקודות עלולים לשלם על כך מחיר קשה. כדאי לשר הביטחון גנץ להרים עיניו מן העימותים עם ראש הממשלה ומצבה האלקטורלי המעורער של מפלגתו, ולחשוב על השלכות החלטת השופטים בהאג – הן לגביו אישית, באשר למעשיו כרמטכ"ל בעבר ושר ביטחון בהווה, והן לגבי מצבם המשפטי של החיילים והקצינים עליהם הוא מופקד כראש המערכת הבטחונית בישראל.

הודעה לעיתונות של גוש שלום, 6.2.2021

לפרטים: אדם קלר, דובר גוש שלום 054-2340749